Formule Renault 3.5

FR3.5: Van Buuren krijgt als eerste de vlag, maar Rowland wint eerste race op Motorland

20150330212525-c2e60643

Na een superstart en een beheerst uitgereden race zag Meindert van Buuren Jr als eerste het zwartwitgeblokt in de eerste FR3.5-wedstrijd van het seizoen op Motorland Aragon. Maar al gauw bleek dat de superstart iets té super was geweest, waardoor de Nederlander 20 strafseconden kreeg en Oliver Rowland werd gepromoveerd naar de eerste positie, vóór teamgenoot Jazeman Jaafar en DAMS-coureur Dean Stoneman. Van Buuren werd alsnog als vijfde geklasseerd, achter zijn teamgenoot Matthieu Vaxivière. Nyck de Vries eindigde als zevende, Beitske Vissers race was al voorbij voordat hij was begonnen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

De eerste meters bleken bepalend voor de openingsrace van het seizoen Formule Renault 3.5. Matthieu Vaxivière vertrok van pole, nadat hij de vrijdag en de eerste kwalificatiesessie volledig naar zijn hand had gezet. Naast hem stond Oliver Rowland, achter hem Lotus-teamgenoot Meindert van Buuren Jr na een uiterst sterk kwalificatieoptreden. De twee waren een plekje opgeschoven nadat Gustav Malja was teruggezet naar de laatste startplaats vanwege de technische afkeuring van de bodemplaat van zijn auto.

vaxiviere

De lichten waren nog niet gedoofd of Van Buuren dook in het gat tussen Vaxivière en Rowland, waarna ze gedrieën op de eerste bocht afstoven. Even leek het in tranen te eindigen, maar Vaxivière en Rowland kozen eieren voor hun geld en zagen Van Buuren naar de leiding schieten. De Nederlander, die weliswaar bekendstaat om zijn topstarts, had nu echter iets te snel de koppeling laten schieten: in de vierde ronde werd bekend dat hij 20 seconden straftijd zou krijgen vanwege een pikstart.

Daarna volgde een vrij statische wedstrijd, in deze eerste race met de low-downforce-afstelling, zonder verplichte bandenwissel. Rowland hoefde alleen zijn voorsprong op zijn teamgenoot Jaafar groot genoeg te houden, terwijl Van Buuren na een paar stormachtige openingsronden het gat op de rest zo groot mogelijk probeerde te maken zonder zijn banden te veel schade te doen. Zijn schadebeperking verliep vrij succesvol, want de Lotus-coureur won nog drie plaatsen met zijn tempo: toen de straf werd bekendgemaakt, lag hij feitelijk achtste, om uiteindelijk als vijfde te worden geklasseerd. Ook schreef Van Buuren de snelste ronde van de wedstrijd op zijn naam.

20150330212631-f756ab3b

"De toeren vielen weg vlak voor de start", zo vertelde Van Buuren meteen na de wedstrijd. "Ik stapte op het gas om de motor draaiende te houden, maar toen begon de auto te rollen. Dan kun je beter gaan dan vlak voor de start op de rem te gaan staan. Ik wist 't eigenlijk dus al in bocht 1. Ik ben als een gek gaan trappen, zodat het toch nog P5 is geworden. Daar had ik van tevoren voor getekend, maar als je de race zo domineert, dan is dat toch ongelooflijk balen."

Van Buurens teamgenoot Vaxivière kon zijn trainingsvorm niet omzetten in een snelheid die bedreigend was voor het Fortec-duo vooraan. Na een foutje in de openingsronde verloor hij bovendien nog een plaats aan Dean Stoneman. De eerste helft van de race drong de Fransman nog aan bij de Brit, maar dat vergde zoveel van Vaxivières banden dat hij het daarbij moest laten. Daarachter reed eerst nog Nyck de Vries, na een geweldige start van de negende startplaats naar P6 opgeklommen, maar de DAMS-coureur – in een auto gehuld in McLaren-kleuren – verloor die positie halverwege de race aan Pietro Fantin.

devries

Latifi, Dillmann en Malja pakten de laatste punten, de laatstgenoemde Zweed deels dankzij het feit dat de hele achterhoede - Orudzhev, Armand, Panis, Nissany, Gelael – elkaar in de eerste bocht van de baan afreed.

Zo pakte de titelfavoriet meteen de eerste zege, net als in GP2 vorige week. De luxe die Vandoorne had dat bijna al zijn rivalen niet scoorden, had Rowland nu niet: Jaafar, Stoneman, Vaxivière en Van Buuren volgden in zijn kielzog. Alleen Tio Ellinas, ook een titelkandidaat op grond van zijn vorm tijdens de tests, kon nog geen rondje volmaken. Roberto Merhi vocht met één hand op de rug nadat hij in de schermutselingen van de eerste bocht een stuk voorvleugel was verloren, al nodigde zijn kwalificatiepositie al niet uit tot hoge verwachtingen.

20150330213808-ca01b1f9

Voor Beitske Visser was de race zelfs al afgelopen voordat hij van start ging. In plaats van haar 11e plaats op de startopstelling in te nemen, reed ze in de opwarmronde langzaam achter het veld aan en daarna meteen terug de pits in. Haar auto bleef in de eerste versnelling steken, zo was haar uitleg. "Er was één klein schroefje los!" Gisteren opende ze de vrijdag veelbelovend met een derde tijd in de eerste sessie, in de kwalificatie maakte ze in haar snelste ronde een klein foutje, waardoor het bij een 11e startplaats bleef.

FR3.5, Motorland Aragon, race 1, 25 april 2015

1. Oliver Rowland - Fortec – 24 ronden, 42'06"315
2. Jazeman Jaafar - Fortec - 2"117
3. Dean Stoneman - DAMS - 4"755
4. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 16"394
5. Meindert van Buuren - Lotus Charouz - 16"394 *
6. Pietro Fantin - Draco - 20"368
7. Nyck de Vries - DAMS - 27"330
8. Nicholas Latifi - Arden - 32"844
9. Tom Dillmann - Carlin - 35"757
10. Gustav Malja - Strakka - 35"891
11. Bruno Bonifacio - Draco - 54"408
12. Aurelien Panis - Tech 1 - 1'11"935
13. Patric Armand - Pons - 1 ronde
14. Roy Nissany - Tech 1 - 1 ronde

* 20 strafseconden

Snelste ronde: Meindert van Buuren, 1'44"201

Uitgevallen
20e ronde - Roberto Merhi
15e ronde - Alfonso Celis
2e ronde - Egor Orudzhev
0 ronden - Tio Ellinas
0 ronden - Sean Gelael
0 ronden - Beitske Visser

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet