GT

GT: Beretta wint tumultueuze Pirelli World Challenge race in Long Beach

phoca thumb l D1504LB3589MKS

Naast het TUDOR United SportsCar Championship en Indycar kwam het afgelopen weekeinde ook de Pirelli World Challenge in actie in de straten van Long Beach. Ditmaal zonder de Lamborghini van Nick Catsburg, die door de late inschrijving en een gelimiteerd aantal deelnemers buiten de boot viel. Dat de organisatie een goede beslissing nam om het aantal deelnemers te beperken bleek achteraf een goede zet. De wedstrijd werd namelijk gekenmerkt door ongevallen en gele vlaggen en na afloop maakte de wedstrijdleiding bekend dat de acties van 25 van de 39 deelnemers worden onderzocht, waardoor de uitslag nog wel kan wijzigen.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: Pirelli World Challenge

Uiteindelijk was het Olivier Beretta die met zijn R.Ferri Motorsport Ferrari 458 Italia GT3 als eerste over de streep kwam in de 50 minuten durende wedstrijd, maar ook de Monegask kwam niet zonder incidenten over de streep. De Ferrari-coureur ging na een herstart het gevecht om de leiding aan met Cadillac-coureur Johnny O'Connell en McLaren-coureur Kevin Estre. Beretta raakte Estre, die op zijn beurt O'Connell meenam. Het was een van de vele incidenten tijdens de race.

Hoewel de snelste rondetijd tijdens een van de spaarzame groene vlag momenten een 1:21.101 was, gereden door de uiteindelijk als tweede geklasseerde Bentley Continental GT3 van Chris Dyson, werden er in de 50 minuten slechts 24 ronden afgelegd. Dyson kwam uiteindelijk 0,999 seconden tekort om de winst te grijpen, maar finishte zelf slechts nipt voor de twee EFFORT Racing Porsches van Ryan Dalziel en Michael Lewis, die op 1,488 seconden respectievelijk 1,949 seconden van de uiteindelijke winnaar over de streep kwamen.

Komend weekeinde komen de teams weer in actie op Barber Motorsports Park. Reiter Engineering en Nick Catsburg zullen dan ook weer van de partij zijn.

Uitslag Pirelli World Challenge, Race
Zondag 19 april 2015, Long Beach
1. R.Ferri Motorsport (Beretta) Ferrari, 24 ronden
2. Bentley Team Dyson (Dyson) Bentley, + 0.999
3. EFFORT Racing (Dalziel) Porsche, + 1.488
4. EFFORT Racing (Lewis) Porsche, + 1.949
5. Always Evolving (Davison) Nissan, + 3.524
6. RealTime Acura Motorsports (Eversley) Acura, + 3.917
7. GMG Racing (Sofronas) Audi, + 8.030
8. Scuderia Corsa (Fuentes) Ferrari, + 9.049
9. RealTime Acura Motorsports (Cunningham), + 9.275
10. Scuderia Corsa (Hedlund) Ferrari, + 11.201
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet