Formule 1

Formule 1: Hamilton heeft genoeg marge en wint voor derde keer

Hamilton 2

Lewis Hamilton heeft alweer zijn derde overwinning van 2015 geboekt. Het verwachte gevecht tussen Mercedes en Ferrari speelde alleen af bij Nico Rosberg; leider Hamilton hield iedereen de hele race op een paar veilige seconden achterstand en schreef zo zonder problemen weer een overwinning achter zijn naam. De tweede plaats ging verrassend naar Kimi Räikkönen, die voor een andere strategie koos dan de Mercedessen en Vettel. De Fin reed in de slotfase een achterstand van 20 seconden op Rosberg dicht en pakte twee ronden voor het eind de tweede plek. Max Verstappen kon vandaag niets uitrichten. Bij de start kwam hij in aanraking met Pastor Maldonado, waarbij Verstappen zijn voorvleugel beschadigde. Hierna reed hij een verloren race, totdat zijn Toro Rosso hem al voor de derde keer dit jaar in de steek liet.


Tekst: Daan Jeuken

Geen Button, Massa niet weg
De avondrace in Bahrein gaat van start met 19 auto's op de grid. Jenson Button had dit weekend elke sessie wel problemen en vandaag lukt het niet eens de auto de garage uit te krijgen. Felipe Massa lukt dat wel, maar als hij klaar staat op de grid voor de opwarmronde, krijgen de monteurs de bolide niet aan de praat. De Williams wordt de pits in geduwd, daar krijgen ze hem weer aan de gang en vanuit de pitstraat mag Massa alsnog starten.

Vierstrijd
De race kan wel eens een strijd tussen de Mercedessen en Ferrari's worden, dus de start zal het hele raceverloop bepalen. Lewis Hamilton komt goed weg, maar moet in de eerste bocht nog flink in de verdediging naar Vettel. Rosberg is ook agressief van start en wil binnendoor Vettel voorbij, maar dat lukt niet en hij moet juist een positie opgeven aan Kimi Räikkönen.

Rosberg pakt Räikkönen
Lewis Hamilton slaat aan kop meteen een gat naar Vettel. Kimi Räikkönen volgt, maar hij wordt aangevallen door Rosberg. De Duitser wordt nog wel eens verweten niet te kunnen vechten, maar hij slaagt in zijn aanval en gaat de Fin voorbij.

Verstappen komt binnen
Max Verstappen heeft bij de start een plaats gewonnen, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De Nederlander kwam in aanraking met Pastor Maldonado en dat levert schade aan de voorvleugel op. Verstappen kan even door, maar uiteindelijk komt Verstappen toch binnen voor een nieuwe neus. Het werpt hem terug naar de laatste plaats.

Rosberg ook voorbij Vettel
Nico Rosberg vocht vorig jaar een verbeten gevecht uit met Lewis Hamilton, maar trok toen aan het kortste eind. Vandaag krijgt Rosberg een herkansing. Na een foutje van Vettel kan Rosberg in de aanval, maar die slaat Vettel af. Het foutje heeft Rosberg echter wel binnen de DRS-seconde gebracht en dat buit hij uit op start/finish. Rosberg remt in de binnenbocht extreem laat, haalt de bocht net en omdat Vettel niet kan insturen met Rosberg naast hem, moet de Duitser de plaats opgeven.

Vettel stopt als eerst
Na veertien ronden zijn er al behoorlijk wat pitstops geweest, maar nog niet van de mannen voorin. Daar brengt Sebastian Vettel verandering in. Het snelheidsvoordeel van zachte banden is groot, dus Rosberg zal de volgende ronde komen. Dat doet de Duitser inderdaad, maar de stop is niet super snel. Vettel perst er een goed rondje uit en dat brengt hem nipt voor de Mercedes. Nu kan Rosberg weer opnieuw beginnen.

Lewis Hamilton stopt de ronde na zijn teamgenoot en zijn stop is nog langzamer dan die van zijn teamgenoot. De voorsprong was vrij behoorlijk, maar daar is nog maar weinig van over als Hamilton de pits uit komt. Op de baan komt hij midden in de actie, want Rosberg is net in de aanval gegaan bij Vettel. Op de nieuwe banden en met DRS duikt Rosberg weer in de binnenbocht en wederom pakt Rosberg de Duitser. Nu zit hij bovendien vlak achter zijn teamgenoot.

Twee strategieën Ferrari
Räikkönen heeft een iets andere strategie dan de andere drie mannen en hij gaat nog een paar ronden langer door. Als de Fin eindelijk stopt haalt hij harde banden en komt hij met elf seconden achterstand, maar net voor nummer vijf Bottas, weer de baan op. Later in de race zal deze strategie de Ferrari-rijder een voordeel moeten opleveren, dan heeft hij namelijk nog zachte banden over.

Minimale verschillen
In de tweede stint doen Hamilton, Rosberg en Vettel weinig voor elkaar onder. De onderlinge verschillen lopen langzaam op van 1,5 naar 3 seconde, maar dat is niet veel. De tweede stops zullen dus weer veel bepalen. Kimi Räikkönen in de tussentijd is verrassend snel op de harde band; hij zou in de derde stint zomaar weer een rol van betekenis gaan spelen.

Dilemma Mercedes
De situatie tussen Hamilton, Rosberg en Vettel zet Mercedes voor hetzelfde dilemma als in China. Toen moest het Rosberg eerder laten stoppen om Vettel voor te blijven, maar vandaag zou dat Hamilton in de problemen brengen als hij twee ronden later stopt.

Vettel komt inderdaad als eerste, na 33 ronden, dus de vraag is wat Mercedes gaat doen. Het antwoord luidt dat de leider het voordeel heeft; Hamilton komt als eerste binnen en komt ruim voor Vettel weer de baan op. Rosberg mag de volgende ronde en dan rijdt Vettel net de snelste rondetijd. Het brengt de Ferrari voor de derde keer deze race voor Rosberg, die dus alweer in de aanval mag.

Driemaal is scheepsrecht, zou je zeggen voor Vettel, maar hij maakt een fout in de laatste bocht en gaat te wijd. Vettel blijft net op de baan, maar kan Rosberg zo niet houden.

Vettel moet nog een keer stoppen
Of het de oorzaak of het gevolg van zijn tripje buiten de baan is, is niet duidelijk, maar Vettel komt de volgende ronde opnieuw de pits in om zijn voorvleugel te verwisselen. Dat kost Vettel een podiumplaats, hij valt zelfs terug achter Bottas.

Verstappen valt weer uit
Max Verstappen heeft vandaag nog niets memorabels uit kunnen richten en dat gaat ook niet meer gebeuren. Een paar ronden nadat teamgenoot Sainz zijn Toro Rosso al naast de baan parkeerde, heeft ook Verstappen geen snelheid meer in zijn auto en draait hij de pits in. Het is de derde uitvalbeurt voor Verstappen in vier races, schrale troost is dat hij vandaag toch geen punten zou gaan scoren.

Räikkönen moet weer lang wachten
Kimi Räikkönen is op zijn oude banden uiteraard minder snel dan de Mercedessen, maar Ferrari trekt zijn eigen plan en laat Räikkönen weer erg lang doorrijden. Hij ligt wel aan de leiding, maar wordt al ingehaald door Hamilton voor zijn pitstop. Als Räikkönen na ronde 41 eindelijk stopt, komt hij bijna twintig seconden achter Rosberg weer de baan op. Gaat hij dat nog dichtrijden?

De Fin zal vooral in het begin veel tijd moeten winnen en dat doet hij ook. De eerste ronde van Räikkönen is twee tellen sneller dan die van Rosberg en de tweede en derde ook. Hoe lang houdt hij dit vol?

Räikkönen is erbij
Met nog vijf ronden te gaan, is het verschil tussen Rosberg en Räikkönen nog 3 seconden en de Fin is nog een seconde per ronde sneller. De volgende ronde is het verschil nog 2 tellen. Met nog drie volle ronden te gaan is Räikkönen binnen de DRS-seconde van Rosberg gearriveerd. Het probleem voor de twee is dat ze ook nog eens vlak achter een groep vechtende mannen zitten, die strijden om de laatste puntjes. Het geeft Rosberg ook DRS, het houdt zowel Rosberg als Räikkönen op en het geeft Rosberg een hele ronde dat hij niet wordt aangevallen.

Met nog twee ronden te gaan ligt Räikkönen weer op een seconde, maar hij kan nog net geen DRS gebruiken. Dat hoeft echter ook niet, want Rosberg maakt een fout in de eerste bocht en gaat van de baan. Dat geeft Räikkönen de kans en die moet je de Fin niet geven. Räikkönen duikt naast Rosberg, gaat binnendoor en pakt de tweede plaats. Eindelijk een hoogtepunt voor Räikkönen en eindelijk een finish voor zijn teamgenoot.

Nog een probleem voor Hamilton?
Hamilton lijkt een probleemloze race te hebben gereden, maar in de laatste ronde heeft hij toch nog een probleem. Zijn remmen zijn bijna op, maar hij heeft nog zes seconden voorsprong op Räikkönen. De race had waarschijnlijk geen ronde langer moeten duren, maar Hamilton behoudt de leiding en schrijft dus al zijn derde overwinning van het jaar op zijn naam.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet