Sportscars

Sportscars: Wayne Taylor Racing wint spannende race Long Beach, GT-succes voor BMW

IMG 5283
Winst voor Wayne Taylor Racing op het stratencircuit van Long Beach

Het veld voor de 'Tequila Patrón Sports Car Showcase', de derde race van het Tudor United SportsCar Championship op het stratencircuit van Long Beach mag met 17 auto's van het kleinste in de nog recente geschiedenis van het USCC geweest zijn (ook in de gecombineerde historie van ALMS en GrandAm was er slechts éénmaal zo'n klein veld), de race was er zeker niet minder spannend om. Pas in het laatste kwartier werd de strijd om de overwinning in zowel de prototype- als de GT-klasse beslist. Bij de prototypes was het Jordan Taylor die met alles wat hij waard was Joey Hand achter zich wist te houden en zo met een minimaal verschil de overwinning voor de Wayne Taylor Racing-Konica Minolta Corvette DP veiligstelde. In de GT-klasse passeerde Dirk Werner in de snelste van de beide fabrieks-BMW's met een spectaculaire uitremactie tien minuten voor het einde landgenoot Pierre Kaffer in de Risi Competizione-Ferrari en behaalde zo de eerste klassezege van het seizoen voor het BMW Team RLL en de eerste overwinning voor BMW in de Amerikaanse sportwagens sinds Lime Rock 2013.

Tekst: René de Boer (vanuit Long Beach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

IMG 4940
Startfase van de race met de WTR-Corvette en de Ganassi-Riley-Ford

Voor de beide broers Ricky en Jordan Taylor in de Wayne Taylor Racing-Corvette DP was het een nagenoeg perfecte start-finishzege in de race over een duur van 100 minuten, de kortste wedstrijd van het seizoen in het USCC. Alleen van de 48e tot de 56e minuut reed de zwarte Corvette DP met het startnummer 10 niet aan de leiding, omdat de Taylors iets eerder binnenkwamen voor de ene pitstop dan Scott Pruett, die in de nummer 01-Chip Ganssi Racing with Felix Sabates-Riley-Ford EcoBoost en daardoor even de leiding in de race in handen kreeg. Nadat ook de Ganassi-auto zjn pitstop had gemaakt en Pruett het stuur had overgegeven aan Joey Hand, was de oorspronkelijke volgorde weer hersteld. In de laatste tien minuten kwam Hand nog binnen iets meer dan een seconde van zijn voorligger, maar in de laatste ronden kon Taylor weer een beetje profiteren van het feit dat Hand achter enkele GT's vast kwam te zitten. Zo reed Jordan Taylor de auto uiteindelijk met een marge van drie seconden als winnaar over de eindstreep. Na de oorspronkelijke derde plaats tijdens de 24 Uur van Daytona (die uiteindelijk werd geschrapt vanwege het overschrijden van de maximale rijtijd voor een van de coureurs) en de fel bevochten tweede plaats in de 12 Uur van Sebring is dit de eerste overwinning van het seizoen voor het team van Wayne Taylor en mede-eigenaar Max Angelelli.

IMG 5270
Geen finish voor de Deltawing bij het eerste optreden in Long Beach

Achter de Ganassi-Riley-Ford van Scott Pruett en Joey Hand eindigden Michael Valiante en Richard Westbrook met de Visitflorida.com-Corvette DP op de derde plaats, gevolgd door Dane Cameron en Eric Curran in de snelste van de beide Action Express-Corvette DP's. Cameron had een kwartier voor het einde de vierde plaats veroverd van Joao Barbosa, die de andere Action Express-auto deelde met Christian Fittipaldi, maar zich eenmaal verremde en de bandenstapels in ging. Met twee ronden achterstand eindigde de Michael Shank Racing-Ligier-Honda van Oswaldo Negri en John Pew als zesde in de klasse. Deze auto komt duidelijk nog snelheid tekort ten opzichte van de concurrentie om aanspraak te kunnen maken op betere klasseringen. Dat geldt natuurlijk helemaal voor de beide Mazda's, al zal Mazda het zelf wel weer verkopen als de beste klassering van een prototype met dieselmotor (waarvan er immers geen andere op de grid stonden). Feit blijft wel dat de Mazda's zelfs achter de meeste GTLM-Auto's eindigden. De Deltawing, die voor het eerst op Long Beach in actie kwam, viel voortijdig uit.

IMG 5166
Zo dicht zaten de eerste drie GT-auto's lange tijd bij elkaar

In de GTLM-klasse leidde de nummer 62-Risi Competizione-Ferrari gedurende de eerste 85 minuten van de race, eerst met Giancarlo Fisichella en daarna met Pierre Kaffer achter het stuur. Een overwinning was natuurlijk een mooie beloning geweest voor het team, dat na de crash van Fisichella gisteren in de vrije training de auto binnen een kwartier toch nog gereed kreeg om in de kwalificatie te kunnen starten. Dat was echter niet het plan waaraan BMW-rijder Dirk Werner wilde meewerken. De witte BMW met het startnummer 25, die eerst door pole-sitter Bill Auberlen en daarna door Werner werd bestuurd, reed nagenoeg de hele race vrijwel op de achterbumper van de leidende Ferrari. Met nog een kwartier te gaan moest Kaffer uitwijken, nadat Barbosa zoals gemeld de bandenstapels inging. Daardoor moest Kaffer over het vuile gedeelte van de baan, waar de banden van zijn Ferrari uiteraard niet beter van werden, en daarmee kon Werner inlopen. Bij het accelereren vanuit bocht 8 zette Werner zijn BMW naast de Ferrari. Daarop remde Kaffer te laat voor de volgende haakse rechterbocht, alle vier de wielen van de Ferrari blokkeerden en voor Werner was de weg vrij om de eerste plaats definitief voor zich op te eisen. Vervolgens reed hij zonder problemen de overwinning naar huis.

IMG 5433
BMW won voor het eerst sinds Lime Rock 2013 weer eens de GT-klasse in een Amerikaanse sportwagenrace

Kaffer en Fisichella werden met de Ferrari als tweede geklasseerd, terwijl Corvette-rijders Antonio Garcia en Jan Magnussen in de slotfase nog konden profiteren van een fout van Lucas Luhr in de nummer 24-BMW. Luhr reed met een remprobleem eenmaal rechtuit de banden in en viel terug van de derde naar de vijfde plaats in de klasse. Zo werden Garcia en Magnussen derde, voor het Franse duo Patrick Pilet en Fred Makowiecki in de snelste van de beide fabrieks-Porsches. Voor de andere fabrieks-Porsche verliep de race minder voortvarend: in de beginfase raakte Richard Lietz betrokken bij een aanrijding met Oliver Gavin in de nummer 4-Ferrari en moest met blokkerend rechter voorwiel de pits in, waar 16 ronden werden verloren op de leiders in de GT-klasse. Voor het Corvette-duo Gavin/Milner bleef de schade beperkt tot twee ronden achterstand, maar met de gebruikelijke kleine verschillen in de GTLM-klasse kwamen ze daarmee uiteraard niet meer in aanmerking voor de ereplaatsen.

IMG 5024
Schade voor de 912-Porsche na contact met de nummer 4-Corvette

Uitslag:
1. J. Taylor/R. Taylor, Corvette DP, 78 r. in 1.40:59,571
2. Hand/Pruett, Riley-Ford EcoBoost DP, op 3,300
3. Westbrook/Valiante, Corvette DP, op 18,242
4. Curran/Cameron, Corvette DP, op 21,864
5. Barbosa/Fittipaldi, Corvette DP, op 50,468
6. Pew/Negri jr., Ligier JS P2-Honda HPD, op 2 ronden
7. Auberlen/Werner, BMW Z4 GTE, op 2 ronden (1e GTLM)
8. Kaffer/Fisichella, Ferrari F458 Italia, op 2 ronden

IMG 5345
Toch nog een podiumplaats in de LMGT-klasse voor de nummer 3-Corvette
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet