Sportscars

Sportscars: Ricky Taylor zet WTR-Corvette DP op pole in spannende kwalificatie op Long Beach

IMG 3914
De Wayne Taylor Racing-Corvette DP vertrekt morgen vanaf pole

De nummer 10-Konica Minolta Corvette DP for Wayne Taylor Racing start morgen vanaf de pole-position voor de derde race van het Tudor United SportsCar Championship op het stratencircuit van Long Beach. In een uitermate spannende kwalificatie, waarin Ricky Taylor in de Corvette DP en Scott Pruett in de nummer 01-Chip Ganassi Racing with Felix Sabates-Ford EcoBoost-Riley elkaar drie keer van de kop van het klassement verdrongen. Uiteindelijk was het Taylor die met een tijd van 1:14,790 minuten aan het langste eind trok en tevens een nieuw baanrecord in de prototype-klasse vestigde. In de GT-klasse bezetten de beide BMW's van het fabrieksteam RLL de volledige eerste startrij.

Tekst: René de Boer (vanuit Long Beach, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Bij de prototypes was Christian Fittipaldi de eerste rijder op provisional pole; hij red een tijd van 1:16,041 met de nummer 5-Corvette DP, maar Ricky Taylor herstelde snel de rangorde en nam met 1:15,557 minuten de eerste plaats over. In zijn volgende ronde vestigde Taylor met 1:15,291 minuten een nieuw baanrecord. Even later verdrong Scott Pruett in de nummer 01-Ganassi-Ford-EcoBoost-Riley Fittipaldi van de voorlopige tweede plaats met een tijd van 1:15,756 minuten.

Pruett nam na zijn volgende vliegende ronde met 4:30 minuten te gaan de eerste plaats weer van Taylor over, want met 1:15,255 minuten was hij voorlopig het snelst. Het antwoord van Ricky Taylor liet echter niet lang op zich wachten: met 1:15,114 minuten stond Taylor weer bovenaan. Ook Christian Fittipaldi kwam dichtbij, maar met 1:15,274 was hij voorlopig derde. Daarmee was het spel nog niet ten einde: twee minuten voor het einde reed Pruett een tijd van 1:15,094 minuten, terwijl Ricky Taylor bij zijn volgende poging met een tijd van 1:14,907 minuten als eerste rijder ooit in de USCC op Long Beach onder de 1:15 reed. In zijn laatste ronde stelde Taylor het record met 1:14.790 nog een keer scherper en daar bleef het uiteindelijk ook bij. Dat betekende de pole-position voor het team, met Pruett als tweede met een tijd van 1:15,048 minuten, gevolgd door Christian Fittipaldi in de nummer 5-auto, de snelste van de beide Action Express-Corvette-DP's.

IMG 4016
Pole-winnaar in de GTLM-klasse: de fabrieks-BMW Z4 van Auberlen/Werner

In de GT-klasse was de deelname van de nummer 62-Risi Competizione-Ferrari lange tijd onzeker, nadat Giancarlo Fisichella in zijn voorlaatste ronde in de vrije training, direct voorafgaand aan de kwalificatie, weliswaar de op één na snelste tijd reed, maar vervolgens met de linker achterkant van de auto de muur raakte. Een afgebroken weil en behoorlijk wat schade was het gevolg. Jan Magnussen zette de voorlopige snelste tijd neer met 1:17,739 minuten, wat voor de Corvette-rijder een nieuw baanrecord betekende. Oliver Gavin completeerde het voorlopige succes voor Corvette met de tweede tijd, gevolgd door Richard Lietz in de snelste van de beide fabrieks-Porsches. Met zes minuten en 30 seconden te gaan nam Bill Auberlen in de nummer 25-BMW de eerste plaats over met een tijd van 1:17,345 minuten. Zijn teamgenoot John Edwards reed de tweede tijd: 1:17,516.

In zijn volgende ronde liet Auberlen zien dat het nog sneller ging: 1:17,268 minuten. Daar kwam uiteindelijk niemand meer bij in de buurt, zodat Auberlen in de nummer 25-BMW de pole-position voor zich opeiste, terwijl John Edwards de 'clean sweep' van de eerste startrij voor BMW completeerde. Met Auberlen staat overigens voor de 14e USCC-race op rij een verschillende rijder op pole in de GTLM-klasse van het kampioenschap! Achter de beide BMW's eindigden de beide fabrieks-Corvettes met Magnussen in de nummer 3-auto voor Gavin in de nummer 4-Corvette, op startplaatsen corresponderend met de startnummers. Fisichella reed de gerepareerde Ferrari toch nog naar de vijfde tijd, terwijl Porsche problemen had en het tempo aan de kop niet kon bijhouden: Richard Lietz was met de nummer 912-Porsche zesde, gevolgd door Patrick Pilet in de nummer 911-Porsche en Bryan Sellers in de Falken-Porsche.

IMG 4585
De snelste rijders in de kwalificatie: Ricky Taylor (l.) en Bill Auberlen

Uitslag:
1. R. Taylor/W. Taylor, Corvette DP, 1:14,790
2. Pruett/Hand, Riley DP-Ford EcoBoost, 1:15.048
3. Barbosa/Fittipaldi, Corvette DP, 1:15,274
4. Westbrook/Valiante, Corvette DP, 1:15,553
5. Curran/Cameron, Corvette DP, 1:15,915
6. Auberlen/Werner, BMW Z4 GTE, 1:17,268 (1e GTLM)
7. Rojas/Legge, Deltawing DWC13-Elan, 1:17,405
8. Pew/Negri, Ligier JS P2 Honda HPD, 1:17,427
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet