Formule 2

GP2: FIA komt binnen twee maanden met plan voor Formule 2

domenicali-audi

De FIA brengt ergens in de komende maanden een plan naar buiten voor een nieuw Formule 2-kampioenschap. Dat zei Stefano Domenicali vandaag, de man die Gerhard Berger opvolgde als de voorzitter van de monopostocommissie van de FIA. Het is nog niet duidelijk of het nieuwe kampioenschap een rechtstreekse tegenstrever wordt van GP2 (en Formule Renault 3.5) of dat er naar samenwerking wordt gestreefd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Audi & Mattijs Diepraam

Het was de grote verrassing toen de FIA het nieuwe puntensysteem bekendmaakte waarmee coureurs een superlicentie voor de Formule 1 kunnen verdienen: 60 punten voor de kampioen van het 'FIA-kampioenschap voor Formule 2'. Tegelijk was dat nog niet bestaande kampioenschap eigenlijk helemaal geen verrassing. De FIA had door toedoen van Domenicali's voorganger Gerhard Berger al strak de lijnen uitgezet voor een carrièreladder die weer net zo helder moet worden als in de jaren zeventig, met toevoeging van één extra stapje: Formule 4. Domenicali bevestigde vandaag dat hij de lijn van Berger doorzet: "Voor ons als federatie is het belangrijk dat het groeipad van karts naar de Formule 1 helder is: F4, F3, F2."

Domenicali, die afgelopen november ook bij Audi aan de slag ging, liet weten dat hij zijn pijlen richt op introductie in 2017. Daarnaast liet hij doorschemeren dat er kans is dat de nieuwe formule een echte formule wordt, die net als F1 en F3 open is voor chassis- en motorleveranciers – en net zoals F2 in de bloeitijd van de jaren zeventig ooit was. Voor de motoren kijkt hij serieus naar de nieuwe motorformule die voor DTM en het Japanse Super GT in de steigers staat, óók voor 2017: viercilinder-turbo's van 2 liter. Daardoor zouden motoren van BMW, Mercedes, Audi, Honda, Nissan en Toyota beschikbaar zijn. Bovendien zouden zulke motoren jonge coureurs beter voorbereiden op een Formule 1 die draait om turbo's en hybride motoren. "Turbo is de toekomst, net als hybride", zei Domenicali. "We moeten er alleen voor zorgen dat die combinatie betaalbaar wordt voor de klasse."

hgp-2014-zondag-actie-6

Volgens Domenicali is het niet het plan om GP2 en Formule Renault 3.5 van de markt te drukken. "We willen andere klassen niet kannibaliseren en ieder team en iedere coureur een kans geven." Toch leek het daar de afgelopen jaren wel op. Het beleid van Berger leidde tot het verdwijnen van de nationale F3-kampioenschappen van Engeland en Duitsland, terwijl het F3 Open werd hernoemd in Euroformula Open. Alleen de overzeese F3-kampioenschappen van Japan, Brazilië en Australië werden nog ongemoeid gelaten. Tegelijk werd er een nieuwe nationale F4-categorie gevormd, waardoor kampioenschappen als de Formule Abarth, ADAC Formel Masters en FR1.6 NEC ophielden met bestaan.

In GP2-kringen houden sommigen rekening met een overgang van GP2 naar F2. Daarbij is een scenario denkbaar van een GP-weekend met F1, F2 en F3, waarbij FIA F3 naar het GP-weekend wordt gehaald. Om die reden moest dan ook F4 als nationale categorie worden ontwikkeld. Voor GP3 is in het GP-weekend dan waarschijnlijk geen plaats meer.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet