Sportscars

Sportscars: Audi wint, drie LMP1-merken op podium na bloedstollende race Silverstone

150412 FIA WEC Audi 7 actie
De Audi met het startnummer 7 won de eerste FIA WEC-race van het seizoen

Pure reclame voor de lange-afstandsracerij. Dat was de eerste race van het seizoen in het FIA World Endurance Championship op het circuit van Silverstone. In de zes-uursrace waren er heel veel wisselingen aan de kop van het veld, waarbij met name de drie Zwitserse fabrieksrijders Marcel Fässler (Audi), Sébastien Buemi (Toyota) en Neel Jani (Porsche) hoofdrollen voor zich opeisten. Uiteindelijk was het Marcel Fässler, die de nummer 7-Audi als winnaar over de eindstreep stuurde, ondanks dat hij in de laatste 20 minuten van de race eerst nog een keer naar binnen moest voor een 'splash-and-dash', en vervolgens voor een op zijn minst discutabele 'stop-and-go-penalty'. Met de Porsche van Dumas/Jani/Lieb als tweede en de Toyota van Davidson/Buemi/Nakajima hadden ook de andere twee fabrikanten in de MP1-klasse elk een auto op het podium.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het goede nieuws van de start van het nieuwe FIA WEC-seizoen is dat de hybride-auto's van alledrie de fabrikanten allemaal op gelijke hoogte met elkaar kunnen strijden. Dat beeld tekende zich al een beetje af tijdens de officiële pre-season-test van eind vorige maand op het circuit van Paul Ricard en dat werd tijdens het weekeinde op Silverstone eens te meer bevestigd.

150412 WEC Race Start
Start van het seizoen 2015 in het FIA WEC

Of het speciale Zwitserse muesli vanmorgen bij het ontbijt was, vermeldt het verhaal niet, maar vooral de Zwitsers Fässler in de nummer 7-Audi en Jani in de nummer 14-Audi waren de smaakmakers van de wedstrijd. Eerst vochten de twee aan het begin van het derde uur van de wedstrijd een rondenlang duel met vele positiewisselingen uit en vervolgens gingen ze in het laatste uur nog eens 'head-to-head'. De andere Porsche (Bernhard/Webber/Hartley), die vanaf de pole-position was gestart, was al na 44 ronden uit de wedstrijd vanwege een defecte versnellingsbak. De tweede Audi (Di Grassi/Duval/Jarvis) eindigde op vier ronden van de win

Met nog iets minder dan 20 minuten te gaan verscheen de melding op de monitoren dat de nummer 7-Audi met Fässler aan het stuur een 'stop-and-go-penalty' kreeg vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan. Het ging om een situatie waarbij Fässler in de Audi en Jani in de Porsche beide een Aston Martin uit de GT-klasse passeerden, en Fässler te ver buitenom ging. De vraag is echter gerechtvaardigd wat Fässler anders had moeten doen: hij had immers moeilijk dwars door de Aston Martin heen kunnen rijden.

Aan het einde van ronde 192 kwam Fässler als leider binnen voor een ogenschijnlijk geplande 'splash and dash', kwam nog steeds als leider voor Jani weer de baan op en reed aan het einde van de volgende ronde opnieuw de pits in voor de 'stop-and-go', waarna hij met een marge van slechts 11,9 seconden op Jani weer terugkeerde in de wedstrijd. In de ronde erna verkleinde Jani de achterstand tot 8,217 seconden, bij het bereiken van de 200 ronden was het verschil 4,798 seconden. De laatste ronde bracht echter geen veranderingen meer en zo stuurde Fässler de nummer 7-Audi als winnaar over de eindstreep. De marge op Neel Jani in de Porsche bedroeg uiteindelijk 4,610 seconden, terwijl Sébastien Buemi als derde met de best geklasseerde Toyota ook voor het Duits/Japanse team nog een podiumplaats uit het vuur sleepte. De top drie finishte binnen 14,816 seconden, na zes uur zonder meer een prachtig resultaat.

De tweede Toyota eindigde met Wurz/Sarrazin/Conway als vierde. De tweede Porsche (Bernhard/Webber/Hartley), die vanaf de pole-position was gestart, was al na 44 ronden uit de wedstrijd vanwege een defecte versnellingsbak. De tweede Audi (Di Grassi/Duval/Jarvis) eindigde op vier ronden van de winnaar als vijfde, waarbij de opgelopen achterstand te verklaren was door reparatie van losgeraakt bodywork aan de achterkant en lichte schade aan de voortrein. De Kolles-CLM P1/01-AER (Trummer/Liuzzi/Klien) liep al in de beginfase forse achterstand vanwege een verstopte radiateur na een excursie door het gras en had ook later in de race diverse problemen, die uiteindelijk leidden tot een achterstand van 83 ronden.

150412 WEC LMP2 winner
De nummer 26-G-Drive-Ligier won de LMP2-klasse

LMP2-dubbelzege voor G-Drive
De LMP2-klasse leverde een dubbelzege op voor het G-Drive Racing-team. De nummer 26-Ligier JS P2-Nissan van Roman Rusinov, Julien Canal en Sam Bird kwam tot een totaal van 185 ronden, één meer dan de zusterauto van het team met Pipo Derani, Gustavo Yacaman en Ricardo Gonzalez, die één keer in de rondte ging. De derde plaats was voor het Amerikaanse team Extreme Speed Motorsports, dat bij het laatste optreden met de open HPD ARX 03B-HPD (vanaf Spa rijdt het team ook met een Ligier Coupé) met coureurs Scott Sharp, Ryan Dalziel en David Heinemeier-Hansson op twee ronden achter de klassewinnaars eindigde. De overige vijf auto's in de LMP2-klasse hadden allemaal meer achterstand, maar positief was wel dat zeven van de acht gestarte auto's in de klasse rijdend aan de finish kwamen. Alleen de Signatech-Alpine crashte met Paul-Loup Chatin aan het stuur al in de 21e ronde, wat de oorzaak was van de eerste safety-car-interventie van de wedstrijd.

De strijd om de zege in de GTE-Pro-klasse was bijna net zo spannend als die bij de LMP1's. Uiteindelijk was het Gianmaria Bruni in de nummer 51-AF Corse-Ferrari (Bruni/Vilander), die met een voorsprong van slechts 10,664 seconden op Michael Christensen in de nummer 91-Porsche (Lietz/Christensen) de overwinning in de klasse behaalde. De derde plaats was voor de nummer 71-AF Corse-Ferrari met Davide Rigon en James Calado, die op 23,027 seconden van de winnaar over de eindstreep kwam. De Aston Martins, in de kwalificatie nog dominant, eindigden allemaal met een ronde achterstand op de plaatsen vier tot en met zes. De tweede fabrieks-Porsche met Pilet/Makowiecki verloor twee ronden vanwege het vervangen van de schokdemper rechts voor en werd daarmee zevende en laatste in de klasse.

Ook in de GTE-Am-klasse eindigden de eerste drie geklasseerde teams binnen 30 seconden in dezelfde ronde. Hier was er wel succes voor Aston Martin in de thuiswedstrijd, met de overwinning van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda in de auto met het startnummer 98. Ze eindigden op 13,712 seconden voor François Perrodo, Emmanuel Collard en Rui Aguas in de AF Corse-Ferrari en op 29,539 seconden voor Victor Shaytar, Andrea Bertolini en Aleksey Basov in de SMP Racing-Ferrari.

Uitslag:
1. Fässler/Lotterer/Tréluyer, Audi R18 e-tron quattro, 201 r. in 6.00:30,876
2. Dumas/Jani/Lieb, Porsche 919 Hybrid, op 4,610
3. Davidson/Buemi/Nakajima, Toyota TS040-Hybrid, op 14,816
4. Wurz/Sarrazin/Conway, Toyota TS040-Hybrid, op 1 ronde
5. Di Grassi/Duval/Jarvis, Audi R18 e-tron quattro, op 4 ronden
6. Rusinov/Canal/Bird, Ligier JS P2-Nissan, op 16 ronden (1e LMP2)
7. Yacaman/Derani/Gonzalez, Ligier JS P2-Nissan, op 17 ronden (2e LMP2)
8. Sharp/Dalziel/Heinemeier Hansson, HPD ARX 03N-HPD, op 18 ronden (3e LMP2)
10. Bruni/Vilander, Ferrari 458 Italia, op 29 ronden (1e LMPGTE-Pro)
17. Dalla Lana/Lamy/Lauda, Aston Martin Vantage V8, op 33 ronden (1e LMGTE-Am)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet