GT

GT: Ortelli en Richelmi winnen Blancpain Sprint Series Qualifying Race op Nogaro

VSA BSS NOG15 SP1 9390

De Monegasken Stéphane Ortelli en Stéphane Richelmi hebben de Qualifying Race op het Circuit Paul Armagnac in Nogaro op hun naam geschreven. Het Belgian Audi Club Team WRT duo bleef in de openingsrace van het Blancpain Sprint Series seizoen de BMW Z4 GT3 van BMW Sports Trophy Team Brasil nipt voor. Christopher Mies en Enzo Ide eindigden de race als derde.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: SRO/Vision Sport Agency

De eerste race van het seizoen ging zonder de Audi R8 LMS ultra van Robin Frijns en Laurens Vanthoor van start. Frijns crashte in de kwalificatie en het Belgische team kreeg geen toestemming een reservechassis in te zetten, tot grote ergernis van Vanthoor. "We hebben geprobeerd een reserveauto in te zetten, maar twee teams gingen niet akkoord. Ik denk dat dit geen Fair Play is en ben erg teleurgesteld," liet de Belg via Twitter weten.

Onder een blauwe hemel begonnen de 18 resterende auto's aan hun race, maar al in de tweede bocht pakten de donderwolken zich boven enkele teams samen. In het middenveld raakten coureurs elkaar, Audi-coureur Markus Winkelhock tikte de Bentley van Maximilian Buhk, waarna ook Attempto Racing-coureur Kevin Estre, Jules Szymkowiak (Bentley) en Craig Dolby (Nissan) werden geraakt. Nadat rook en stof waren verdwenen bleek het einde wedstrijd te zijn voor Szymkowiak en Winkelhock. Dolby kon nog terugkeren naar de pits, maar ook de MRS GT Racing Nissan zou niet meer aan de wedstrijd deelnemen. Buhk en Estre konden hun weg vervolgen, al had de McLaren flinke schade linksvoor.

Doordat er geen safety car op de baan kwam kon Stéphane Ortelli direct een gat slaan naar de BMW van Dirk Müller en de Audi van Frank Stippler. Achter het drietal vocht Nick Catsburg een gevecht om de vierde plek uit met de McLaren van Estre. De Lamborghini Gallardo R-EX werd tijdens het gevecht door de McLaren zelfs het gras op gedwongen en Catsburg verloor uiteindelijk de positie aan Estre.

Ortelli kwam als leider de pits in en gaf daar het stuur over aan teamgenoot Stéphane Richelmi, die het in zijn stint op moest nemen tegen de snelle Belgische coureur Maxime Martin. Martin wist het gat naar Richelmi snel te verkleinen en met nog 20 minuten te gaan was het verschil tussen de nummers 1 en 2 slechts 1,2 seconden. Met nog 18 minuten te gaan kwam de safety car alsnog op de baan, nadat Catsburg's teamgenoot Albert von Thurn und Taxis na een gevecht met McLaren-coureur Rob Bell in de grindbak terecht was gekomen.

Bij de herstart wist Richelmi de leiding in de race te behouden. Bell zat vast achter de GT Russian Mercedes van Alexei Vasiliev en kon daardoor niet bij Martin aansluiten. Kort nadat Bell de Mercedes wist te passeren kreeg de McLaren een probleem en viel uiteindelijk terug naar de 12e plek.

Martin reed het gat naar Richelmi dicht, maar kon in de laatste ronde geen plek meer vinden om de WRT Audi in te halen. Na 39 ronden kwam de Audi met startnummer 3 daardoor als eerste over de streep, op een halve seconde gevolgd door de BMW. Christopher Mies pakte de derde plaats voor WRT, nadat hij profiteerde van een lekke band voor teamgenoot James Nash.

Uitslag Qualifying Race Blancpain Sprint Series
Zondag 5 april 2015, Circuit Paul Armagnac
1. Ortelli-Richelmi (Belgian Audi Club Team WRT) in 39 ronden
2. Müller-Martin (BMW Sports Trophy Team Brasil) + 0.552
3. Mies-Ide (Belgian Audi Club Team WRT) + 12.852
4. Seefried-Siedler (Rinaldi Racing) + 21.482
5. Schneider-Karachev (GT Russian Team) + 21.598
6. Bonanomi-Salaquarda (ISR) + 22.482
7. Fjordbach-Fjordbach (IRS) + 23.611
8. Buhk-Abril (Bentley Team HTP) + 24.081
9. Sperafico-Sperafico (BMW Sports Trophy Team Brasil) + 24.663
10. Wagner-Ragginger (Fach Auto Tech) + 30.604
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet