IndyCar

Indycar: Montoya wint “aerokit” Grand Prix St. Petersburg

Critici kregen gelijk. De dit jaar geïntroduceerde Honda- en Chevrolet aerokits zouden voor de nodige "debris-neutralisaties" zorgen. En dit gebeurde bij het debuut in St. Petersburg. In het eerste wedstrijdgedeelte moest er vanwege dit feit al twaalf ronden geneutraliseerd worden. Penske-coureur Juan Pablo Montoya hield het hoofd koel en behaalde in St. Petersburg zijn eerste seizoensoverwinning.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2014 Montoya Power
Het beslissende moment tussen de Penske teamgenoten Juan Pablo Montoya en Will Power. Zonder aerokit had Power waarschijnlijk wel gewonnen.

Montoya wint "aerokit" Grand Prix St. Petersburg
Critici kregen gelijk. De dit jaar geïntroduceerde Honda- en Chevrolet aerokits zouden voor de nodige "debris-neutralisaties" gaan zorgen. En dit gebeurde inderdaad bij het debuut in St. Petersburg. In het eerste wedstrijdgedeelte moest er vanwege dit feit al twaalf ronden geneutraliseerd worden. Penske-coureur Juan Pablo Montoya hield het hoofd koel en behaalde in St. Petersburg zijn eerste seizoensoverwinning.

De 39-jarige Colombiaan behaalde na zijn comeback in 2014 zijn tweede Indycar-overwinning en de eerste op een stratencircuit/roadcourse sinds 1999! Na de allerlaatste routinestops tussen de 81e en 82e ronde beschikte Montoya over een voorsprong van ruim 3.3. seconden op Will Power. In de 100e ronde bedroeg het verschil tussen beide Penske-coureurs echter nog maar 0.6147 secs en één ronde later besloot de Australiër zijn kans in Turn 10, een nauwe rechterbocht, te wagen. Beide auto's toucheerden elkaar en Power beschadigde daarbij zijn voorvleugel.

2014 Aerokit GP start
Start van het aerokit tijdperk in St. Petersburg.

Will Power: "Als ik mijn voorvleugel niet beschadigd had dan had ik het misschien nog een keer geprobeerd. Op het rechte stuk was hij erg sterk en ik kwam vaak niet echt goed de bochten uit. Toch besloot ik mijn kans te wagen. Juist op dit punt verwacht je niet dat iemand je probeert in te halen dus probeerde ik het. Ik was erg verrast hoe scherp hij instuurde. Maar wij wilden beiden winnen." Hoewel Power dankzij de aerokit zijn auto beschadigde gaf hij na afloop toe dat je met deze auto wel voor "een gat kunt gaan want in de vorige auto niet mogelijk was". Tony Kanaan beschouwt de aerokit-incidenten als een rijdersprobleem. "Dit zijn geen toerwagens en geen stockcars!" waarschuwde de Braziliaan.

Waarschuwing Montoya tijdens rijdersbriefing
Tijdens de rijdersbriefing had winnaar Montoya al vooraf voor problemen gewaarschuwd. "Er gaan heel veel problemen komen voordat men eraan gewend is of de beperkingen begrijpt. Nu gaan mensen elkaar wel wat meer ruimte geven omdat de auto's wat fragieler zijn. Ze waren gewend om met auto's te rijden waarmee je er gemakkelijk iemand vanaf kon zetten. Kijk naar Will, hij verloor een voorvleugeltje doordat hij mij net iets raakte. Ik zag hem komen maar ik ging absoluut geen ruimte geven. Toen ik instuurde was hij nog niet eens dichtbij. Jammer dat we elkaar raakten maar dit hoort bij het racen!"

2014 Pitstop Chalie Kimball
Schade bij Charlie Kimball

Topresultaat Team Penske
Montoya versloeg Power met een voorsprong van 2.2. seconden en bezorgde Team Penske haar 175e Indycar-overwinning. 76 daarvan werden behaald op roadcourses/stratencircuits. In de Top 5 eindigden maar liefst vier Penske-coureurs en teameigenaar Roger Penske was meer dan tevreden. "Een fantastisch duel met onze rijders vooraan. Wij kwam dit jaar hier terug met vier rijders in de Top 6 en in de kwalificatie. Wat een prachtig weekend."

Ryan Hunter Reay was met een zevende plek de beste "Honda-aerokit"-coureur. Vorig jaar streed de Andretti-coureur nog in St. Petersburg samen met Will Power voor de overwinning. Ex GP2-coureur Stefano Coletti eindigde bij zijn Indycardebuut als 20e op één ronde achterstand.

2015 Podium
Goed begin van het seizoen voor Team Penske en Tony Kanaan bij Ganassi.

Uitslag
1. Juan Pablo Montoya Dallara Chevrolet 110 ronden
2. Will Power Dallara Chevrolet 110 ronden
3. Tony Kanaan Dallara Chevrolet 110 ronden
4. Helio Castroneves Dallara Chevrolet 110 ronden
5. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 110 ronden
6. Sebastien Bourdais Dallara Chevrolet 110 ronden
7. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 110 ronden
8. Jack Hawksworth Dallara Honda 110 ronden
9. Luca Filippi Dallara Chevrolet 110 ronden
10. Marco Andretti Dallara Honda 110 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet