Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton wint eenvoudig, pech kost Verstappen punten

 R3T7460

Lewis Hamilton heeft met speels gemak de Grand Prix van Australië op zijn naam geschreven. De wereldkampioen had vanaf de start een gat naar zijn teamgenoot en had die situatie continu onder controle. Achter de dominante Mercedessen onderstreepte Sebastian Vettel de winst die Ferrari deze winter heeft geboekt. De meeste indruk maakte echter debutant Felipe Nasr en zijn geplaagde team van Sauber. Vreesde hij vrijdag waarschijnlijk nog of hij wel zou gaan rijden, in de race bracht een verrassend goed tempo hem naar de vijfde plaats, nog voor Daniel Ricciardo. Giedo van der Garde zal ongetwijfeld extra zin hebben om in die auto te stappen. Max Verstappen leek ook te gaan debuteren met punten, totdat zijn Toro Rosso rook begon te spuwen en de 17-jarige zijn bolide in het gras moest parkeren. Hij was als uitvaller overigens geen uitvaller; al voor de start waren er vijf rijders afgevallen en uiteindelijk haalden slechts elf man de finish. Dat betekent dat er slechts één iemand geen punten haalde en dat was Jenson Button. Het feit dat de McLaren de finish haalde was echter al een overwinning op zich.

Tekst: Daan Jeuken

Vijftien starters
De Grand Prix van Australië telt officieel 20 inschrijvers, maar een kwart daarvan is al afgevallen voor de race start. De twee Manors hebben zich gisteren niet gekwalificeerd, dat wisten we al, maar de andere drie zijn meer een verrassing. Valtteri Bottas liep bij de kwalificatie een rugblessure op en heeft van de doktoren geen toestemming gekregen om te racen, Kevin Magnussen en Daniil Kvyat vallen allebei stil op weg naar de grid. De Deen ziet rook uit zijn McLaren komen, wat waarschijnlijk betekent dat hij (en Alonso) al één van de vier motoren moet wegstrepen. Kvyat heeft een versnellingsbakprobleem. Met vijftien auto's op de grid en tien puntenplaatsen is het meteen een buitenkansje voor teams als Sauber om punten te scoren.

Räikkönen botst, Maldonado crasht
Poleman Lewis Hamilton komt als allerbeste weg bij de start en duikt met ruime voorsprong de eerste bocht in. Rosberg moet in de verdediging, met name richting Massa, die goed weg is en Sebastian Vettel voorbij is.

Kimi Räikkönen komt eigenlijk erg goed van zijn plek, maar zit in de eerste bocht in de verdrukking. Daar wordt hij aangetikt door Carlos Sainz; hij duwt de Fin op het gras en daar raakt hij net de voorbijkomende Nasr. Door het tikje schiet Nasr iets naar rechts en daar tikt hij op zijn beurt Pastor Maldonado aan. Die schiet ook een stukje naar rechts en daar staat de muur. De Lotus crasht en dat zorgt voor een safetycar.

Max Verstappen is bij de chaotische start uit de mêlee gebleven en is opgerukt naar p9.

Einde wedstrijd Lotus
De safetycar is voor Grosjean en Ericsson meteen het moment om de pits in te komen, maar dit is niet voor beide voor een gewone pitstop. Grosjeans auto wordt op de krik gezet en de garage ingerold. Het betekent meteen einde wedstrijd voor Lotus, het betekent ook dat er nog maar 13 auto's in de wedstrijd zitten.

Bij de herstart zit Nico Rosberg aardig te pitten, hij is Hamilton al helemaal kwijt. Massa en Vettel behouden hun plaats, daarachter laat Nasr zichzelf zien door brutaal de vijfde plaats van Sainz te pakken. Ricciardo is bij de herstart goed bezig; hij passeert eerst Kimi Räikkönen en vervolgens ook Carlos Sainz. Verstappen blijft negende.

Nasr gaat lekker
Felipe Nasr houdt in de openingsfase goed stand op de vijfde plek. Hij ziet Ricciardo en Räikkönen wel in zijn spiegel, maar Ricciardo is drukker bezig de Ferrari van zich af te houden dan om de Sauber voorbij te gaan. Sainz kan aanvankelijk aanhaken bij het groepje, maar moet uiteindelijk lossen. De Spanjaard rijdt vijf tellen voor Verstappen.

Button rijdt, maar langzaam
Jenson Button rijdt na vijftien ronden nog steeds – het gaat al beter dan tijdens de wintertests. Het tempo wat de Brit rijdt is echter beroerd; hij is drie tellen langzamer dan de man voor hem (Ericsson) en vijf tellen langzamer dan de Mercedessen. Toch rijdt Button niet helemaal achteraan, want hij zit voor Sergio Perez, die eerder van de baan ging bij het weghalen van een tear-off van zijn helm. Perez probeert wel een gaatje te vinden bij Button, maar hij remt gewoon te laat en rijdt gewoon tegen Button aan. De Brit kan door, Perez gaat in de rondte, verliest een hoop bodywork, maar kan ook verder.

Langzame stop Räikkönen
Na 17 ronden heeft Kimi Räikkönen de achtervleugel van Ricciardo wel weer gezien en de Fin draait de pits in. De undercut levert nog wel eens een plaatsje op, maar het team heeft erg lang nodig om het linkerachterwiel vast te krijgen en dat verpest die undercut.

Als de eerste twintig ronden in Melbourne een voorbode zijn op wat dit jaar gaat brengen, dan kon het wel eens saai worden. De onderlinge verschillen zijn behoorlijk en er wordt nauwelijks gevochten. Pas bij de volgende pitstop gebeurt er iets. Massa gaat naar binnen en komt vlak achter Ricciardo weer de baan op. De lijkt uit te draaien op een inhaalactie, maar Ricciardo komt de volgende ronde ook binnen. Vettel komt de ronde daarna, net als bij zijn teamgenoot is de stop niet geweldig, maar Vettel blijft voor Massa. Zijn teamgenoot heeft met de vroege stop toch wat gewonnen, want als nummer vijf Nasr stopt komt hij achter de Fin weer de baan op. Räikkönen is sowieso lekker bezig, want in de tweede stint is hij de snelste man op de baan.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet