Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule Renault 3.5

FR3.5: Drie Nederlandse musketiers bij Lotus

fr35-test-jerez-20150304-18

Er rijden dit jaar drie Nederlanders in de Formule Renault 3.5, maar dat zijn niet de enige landgenoten die in de klasse actief zijn. Rondom Meindert van Buuren bij Lotus werken ook Michiel Gommers (als head engineer van het team én race engineer voor Matthieu Vaxivière, links op de foto) en Diederik Kinds (als race engineer van Van Buuren, rechts op de foto). Hoe kijken deze drie Nederlandse musketiers vooruit op het seizoen 2015?


Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Meindert van Buuren Jr arriveert bij Lotus na een leerjaar bij Pons dat hij als zeer waardevol heeft ervaren. "Het was natuurlijk een grote stap vanuit de AutoGP. Ik dacht: als ik een paar puntjes kan scoren, dan is 't mooi. En toen had ik meteen in de eerste race punten. Ja, dan wil je er gelijk meer!" Michiel Gommers: "Of je had meteen kunnen stoppen!"

"Er was uiteindelijk misschien meer uit te halen, maar ik heb in mijn ogen best goeie resultaten behaald. Zeker de vijfde plaats in Hongarije was sterk", vervolgt Meindert. "Anders was ik ook niet hier terechtgekomen." Gommers, al een paar jaar bij Lotus Charouz aan de slag als head engineer, was de verbindende factor voor de transfer van Van Buuren naar het Tsjechische team. "Er zijn niet zo veel Nederlanders aan de slag op de paddock, dus het contact was snel gemaakt", legt Michiel uit. "Je houdt elkaar vanzelf iets meer in de gaten. Pons had een minder jaar, zullen we zeggen, wat ook bleek uit de prestaties van Meinderts teamgenoot Oscar Tunjo, een snelle voormalig Lotus-junior met wie ik eerder heb gewerkt. Meindert had een soortgelijke snelheid, dus dan ligt 't niet aan de rijder."

fr35-test-jerez-20150305-26

Van Buurens racesnelheid was in 2014 altijd voortreffelijk, maar in de kwalificatie lukte het lang niet altijd. Was dat voor Lotus het grootste vraagteken? "Dat hebben we in de test met Lotus op Barcelona dan ook uitvoerig getest", zegt Meindert. "En met succes, want anders had ik hier niet gezeten." Gommers is het daarmee eens: "Hij heeft het in de test bewezen en ook in de simulator."

En dan krijgt Van Buuren dit jaar ook nog een Nederlandse race engineer. In 2013 waren hij en Diederik Kinds al een duo in de AutoGP, bij MP Motorsport. Nu worden ze herenigd bij Lotus. Gommers: "Diederik en ik kennen elkaar van de TU Delft. Allebei wilden we toen al in de autosport. Sindsdien hebben we elk ons eigen weg gevolgd, maar 15 jaar later werken we eindelijk samen. Diederik was de perfecte keuze: hij past in onze denkwijze en heeft ook nog eerder met Meindert gewerkt."

fr35-test-jerez-20150305-13

Ook zonder Van Buuren had Kinds zich bij het team aangesloten, maar het was een extra argument voor hem toen hij van Gommers hoorde dat de kans groot was dat hij met Van Buuren zou werken. "Ons jaar in de AutoGP ging heel goed", aldus Diederik. "We hebben toen een heel sterke band ontwikkeld. Meindert is iemand die blijft verbazen. Toen hij naar de AutoGP kwam, hoopten we op het beste: een overstap van 200 naar 600 pk is niet niks. Ik dacht vooraf: wat moet dit worden? Maar het ging meteen goed. Toen we in Mugello aan kop reden, dacht ik: gaan we nou ook nog een race winnen? Daar zijn we nog helemaal niet aan toe!"

En spreken ze nu ook onderling Nederlands? "Over de radio en in de debriefing met de rest van het team zullen we wel Engels spreken", zegt Diederik. "Maar tussen ons drieën zal er wel een Nederlands woord vallen, ja." Waar gaan de drie in een eenheidsklasse het verschil vinden? Gommers: "Je kunt er geen seconde bij prutsen, maar wel een seconde afhalen. Verschillende teams zijn daar heel goed in. Maar vergis je niet: er is een hoop poeha in de autosport, met engineers die heel belangrijk doen. Toch heeft het uiteindelijk net zo veel te maken met motivatie. Ik heb monteurs die aan de deur stonden te smeken of ze in de autosport mochten werken: dán ben je gemotiveerd. En stabiliteit dankzij een goed budget geeft ook weer psychologische rust. Ja, dit is een moeilijkere auto dan een Lola uit de AutoGP of een Tatuus uit de Formule Renault 2.0, maar ook weer niet zó moeilijk. We nemen veel kennis uit de vorige jaren mee. En zeker nu de auto al jaren meegaat, worden de verschillen steeds kleiner. Dan gaat het echt op teamwork aankomen."

fr35-test-jerez-20150305-29

Kinds is het daarmee eens. "Je kunt niet echt iets veel slimmers doen dan de anderen. Het gaat erom dat je vindt wat de coureur nodig heeft. Communicatie is heel belangrijk. Als iemand met een halve seconde op pole staat, dan is dat vooral het perfecte rondje van de coureur. Daarom wil ik bij wijze van spreken ook weten of zijn goudvis is overleden! Alles speelt mee."

In de eerste test ging het er dan ook vooral om op goed op elkaar ingespeeld te raken, zegt Gommers. "En daarnaast om het nieuwe element van 2015 te testen: de races in low-downforce-configuratie die we dit jaar op bijna elk circuit gaan krijgen – en dus niet alleen op Monza." Kinds: "Dat zal andere slijtagepatronen aan de banden geven, die elk team op zijn eigen manier zal oplossen. Je zult meer verschillen gaan zien." Zijn de tijden tijdens zo'n test nog belangrijk? Gommers: "Nee, voor mij niet. Maar ik ben engineer van Matthieu en die heeft al genoeg ervaring in high-downforce, waarmee je de snelle tijden kunt rijden." Kinds: "Voor Meindert zullen we wel aan kwalificatietraining doen. Dat doe je echt niet alleen voor de sponsors, in ons geval is dat ook echt training."

fr35-test-jerez-20150305-53

Hoe gaat Van Buuren zich dan meten met Vaxivière? "Je hebt altijd de data, dus als je niet hetzelfde doet, weet je het toch", aldus Meindert. "En natuurlijk is je teamgenoot je eerste tegenstander, maar je hebt elkaar ook nodig." Gommers: "Mee eens, concurrentie tussen teamgenoten is ideaal, want ze drijven elkaar op. Maar een mentaliteit van 'jouw kant van de garage, mijn kant van de garage' werkt niet."

Wie ziet Van Buuren naast zijn teamgenoot als zijn grootste concurrenten? "De rest van het veld! Tja, je moet gewoon focussen op jezelf. Als je steeds maar met anderen bezig bent, zit je op het verkeerde spoor. Ik kijk ernaar uit, want dit jaar is het eerste jaar dat we echt goed voorbereid van start gaan in plaats aan een groot nieuw avontuur te beginnen. Van de nieuwe circuits die erbij komen, ken ik alleen Le Mans-Bugatti niet. Silverstone ken ik al uit de AutoGP en de Red-Bull-Ring heb ik in de Formule Renault 2.0 gereden, dus ook dat is geen probleem. Het doel is natuurlijk kampioen worden, anders stap je niet in een raceauto. Maar het echte doel moet door het jaar worden gevormd, denk ik. We zullen zien."

fr35-test-jerez-20150306-4

Gommers en Kinds hebben hun eigen doelen. Gommers: "Ik ben juist niet met mezelf bezig! Ik moet er zijn voor deze jongens en vind dat dit wel het internationale doorbraakjaar van Meindert van Buuren Jr moet worden." Kinds: "Races winnen is natuurlijk mooi, maar voor mij als engineer is 't het belangrijkste dat je weet wat je moet doen om een race te winnen."

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet