Formula E

Formule E: Antonio Felix Da Costa wint adembenemende Formula E race in Buenos Aires

In een wedstrijd die door enkele spannende chaotische momenten gekenmerkt werd behaalde de Portugees Antonio Felix Da Costa voor het Amlin Aguri Team zijn allereerste overwinning. Nelson Piquet Jr. eindigde als tweede.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

2015 Da Costa
Prachtige overwinning voor Antonio Felix Da Costa in Argentinië


Antonio Felix da Costa wint adembenemende Formule E race in Buenos Aires
Antonio Felix Da Costa heeft in Buenos Aires zijn allereerste Formule E wedstrijd gewonnen. De Portugees, die zich overigens als achtste gekwalificeerd had, kreeg de zege in de slotfase a.h.w. in de schoot geworpen toen leider Nick Heidfeld voor een "drive-through" naar binnen moest. Heidfeld die over de z.g. "Fanboost" beschikte, reed na een safetycarfase gedurende lange tijd aan de leiding. Eerder in de wedstrijd zagen Sebastien Buemi en Lucas di Grassi hun zegekansen door een gebroken wielophanging al in rook opgaan.

Chaos tijdens safetycarfase
In de zeventiende ronde werd Karun Chandhok in laatste chicane hiervan eveneens het slachtoffer. Zijn wielophanging brak in de laatste chicane eveneens af. De wedstrijdleiding had geen andere optie dan met een safetycar te neutraliseren. Verschillende rijders zoals Jean Eric Vergne(Andretti Autosport),Alguersari(Virgin) en Nicolas Prost(e.dams) hadden het exacte voornemen om juist in deze ronde, nog voordat de safetycar op de baan kwam, een geplande pitstop te maken. De rest van het veld waaronder Buemi kwam in de daaropvolgende ronde naar binnen. Het creëerde een zes ronden lang durende chaos, waarbij een aantal "virtuele achterblijvers" zichzelf moest "unlappen" door de safetycar te passeren.

Hierdoor ontaardde de wedstrijd in een spectaculaire eindsprint waarvan Buemi het eerste slachtoffer werd. Hij moest na contact met de muur definitief opgeven. Abt Audi-coureur Lucas di Grassi mocht daarna voor korte tijd als koploper fungeren. Achter di Grassi volgden Heidfeld, Da Costa en Sam Bird. Voor Bird eindigde de wedstrijd eveneens in een teleurstelling. Terwijl het rode licht nog aanstond had de Brit de pitlane al verlaten en kreeg daarvoor eveneens een "drive-through" opgelegd. Met nog amper zeven ronden te gaan reed Heidfeld op kop gevolgd door Da Costa en Alguersuari.

2014 edams Buenos AIres
e.dams Renault deed in Buenois Aires weer goed met de kop mee.

Dramatische ontknoping
Daarna nam Antonio Felix Da Costa de leiding over met daarachter Nicolas Prost, Jaime Alguersuari en Daniel Abt. In een mislukte poging om Alguersuari voorbij te steken schakelde Abt zichzelf definitief uit. Alquersuari kwam nog als vierde over de streep. Ondanks het feit dat Piquet door een rood licht aan het eind van de pitlane werd opgehouden en achter de safetycar zelfs nog een ronde verloor wist hij als derde te eindigen. Voor de Braziliaan was het na Uruguay overigens zijn tweede achtereenvolgende podiumplek. Zijn landgenoot Bruno Senna die voor Buenos Aires over de z.g. Fanboost beschikte pakte de vijfde plek. De Fransman Jean Eric Vergne(Andretti Autosport) probeerde aanvankelijk ook nog op een podiumplek aanspraak te maken maar viel met een beschadigde neus naar de zesde plek terug. Heidfeld wist ondanks de late "drive-through" nog als negende te eindigen. Ho Pin Tung moest eveneens met een "drive-through" genoegen nemen en werd als twaalfde geklasseerd. Marco Andretti eindigde bij zijn FE debuut als dertiende.De wedstrijd werd door ruim 20.000 fans bezocht. In aanwezigheid van FIA President Jean Todt werd er voorafgaande aan de wedstrijd door de lokale autoriteiten, de rijders en hun teams naar aanleiding van de gebeurtenissen in Parijs één minuut stilte in acht genomen.

2015 Andretti Buenos Aires
Marco Andretti moest nog even wennen. Hij eindigde als dertiende.


Uitslag
1. Antonio Felix da Costa, Amlin Aguri, 48:52.100
2. Nicolas Prost, e.dams-Renault, +5.354s
3. Nelson Piquet Jr, China Racing, +8.552s
4. Jaime Alguersuari, Virgin Racing, +11.148s
5. Bruno Senna, Mahindra Racing, +11.535s
6. Jean-Eric Vergne, Andretti, +11.535s
7. Sam Bird, Virgin Racing, +13.617s
8. Salvador Duran, Amlin Aguri, +14.724s
9. Nick Heidfeld, Venturi, +15.464s
10. Oriol Servia, Dragon, +19.334s
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet