Formule 1

Formule 1: McLaren kiest eindelijk… voor Button

 89P3401

Het heeft weken geduurd, maar eindelijk is McLaren eruit: Jenson Button wordt de teamgenoot van Fernando Alonso in de twee McLaren-Honda's die het team in 2015 de baan op stuurt. Het ongeduld was bij veel Britse kranten en websites zo groot dat zij gisterenavond al met hun 'primeur' kwamen. Door de beslissing van McLaren staat Kevin Magnussen na één seizoen alweer aan de kant en gaat hij komend seizoen als reservecoureur van McLaren door het leven.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: McLaren

Het keuzeproces kon zo lang duren doordat er bij McLaren sprake was van een ware richtingenstrijd. Het team had een duidelijke voorkeur voor een combinatie van ervaring en jeugd en wilde dus verder met Fernando Alonso en Kevin Magnussen. Maar de andere grootaandeelhouders wilden liever Button behouden. Ook Honda wilde graag samenwerken met Button, met wie de Japanners goede ervaringen hadden in de tijd dat de Brit voor het fabrieksteam reed.

De keuze was om meer redenen moeilijk voor het team. Ron Dennis was de afgelopen maanden meermalen in Denemarken op sponsorjacht, terwijl het salaris van Magnussen in geen verhouding staat tot dat van Button. Die is echter populair bij de huidige sponsors (en bij Honda dus), terwijl Fernando Alonso ook al een reeks Spaanse sponsors in zijn kielzog meevoert, waaronder telecombedrijf Movistar. Er wordt wel alom verwacht dat Button salaris zal moeten inleveren om de riante vergoeding van Alonso te kunnen bekostigen.

 L4R9362

Sportief lijkt de keuze voor Button gerechtvaardigd. Zeker in de tweede helft van het seizoen deed hij het veel beter dan Magnussen. De 34-jarige Brit gaat nu zijn 16e F1-seizoen in. Hij is al de op twee na meest ervaren F1-coureur aller tijden, al zal hij ook nog in 2016 en 2017 moeten racen om het record van Rubens Barrichello te achterhalen.

Met een teamgenoot als Fernando Alonso valt dat nog te bezien: de Brit zal alles uit de kast moeten halen om zijn waarde te bewijzen. Hij brengt daarvoor wel vijf jaar ervaring bij McLaren met zich mee. Daar staat tegenover dat Alonso's contract waarschijnlijk voor meer jaren is, waarmee hij al snel de belangrijkste figuur in het team zal worden. De betrouwbaarheid van de nieuwe Honda-motoren roept nog een extra onzekerheidsfactor op rondom wat ongetwijfeld een fascinerende tweestrijd zal worden.

 L4R1426

Voor Kevin Magnussen blijft er weinig anders over dan een reserverol, en dat terwijl McLaren ook al Stoffel Vandoorne daarvoor heeft klaarstaan. Meteen achter dit tweetal stapt Nyck de Vries bovendien in de auto waarmee Carlos Sainz Jr zich het afgelopen seizoen de Formule 1 in reed. Als Alonso inderdaad voor meer jaren is vastgelegd, gaat het in 2016 nog dringen worden bij McLaren, zeker als Vandoorne en De Vries de verwachtingen waarmaken en respectievelijk de GP2- en FR3.5-titel winnen.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2014 13:02

    Het wordt tijd dat McLaren een satellietteam gaat optuigen in de Formule 1, net zoals Red Bull dat heeft gedaan. Er staat nog genoeg te koop...

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 december 2014 15:11

    De juiste keuze van Ron Dennis. Met magnussen heeft de beste man de plank gewoon een keer mis geslagen. Kan iedereen gebeuren. Perfecte combi voor 2015

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 januari 2015 08:52

    F1 piloten hebben geen uiterste houdbaarheidsdatum. Maar steeds kiezen voor "oudjes" daar heb ik mijn vraagtekens bij. Niet voor niks dat RB kiest voor de jonge Verstappen. Toch veel succes Button laat Alonso maar zien wat racen is.

    • 0
    • 0
     
    03 mei 2016 21:00

    Tsja ... Button

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 mei 2016 21:13

    Ik vind Button een goede coureur

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet