V8 Supercars: V8 Supercar wordt Gen2 Supercar. 2017 reglement aangekondigd
De V8 Supercarorganisatie heeft vanochtend vroeg het basisreglement voor 2017 aangekondigd. Zoals www.autosport.nl enkele weken geleden al aankondigde gaat het reglement definitief opengesteld worden voor tweedeursversies. Tevens verandert de benaming in Gen2 Supercar.
Tekst Willem J. Staat
Foto's archief autosport.nl/V8 Supercars

Het blijft een vierzitter maar twee deuren zijn evenals de V8 motor van 2017 niet meer verplicht.
V8 Supercar wordt Gen2 Supercar. 2017 reglement aangekondigd
Met de aankondiging van de reglementsveranderingen die in 2017 van kracht worden, lijkt de echte V8 Supercar definitief te verdwijnen. Het nieuwe reglement wordt opengesteld voor tweedeursversies maar ook de motorenkeuze is vrij. Concreet betekent dit dat er niet per sé van een V8 motor gebruik gemaakt behoeft te worden. Voorwaarde is dat de auto in Australië te koop moet zijn, over achterwielaandrijving, een voorin geplaatste motor en vier zitplaatsen beschikt. Vanwege kostenbesparing moet er wel van het huidige COTF-chassis gebruik gemaakt worden.
V8 Supercar CEO James Warburton noemde deze maatregelen noodzakelijk om het voortbestaan van het kampioenschap ook in de toekomst te kunnen garanderen. "Voor de teams moet de sport leefbaar blijven. Het huidige autosportklimaat is duidelijk. De fabrikanten kiezen waarmee zij gaan racen anders heb je geen deelnemers. Zij willen hun DNA vertegenwoordigd zien. Dit willen wij ook maar zonder compromis. Snel, herrie en spectaculaire wedstrijden."
Het enige dat van het huidige karakter niet verloren gaat is het geluid. "Het geluid van brute kracht en de V8 sound is synoniem met de sport. Ongeacht van wat voor krachtbron men gebruik maakt. Het akoestische geluid van de V8 blijft" aldus Warburton.

Voor Nissan wordt het gemakkelijk om in de Gen2. Supercars te blijven....
Het komende jaar gaan er twee adviesgroepen werken aan het nieuwe reglement. Daarvan gaat één groep zich bezighouden met de motorenconfiguratie en de andere groep gaat aanbevelingen doen aan de "V8 Supercommissie" waarin zich afgevaardigden van de huidige V8 Supercars en de teams bevinden. Gedurende dit proces zullen de deelnemende teams en fabrikanten geconsulteerd worden.
De richtlijnen voor de motor en body zullen halverwege 2015 gepubliceerd worden. Aan het eind van volgend jaar is het definitieve reglement bekend. Vanaf februari 2016 beginnen de eerste tests. Met ingang van 2015 wordt het logo Gen2 Supercar gelanceerd om het "V8 effect" geleidelijk te doen verminderen.
Commentaar
Met de aankondiging van het nieuwe reglement heeft de Gen2 Supercarorganisatie een behoorlijke knieval aan de fabrikanten gedaan. Duidelijk is nu ook waarom de Gen2 Supercarorganisatie er alles aan gelegen is om hun deelnemers niet aan de komende 12U van Bathurst willen laten deelnemen. Vanaf 2017 is het Gen2 Supercarkampioenschap eveneens één van de zovele GT kampioenschappen geworden. Voor de diehard toerwagenfans een ronduit teleurstellende ontwikkeling. GT's hebben hun eigen karakter maar zullen nimmer in staat zijn om het beeld van de "vliegende" Commodores en Falcons te evenaren. In ruil daarvoor doet men met het behouden van het geluid een concessie aan de fans.

Met een strak GT reglement gaat dit een beeld uit het verleden worden.
Tekst Willem J. Staat
Foto's archief autosport.nl/V8 Supercars

Het blijft een vierzitter maar twee deuren zijn evenals de V8 motor van 2017 niet meer verplicht.
V8 Supercar wordt Gen2 Supercar. 2017 reglement aangekondigd
Met de aankondiging van de reglementsveranderingen die in 2017 van kracht worden, lijkt de echte V8 Supercar definitief te verdwijnen. Het nieuwe reglement wordt opengesteld voor tweedeursversies maar ook de motorenkeuze is vrij. Concreet betekent dit dat er niet per sé van een V8 motor gebruik gemaakt behoeft te worden. Voorwaarde is dat de auto in Australië te koop moet zijn, over achterwielaandrijving, een voorin geplaatste motor en vier zitplaatsen beschikt. Vanwege kostenbesparing moet er wel van het huidige COTF-chassis gebruik gemaakt worden.
V8 Supercar CEO James Warburton noemde deze maatregelen noodzakelijk om het voortbestaan van het kampioenschap ook in de toekomst te kunnen garanderen. "Voor de teams moet de sport leefbaar blijven. Het huidige autosportklimaat is duidelijk. De fabrikanten kiezen waarmee zij gaan racen anders heb je geen deelnemers. Zij willen hun DNA vertegenwoordigd zien. Dit willen wij ook maar zonder compromis. Snel, herrie en spectaculaire wedstrijden."
Het enige dat van het huidige karakter niet verloren gaat is het geluid. "Het geluid van brute kracht en de V8 sound is synoniem met de sport. Ongeacht van wat voor krachtbron men gebruik maakt. Het akoestische geluid van de V8 blijft" aldus Warburton.
Voor Nissan wordt het gemakkelijk om in de Gen2. Supercars te blijven....
Het komende jaar gaan er twee adviesgroepen werken aan het nieuwe reglement. Daarvan gaat één groep zich bezighouden met de motorenconfiguratie en de andere groep gaat aanbevelingen doen aan de "V8 Supercommissie" waarin zich afgevaardigden van de huidige V8 Supercars en de teams bevinden. Gedurende dit proces zullen de deelnemende teams en fabrikanten geconsulteerd worden.
De richtlijnen voor de motor en body zullen halverwege 2015 gepubliceerd worden. Aan het eind van volgend jaar is het definitieve reglement bekend. Vanaf februari 2016 beginnen de eerste tests. Met ingang van 2015 wordt het logo Gen2 Supercar gelanceerd om het "V8 effect" geleidelijk te doen verminderen.
Commentaar
Met de aankondiging van het nieuwe reglement heeft de Gen2 Supercarorganisatie een behoorlijke knieval aan de fabrikanten gedaan. Duidelijk is nu ook waarom de Gen2 Supercarorganisatie er alles aan gelegen is om hun deelnemers niet aan de komende 12U van Bathurst willen laten deelnemen. Vanaf 2017 is het Gen2 Supercarkampioenschap eveneens één van de zovele GT kampioenschappen geworden. Voor de diehard toerwagenfans een ronduit teleurstellende ontwikkeling. GT's hebben hun eigen karakter maar zullen nimmer in staat zijn om het beeld van de "vliegende" Commodores en Falcons te evenaren. In ruil daarvoor doet men met het behouden van het geluid een concessie aan de fans.

Met een strak GT reglement gaat dit een beeld uit het verleden worden.