Formule 2

GP2: Gasly met DAMS meteen snel in test Abu Dhabi

 14P3182

Wat een goed team al niet voor een verschil kan maken: Pierre Gasly liet de afgelopen dagen tijdens de collectieve GP2-test in Abu Dhabi onmiddellijk zien wat hij kan met een auto van DAMS. De Red Bull-junior, dit jaar tweede in de Formule Renault 3.5, draaide dit najaar ook al mee in de GP2, en deed dat niet onverdienstelijk voor Caterham (nu Status), maar bij kampioensteam DAMS zette de afgelopen testdagen meteen de toon. Ook Europees F3-kampioen Esteban Ocon was in de andere DAMS-auto onmiddellijk snel. Jordan King was een andere indrukwekkende nieuwkomer. Voor Daniël de Jong was het een productieve test, terwijl Beitske Visser de eerste vrouw in een GP2-auto werd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Dat de coureurs met (meer dan) een seizoen ervaring voorin te vinden zouden zijn, was zeker in de eerste dagen logisch. Niemand keek er dus van op dat Stoffel Vandoorne (na het teleurstellende McLaren-Honda-debuut), Mitch Evans en Arthur Pic in de openingssessies van zich deden spreken, evenmin als de aanwezigheid van Haryanto, Leal of Negrão enige nieuwsgierigheid wekte. Maar hoe zouden relatief nieuwe gezichten het bij een ander GP2-team doen? Of nieuwkomers uit de Formule Renault 3.5, GP3 of Formule 3?

Pierre Gasly maakte in ieder geval meteen duidelijk wat zijn bedoelingen zijn. De outsider voor de plaats naar Max Verstappen wist eigenlijk al dat zijn toekomst in 2015 GP2 was – vandaar het ervaring opdoen bij Caterham – en valt bij DAMS nu met de neus in de boter. Het zou mooi zijn als het GP2-seizoen 2015 zou uitlopen op een 'driestrijd' tussen Vandoorne, Gasly en Raffaele Marciello. De Ferrari-junior was beperkt actief tijdens deze test, maar moet ook tot de titelkandidaten van het komend seizoen worden gerekend.

 14P2890

En misschien hoort Esteban Ocon daar ook al bij. In een DAMS-auto die volgens de wandelgangen al voor hem klaarstaat, zat de Europees F3-kampioen zijn landgenoot Gasly op de laatste dag op de hielen. Na een relatief voorzichtig begin op de eerste dag zat de Lotus-junior al gauw in de punt van de tijden. Ook Jordan King viel positief op. Zowel voor Arden als voor het Nederlandse MP zat de Brit steeds voorin. Daarmee was King misschien wel de grootste revelatie van de afgelopen drie dagen.

 W2Q3212

Formule Renault 3.5-coureurs als Nato, Stockinger, Jaafar en Amberg vielen daardoor bijna een beetje tegen, al zeggen testtijden uiteindelijk natuurlijk weinig. Leuker was het om te zien hoe GP3-jongens als Kirchhöfer, Bernstorff en Zamparelli meteen meedraaiden, terwijl kampioen Lynn op de laatste dag tempo begon te maken bij ART, na te zijn begonnen bij Carlin.

Daniël de Jong maakte intussen twee productieve dagen mee, die hij afsloot met een zevende tijd in de avondsessie van gisteren. "Ja, ik ben wel een soort van tevreden", zei de Nederlander tegen AUTOSPORT.NL. "Er had wel meer uitgehaald moeten worden, maar de verandering van setup voor de nieuwe banden deed niet helemaal wat we hoopten." Het testen van de nieuwe Pirelli's was een belangrijk doel van de test, maar volgens De Jong waren de nieuwe compounds niet echt anders. "Toch is het altijd een beetje inschatten hoe de balans zal zijn als je wisselt van oud naar nieuw."

 W2Q3262

Door haar optreden voor Lazarus werd Beitske Visser de eerste vrouw in een GP2-auto. Ze pakte het verstandig aan, met persoonlijke verbetering als eerste doel. Daardoor eindigde ze vier keer achterin, maar sommige van haar FR3.5-collega's verging het niet veel beter.

 W2Q4377

Twee bijzondere gezichten waren de Japanners Koudai Tsukakoshi en Nobuharu Matsushita, de nieuwste Japanse local heroes die via Honda hun kunsten bij ART mochten vertonen. Tsukakoshi is inmiddels een vaste waarde in Super Formula en Super GT, Matsushita is de nieuwe Japanse F3-kampioen. Mogelijk volgt een van hen Takuya Izawa op als de teamgenoot van Stoffel Vandoorne (als die blijft) bij ART. Matsushita viel gisteren positief op met een 11e tijd.

GP2, Yas Marina, collectieve test, 27-29 november 2014

1e dag, 1e sessie
1. Stoffel Vandoorne – ART – 1'49"445
2. Mitch Evans – Russian Time – 1'49"824
3. Pierre Gasly – DAMS – 1'49"949
4. Arthur Pic – Campos – 1'50"044
5. Rio Haryanto – Status – 1'50"192
6. Julian Leal – Carlin – 1'50"240
7. André Negrão – Arden – 1'50"336
8. Jazeman Jaafar – Campos – 1'50"386
9. Esteban Ocon – DAMS – 1'50"410
10. Nicolas Latifi – Racing Engineering – 1'50"341
11. Richie Stanaway – Status – 1'50"461
12. Daniel Abt – Hilmer – 1'50"476
13. Jordan King – Arden – 1'50"592
14. Marvin Kirchhöfer – Hilmer – 1'50"903
15. Nathanael Berthon – Lazarus – 1'50"906
16. Emil Bernstorff – Rapax – 1'51"054
17. Artem Markelov – Russian Time – 1'51"133
18. Norman Nato – Racing Engineering – 1'51"272
19. Sergio Campana – Lazarus – 1'51"501
20. Daniël de Jong – MP – 1'51"554
21. Zoel Amberg – Trident – 1'51"630
22. Luis Sa Silva – Carlin – 1'51"777
23. Sandy Stuvik – Rapax – 1'52"035
24. Marlon Stockinger – MP – 1'52"069
25. Nobuharu Matushita – ART – 1'52"304
26. René Binder – Trident – geen tijd

1e dag, 2e sessie
1. Pierre Gasly – DAMS – 1'48"948
2. Stoffel Vandoorne – ART – 1'49"004
3. Jordan King – Arden – 1'49"314
4. Arthur Pic – Campos – 1'49"383
5. André Negrão – Arden – 1'49"396
6. Mitch Evans – Russian Time – 1'49"442
7. Richie Stanaway – Status – 1'49"589
8. Rio Haryanto – Status – 1'49"689
9. Esteban Ocon – DAMS – 1'49"892
10. Nathanael Berthon – Lazarus – 1'49"941
11. René Binder – Trident – 1'50"016
12. Daniel Abt – Hilmer – 1'50"084
13. Emil Bernstorff – Rapax – 1'50"118
14. Nicolas Latifi – Racing Engineering – 1'50"155
15. Daniël de Jong – MP – 1'50"263
16. Jazeman Jaafar – Campos – 1'50"338
17. Koudai Tsukakoshi – ART – 1'50"352
18. Marvin Kirchhofer – Hilmer – 1'50"372
19. Julian Leal – Carlin – 1'50"488
20. Zoel Amberg – Trident – 1'50"782
21. Artem Markelov – Russian Time – 1'50"871
22. Sergio Campana – Lazarus – 1'51"147
23. Norman Nato – Racing Engineering – 1'51"318
24. Sandy Stuvik – Rapax – 1'51"403
25. Marlon Stockinger – MP – 1'51"420
26. Luis Sa Silva – Carlin – 1'51"529

2e dag, 1e sessie
1. Arthur Pic – Campos – 1'49"645
2. Jordan King – Arden – 1'49"759
3. Esteban Ocon – DAMS – 1'49"812
4. Rio Haryanto – Campos – 1'49"821
5. Nathanael Berthon – Lazarus – 1'49"834
6. Pierre Gasly – DAMS – 1'50"070
7. René Binder – Trident – 1'50"250
8. Raffaele Marciello – Status – 1'50"283
9. Alex Lynn – Carlin – 1'50"490
10. Julian Leal – Carlin – 1'50"496
11. Nicolas Latifi – Hilmer – 1'50"584
12. André Negrão – Arden – 1'50"632
13. Artem Markelov – Russian Time – 1'50"668
14. Norman Nato – Russian Time – 1'50"702
15. Daniël de Jong – MP – 1'50"705
16. Marlon Stockinger – MP – 1'50"835
17. Jazeman Jafaar – Racing Engineering – 1'50"864
18. Sergey Sirotkin – Rapax – 1'50"895
19. Zoel Amberg – Trident – 1'50"002
20. Kevin Ceccon – Rapax – 1'51"029
21. Dino Zamparelli – Status – 1'51"060
22. Emil Bernstorff – Hilmer – 1'51"097
23. Sandy Stuvik – ART – 1'51"244
24. Koudai Tsukakoshi – ART – 1'51"386
25. Beitske Visser – Lazarus – 1'52"079
26. Simon Trummer – Racing Engineering – 1'52"186

2e dag, 2e sessie
1. Pierre Gasly – DAMS – 1'48"663
2. Esteban Ocon – DAMS – 1'49"048
3. Arthur Pic – Campos – 1'49"204
4. Raffaele Marciello – Status – 1'49"287
5. René Binder – Trident – 1'49"320
6. Jordan King – Arden – 1'49"321
7. Daniël de Jong – MP – 1'49"600
8. Rio Haryanto – Campos – 1'49"639
9. Artem Markelov – Russian Time – 1'49"645
10. André Negrão – Arden – 1'49"669
11. Nobuharu Matsushita – ART – 1'49"690
12. Dino Zamparelli – Status – 1'49"833
13. Nathanael Berthon – Lazarus – 1'49"836
14. Emil Bernstorff – Hilmer – 1'49"857
15. Nicholas Latifi – Hilmer – 1'49"883
16. Jazeman Jafaar – Racing Engineering – 1'49"956
17. Norman Nato – Russian Time – 1'50"010
18. Marlon Stockinger – MP – 1'50"040
19. Zoel Amberg – Trident – 1'50"076
20. Alex Lynn – Carlin – 1'50"138
21. Sandy Stuvik – ART – 1'50"189
22. Julian Leal – Carlin – 1'50"190
23. Kevin Ceccon – Rapax – 1'50"226
24. Simon Trummer – Racing Engineering – 1'50"604
25. Beitske Visser – Lazarus – 1'50"799
26. Sergey Sirotkin – Rapax – 1'51"937

3e dag, 1e sessie
1. Pierre Gasly – DAMS – 1'49"346 – 29
2. Jordan King – MP – 1'49"891 - 23
3. Esteban Ocon – DAMS – 1'49"939 - 24
4. Rio Haryanto – Campos – 1'49"943 - 35
5. Raffaele Marciello – Racing Engineering – 1'49"993 - 27
6. Sergey Sirotkin – Rapax – 1'50"057 - 19
7. Kevin Ceccon – Rapax – 1'50"063 - 21
8. René Binder – Hilmer – 1'50"081 - 29
9. Alex Lynn – ART – 1'50"132 - 28
10. Nathanael Berthon – Lazarus – 1'50"221 - 33
11. Arthur Pic – Campos – 1'50"255 - 26
12. Norman Nato – Arden – 1'50"299 - 27
13. Mitch Evans – Racing Engineering – 1'50"303 - 33
14. Emil Bernstorff – Carlin – 1'50"510 - 30
15. Artem Markelov – Russian Time – 1'50"501 - 22
16. Julian Leal – Carlin – 1'50"589 - 28
17. Kimiya Sato – Russian Time – 1'50"618 - 18
18. André Negrão – Arden – 1'50"626 - 18
19. Marlon Stockinger – MP – 1'50"691 - 31
20. Nicholas Latifi – Hilmer – 1'50"794 - 23
21. Simon Trummer – Trident – 1'50"817 - 31
22. Dino Zamparelli – Status – 1'50"825 - 25
23. Beitske Visser – Lazarus – 1'51"156 - 30
24. Pal Varhaug – Status – 1'51"742 - 26
25. Sandy Stuvik – ART – 1'51"785 - 35
26. Luis Sa Silva – Trident – 1'51"821 – 34

3e dag, 2e sessie
1. Pierre Gasly – DAMS – 1'48"231
2. Esteban Ocon – DAMS – 1'48"798
3. Arthur Pic – Campos – 1'49"091
4. Jordan King – MP – 1'49"129
5. Sergey Sirotkin – Rapax – 1'49"200
6. Rio Haryanto – Campos – 1'49"206
7. Dino Zamparelli – Status – 1'49"265
8. Nathanael Berthon – Lazarus – 1'49"266
9. Raffaele Marciello – Racing Engineering – 1'49"285
10. Alex Lynn – ART – 1'49"306
11. Kevin Ceccon – Rapax – 1'49"369
12. Artem Markelov – Russian Time – 1'49"492
13. Norman Nato – Arden – 1'49"537
14. André Negrão – Arden – 1'49"577
15. Mitch Evans – Racing Engineering – 1'49"595
16. Nicolas Latifi – Hilmer – 1'49"607
17. Emil Bernstorff – Carlin – 1'49"628
18. Marlon Stockinger – MP – 1'49"672
19. René Binder – Hilmer – 1'50"004
20. Julian Leal – Carlin – 1'50"026
21. Kimiya Sato – Russian Time – 1'50"165
22. Pal Varhaug – Status – 1'50"217
23. Luis Sa Silva – Trident – 1'50"313
24. Simon Trummer – Trident – 1'50"436
25. Sandy Stuvik – ART – 1'50"480
26. Beitske Visser – Lazarus – 1'50"624

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet