Formule 2

GP2: Vandoorne rijdt oppositie zoek in hoofdrace Abu Dhabi, De Jong pakt punt

ABU GP SR-4653

Stoffel Vandoorne heeft zijn pole position van gisteren omgezet in een klinkende overwinning in de GP2-hoofdrace in Abu Dhabi. De Belg maakte er een absoluut dominante vertoning van door tegenstrevers Palmer, Evans en Nasr – de andere hoofdrolspelers van dit seizoen – met 12 seconden of meer om de oren te rijden. Ook Daniël de Jong reed een voortreffelijke race. Na een goede start wist hij zijn banden optimaal te benutten om vanaf de 17e startplaats op te rukken naar de tiende plaats en het laatste punt van de wedstrijd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Sebastiaan Rozendaal (Dutch Photo Agency) & GP2 Series

Vanaf de eerste meters van de eerste GP2-race van het afsluitende weekend in Abu Dhabi was het duidelijk dat er niemand anders aanspraak op de zege kon maken: al na één ronde had Stoffel Vandoorne een voorsprong van ruim een seconde opgebouwd op de snel startende Felipe Nasr, die vanaf de vijfde plaats dooschoot naar de derde plaats en daarna ook Jolyon Palmer passeerde.

Even was er een pauze nadat René Binder met een onbesuisde actie Lancaster in de rondte draaide en Sörenson klemreed – waarna hij zichzelf vastzette op de kerb van de eerste chicane: eigen schuld, dikke bult – maar na het vertrek van de safety car sloeg Vandoorne met een fenomenale opening meteen een gat van 2,4 seconden op Nasr. Die was net als Vandoorne op de supersofts gestart, maar worstelde er – heel onkarakteristiek voor een bandenspaarder als Nasr – al vanaf het begin mee. Toch moest de Braziliaan het nog tot de zesde ronde uitzingen, het moment waarop de pits zou opengaan voor bandenwissels.

 SBL4683

Palmer en daarna Mitch Evans – beiden op de medium compound – wisten Nasr nog te passeren vóór diens pitstop, terwijl ook Vandoorne meteen de eerste kans op een bandenwissel greep.

Na twee ronden had iedereen gewisseld die op de supersofts was gestart. Acht auto's bleven er over: Palmer en Evans leidden de race op hun mediums, gevolgd door Cecotto, Coletti, Berthon, Marciello, Lancaster en Markelov. Bij de wisselaars reed Vandoorne souverein vooraan, gevolgd door Nasr, Richelmi, Pic, Haryanto, Negrão, Gasly en De Jong.

ABU GP SR-0487

Laatstgenoemde schoof al snel twee plaatsen door nadat Negrão en Gasly elkaar van de baan reden. Zo lag de Nederlander 12e en in de race-binnen-de-race van de wisselaars zesde.

Na 13 ronden naderde Vandoorne het duo Lancaster en Markelov, ofwel de staart van de doorrijders. Met twee bliksemacties was de Belg aan de twee voorbij, al tikte hij wel Lancaster aan toen die probeerde terug te komen. De wedstrijdleiding besloot het niet te bestraffen. Achter hem had Nasr aanmerkelijk meer tijd nodig om de twee te passeren: pas vijf ronden later was het hem gelukt, waarna zijn achterstand op Vandoorne tot 10 seconden was opgelopen.

 SBL4366

In de 20e ronde was Coletti de eerste die naar binnen kwam voor zijn supersofts. Rijkelijk vroeg, met nog 11 ronden te gaan, zeker gezien het feit dat Nasr het in de openingsfase maar amper zes ronden volhield. Toch kwamen ook Cecotto, Berthon, Palmer, Evans en Marciello in de twee ronden daarna hun nieuwe banden halen – waarbij Palmer na een trage pitstop maar nét voor de neus van Evans uitkwam, maar ook dat werd gelukkig door de stewards door de vingers gezien. In de nieuwe rangorde lag Vandoorne 8 seconden voor op Palmer, met daarachter Evans, Cecotto, Nasr, Richelmi, Coletti, Pic, Haryanto en Marciello, met De Jong op een 11e plaats.

Al gauw bleek dat al die wissels inderdaad te vroeg waren gepland. Even liepen Palmer en Evans in op Vandoorne, maar daarna begonnen ze terug te vallen. Vandoorne, die in Sochi al had laten zien hoe vriendelijk hij voor de banden is, reed vervolgens naar een eenvoudige overwinning met ruim 12 seconden voorsprong op Palmer. Ook Cecotto en Marciello hadden al snel te veel van hun nieuwe banden gevraagd: de Venezolaan zakte terug van de vierde naar de zesde plaats, terwijl Marciello in de laatste ronde zijn tiende plaats kwijtraakte aan Daniël de Jong.

 L0U5410

Met zijn overwinning liet Vandoorne nog eens zien waarom hij niet alleen de beste rookie van dit seizoen is, maar van het hele Pirelli-tijdperk. De prestatie van Nico Hülkenberg – de laatste rookie die de GP2-titel won – kan de Belg niet meer evenaren, maar Vandoorne staat inmiddels wel tweede in het kampioenschap. Zijn zege zorgde ervoor dat hij Felipe Nasr passeerde in de tussenstand, met alleen de sprintrace van morgen nog te gaan. Op grond van de vorm die de Belg in de tweede seizoenshelft aan de dag legde, zou Ron Dennis voor de plaats naast Fernando Alonso eigenlijk moeten dubben tussen Button, Magnussen én Vandoorne.

GP2, Yas Marina, race 1, 22 november 2014

1. Stoffel Vandoorne - ART - 31 ronden
2. Jolyon Palmer - DAMS - 12"1
3. Mitch Evans - Russian Time - 19"1
4. Felipe Nasr - Carlin - 22"2
5. Stéphane Richelmi - DAMS - 28"0
6. Johnny Cecotto - Trident - 31"3
7. Stefano Coletti - Racing Engineering - 34"2
8. Arthur Pic - Campos - 34"4
9. Rio Haryanto - Caterham - 36"7
10. Daniël de Jong - MP - 46"6
11. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 47"5
12. Sergio Canamasas - Trident - 48"3
13. Julian Leal - Carlin - 50"1
14. Takuya Izawa - ART - 54"5
15. Kimiya Sato - Campos - 57"1
16. Nathanael Berthon - Lazarus - 1'05"2
17. Simon Trummer - Rapax - 1'12"6
18. Jon Lancaster - Hilmer - 1'19"6
19. Kevin Giovesi – Rapax - 1'19"8
20. Conor Daly – Lazarus - 1'25"9
21. Pierre Gasly - Caterham - 1'26"6
22. Nicholas Latifi – Hilmer - 1'42"0

Snelste ronde: Jolyon Palmer, 1'51"185

Uitgevallen
16e ronde - Artem Markelov
8e ronde - Andre Negrão
3e ronde - Marco Sörensen
1e ronde - René Binder

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 november 2014 12:29

    Zonde dat de Jong nog steeds zit te prutsen in de gp2. Word het niet eens tijd om daar een talent voor in de plaats te zetten?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet