Formule 1

Formule 1: Rosberg zet eerste stap met pole in Abu Dhabi (UPDATE: Red Bulls gediskwalificeerd)

996155284-57461621112014

Op het moment dat het moest deed Nico Rosberg wat er van hem werd verwacht: met twee strakke rondjes zette hij in Q3 de twee snelste ronden van de kwalificatiesessie, waardoor hij morgen van pole vertrekt voor de GP van Abu Dhabi. De Duitser moet morgen winnen om kans te blijven houden op de wereldtitel. Zijn teamgenoot en rivaal Lewis Hamilton daarentegen maakte twee fouten in zijn beslissende ronden op het circuit van Yas Marina en mocht blij zijn dat de Williamsen van Bottas en Massa hem niet passeerden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes GP, Williams F1, Red Bull Racing, McLaren Mercedes

De klap die Rosberg uitdeelde, was des te opmerkelijker aangezien Hamilton tot aan Q3 vrij eenvoudig de boventoon voerde. In Q1 was de Brit het snelste en in Q2 maakte Rosberg een fout, die ervoor zorgde dat de twee Williams-coureurs hem aan het slot van dit kwalificatiepart naar de vierde plaats terugduwden. Maar in Q3 was het juist Hamilton die te wild de laatste sector probeerde te voltooien en geregeld zijn wielen liet blokkeren. In zijn eerste poging schoot hij zelfs in de laatste bocht van de baan. Ter contrast wist Rosberg zijn toch al snelle tijd aan het slot met nog eens twee tienden te verbeteren.

In de openingsfase waren Hamilton en Rosberg al gauw een volle seconde sneller dan de rest, daarmee de suprematie van de W05 nog eens onderstrepend. Bottas en Massa volgden daarachter, waarbij Bottas het uiteindelijk als enige redde om op de softs Q2 te halen. Massa en de twee McLarens probeerden het ook, maar gingen aan het eind van Q1 toch nog een keer op de supersofts naar buiten, net als een groot deel van de rest van het veld, waarin wel de twee Caterhams meereden, maar geen twee Marussia's.

 89P5127

Voor Ferrari was het zelfs alle hens aan denk, want hun auto's stonden kort voor het einde nog 16e en 18e. HamRäikkönen schoof uiteindelijk vrij gemakkelijk door, maar voor Alonso ging het niet van een leien dakje. Uiteindelijk vielen de twee Caterhams en twee Lotussen af, zoals verwacht, samen met de Sauber van Gutiérrez. Sutil wist de andere Sauber wel Q2 in te hijsen, maar daarin werd hij kansloos 15e. Grosjean eindigde als 16e, wat vanwege zijn niet toegestane zesde motorwissel van gisteren betekent dat hij morgen in de race een extra drivethrough penalty moet uitdienen. F1-debutant Stevens wist intussen een acceptabel verschil met ervaren Caterham-teamgenoot Kobayashi tot stand te brengen.

In Q2 was Hamilton er vroeg uit en meteen snel, maar de verschillen tussen de Mercedessen en de concurrentie waren een stuk kleiner. Massa naderde op zes tienden op het gebruikte setje supersofts uit Q1, Bottas kwam nog iets dichterbij. Aan het slot doken de Williams-auto's dus zelfs onder de tijd van Rosberg, die een fout had gemaakt en op een halve seconde van Hamilton bleef steken.

517478043 MT 9205 53DFA807EB194D297681F15711AC20FC

De McLarens zetten lange tijd geen tijd: Magnussen had een fout gemaakt in zijn eerste run, terwijl Button naar binnen werd geroepen omdat hij te weinig brandstof aan boord zou hebben. Dat leverde het team over de boordradio een cynische reactie op van de Brit, van wie velen denken dat hij morgen zijn laatste GP rijdt. Des te meer genoegdoening moet het hebben opgeleverd dat hij met een sterke zesde tijd Q3 binnenreed, terwijl Magnussen er samen met Vergne uitgeknikkerd werd, door toedoen van snelle rondjes van Räikkönen en Kvyat.

In Q3 bleek Bottas uiteindelijk de snelste achter de twee Mercedessen: de Fin had net niet genoeg in huis om van de fouten van Hamilton te profiteren. Zijn teamgenoot Massa start morgen na hem. Daarachter volgden de twee Red Bulls, waarbij Daniel Ricciardo de hele sessie een enorme voorsprong had op scheidend teamgenoot Vettel. De Australiër maakte het de Williamsen voortdurend moeilijk in zijn auto met 60 pk minder, terwijl Vettel vele tienden moest toegeven. Na die eerste drie koppeltjes volgden Kvyat (opnieuw sterk in de kwalificatie) en Button. De toptien werd afgesloten door opnieuw een koppeltje: dat van Ferrari, waarbij Kimi Räikkönen nu eens sneller was dan Alonso.

 FER8851

UPDATE: De wedstrijdleiding heeft na afloop van de kwalificatie de tijden van de Red Bulls van Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel geschrapt. De auto's moesten na afloop steekproefsgewijs een flextest ondergaan van de voorvleugels, waarvoor ze vervolgens niet slaagden. Daarop werden beide auto's gediskwalificeerd. Tijdens de sessie was al te zien hoe de uiteinden van de voorvleugels van de Red Bulls regelmatig over het asfalt schraapten. Ricciardo en Vettel mogen morgen wel vanaf de laatste rij starten.

F1, GP Abu Dhabi, kwalificatie, 22 november 2014

1. Nico Rosberg (Mercedes W05) - 1'40"480 – Q3
2. Lewis Hamilton (Mercedes W05) - 1'40"866 – Q3
3. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes FW36) - 1'41"025 – Q3
4. Felipe Massa (Williams-Mercedes FW36) - 1'41"119 – Q3
5. Daniil Kvyat (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'41"908 – Q3
6. Jenson Button (McLaren-Mercedes MP4/29) – 1'41"964 – Q3
7. Kimi Räikkönen (Ferrari F14-T) - 1'42"236 – Q3
8. Fernando Alonso (Ferrari F14-T) – 1'42"866 – Q3
9. Kevin Magnussen (McLaren-Mercedes MP4/29) - 1'42"198 – Q2
10. Jean-Eric Vergne (Toro Rosso-Renault STR9) - 1'42"207 – Q2
11. Sergio Pérez (Force India-Mercedes VJM07) - 1'42"239 – Q2
12. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM07) - 1'42"384 – Q2
13. Adrian Sutil (Sauber-Ferrari C33) - 1'43"074 - Q2
14. Esteban Gutiérrez (Sauber-Ferrari C33) – 1'42"819 – Q1
15. Pastor Maldonado (Lotus-Renault E22) - 1'42"860 – Q1
16. Kamui Kobayashi (Caterham-Renault CT05) – 1'44"540 – Q1
17. Will Stevens (Caterham-Renault CT05) – 1'45"095 - Q1
18. Romain Grosjean (Lotus-Renault E22) - 1'42"768 – Q1 *
19. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault RB10) - 1'41"267– Q3 **
20. Sebastian Vettel (Red Bull-Renault RB10) - 1'41"893 – Q3 **

* Teruggezet wegens zesde motorwissel
** Gediskwalificeerd wegens te flexibele voorvleugels

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet