Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Diversen

Formule Ford klasse vindt zichzelf opnieuw uit

foto1-fford

De Formule Ford categorie is bezig met een bijzondere wederopstanding. Zo werd onlangs de nieuwste incarnatie van de succesformule in Engeland als MSA Formula powered by Ford Ecoboost gelanceerd. Helemaal aan de andere zijde van het spectrum maakt de originele Formule Ford 1600 Kent klasse een bijzondere comeback, compleet met nieuwe chassis en volle velden.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: PR

Formule Ford 5.0
De MSA Formula powered by Ford Ecoboost is de vijfde incarnatie van het Britse Formule Ford kampioenschap, dat na het tijdperk Kent, Zetec, Duratec en de initiële Ecoboost nu dus de samenwerking met de MSA en FIA aangaat. Met gelijke carbon chassis gebouwd in het France Magny-Cours gekoppeld aan de 160pk sterke, inmiddels bewezen Ford Ecoboost 1.6 turbomotor, zal het MSA Formula kampioenschap in het voorprogramma van het British Touringcar Championship gaan acteren.
Twee maanden na de officiële lancering is de nieuwe klasse compleet uitverkocht wat betekent dat alle 32 Mygale F4 powered by Ford Ecoboost chassis zijn aanbetaald en toegewezen. En onder de ingeschreven teams bevinden zich een aantal van de grootsten in de autosport.

foto2 fford

12 teams
Twaalf teams zijn afgelopen week gepresenteerd door Ford waaronder een aantal grote teams die de afgelopen jaren niet bijzonder veel actief zijn geweest op de eerste rang van de autosportladder. Onder de grote internationale teams zijn Arden Motorsport (GP2, GP3 & Formula Renault 3.5), Carlin (GP2, GP3 & F3), Fortec Motorsport (Formula Renault 3.5, F3) en Double R (F3) maar ook gevestigde Formule Ford teams als JTR, MBM Motorsport (voorheen Jamun Racing) en Falcon Motorsport.
Gerard Quinn, voorman van Ford Racing in Europa is dan ook bijzonder content met de herlancering van de categorie die als sinds 1967 op de circuits in actie komt. „Het spreekt voor zich dat Ford bijzonder blij is met de nu al succesvolle lancering van het nieuwste hoofdstuk van het Formule Ford verhaal. De MSA Formula powered by Ford Ecoboost is nu al uitverkocht en onder de teams die we mogen verwelkomen zitten een paar van de grootste teams ter wereld. 2015 wordt een mooi jaar", aldus Quinn.

Formula Ford 1.0
Parallel aan de nieuwste interpretatie van de Formule Ford is ook de Formule Ford Kent 1600 klasse met een onwaarschijnlijke opmars bezig. Officieel stopte de „Kent" in 1993 met de komst van de nieuwe 1800cc Zetec maar de afgelopen jaren is, met dank aan de steeds groeiende kosten van de bekende opstapklasses, de originele Formule Ford klasse weer helemaal in trek. Het resultaat is volle velden in Engeland, Frankrijk, Schotland, Ierland en Duitsland. Verrassend genoeg is een van de bijproducten van deze wederopstanding dat nog altijd nieuwe auto's worden ontwikkeld, aangedreven door de bekende Kent motor die dankzij de hernieuwde populariteit weer door Ford in productie is genomen.

foto3 fford

Gemengde grote velden
Het levert bijzondere velden op waar gloednieuwe auto's het opnemen tegen auto's van een leeftijd ouder dan de coureurs die ze besturen. De nieuwe Van Diemen, Spectrum en Ray chassis beginnen langzaam maar zeker de grote wedstrijden te domineren maar het spreekt boekdelen dat een van de snelste rondetijden tijdens het Formule Ford Festival een paar weken geleden werd neergezet door Stuart Gough in een 92'er Van Diemen. Het resultaat is een grote poel aan competitieve autos en kampioenschappen die gezond zijn, bewezen door de 60 inschrijvers voor het Formula Ford Festival en zelfs 117 tijdens de Walter Hayes Trophy op Silverstone.

foto4 fford

Purisme
Ook het Franse Mygale is sinds deze herfst weer van de partij vooraan in het Kent-veld, zij het met een Nederlands tintje. In samenwerking met Geva Racing, partner sinds 2001, werd de nieuwe Mygale GV14-K ontwikkeld en op het Festival en de Walter Hayes Trophy gedebuteerd, en niet zonder succes. „De GV14-K lag op koers voor een tweede plaats op het Festival voordat Chris Middlehurst, Brits Formule Renault kampioen in 2013, uitviel met motorische pech en in de finale van de WHT lagen we zelfs 6 ronden aan de leiding totdat Chris een klein beetje hardhandig werd terugverwezen naar de vijfde plek", vertelt Geva-teambaas Gert Valkenburg. De heropstanding van de Formule Ford klasse is voor hem geen verrassing. „Dit is de pure vorm van autosport, mechanische grip, leren inhalen en vooral een onwaarschijnlijke competitie. Daarmee is het nog altijd de ideale, en meest economische kraamkamer van de autosport.Het is een genot om een Kent-race te zien, dat verandert nooit en daarom hebben wij besloten speciaal hiervoor auto's te bouwen."

Jarenlang was er binnen de Formule Ford een strijd tussen meegaan in de Slicks&Wings ontwikkelingen of blijven bij wat altijd gewerkt heeft, de pure, originele Formule Ford. Blijkbaar ligt de toekomst van de klasse in het gokken op twee paarden, en dat werkt.

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet