Formule 1

Formule 1: Vijfde zege op rij voor Hamilton

Hamilton

Lewis Hamilton heeft in Austin zijn vijfde zege op rij behaald. Rosberg en Hamilton reden vanaf de eerste startrij samen weg van het veld en in de eerste stint leek Rosberg de touwtjes stevig in handen te hebben. In de tweede stint was Hamilton echter sneller dan zijn teamgenoot: hij reed er vrij gemakkelijk naartoe en met de eerste de beste poging pakte hij de leiding. Daarna had Hamilton die touwtjes in handen en hij liet ze niet meer los. Hamilton, nu de succesvolste Brit in de F1, heeft 24 punten voorsprong in het kampioenschap; in de laatste twee races zijn er nog 75 te behalen.

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes

Vuile startlijn
Nico Rosberg staat op rozen bij de start van de Grand Prix van Austin. Hij staat niet alleen op poleposition, naaste belager Lewis Hamilton staat op de vuile startlijn en die is behoorlijk vies. In plaats van aan te vallen zal Hamilton dus zijn vizier ook op Bottas moeten richten.

De bedreiging valt uiteindelijk reuze mee, want beide Mercedessen komen erg goed weg en behouden gemakkelijk hun leiding. Massa weet de derde plaats af te pakken van zijn teamgenoot. Daarachter heeft Ricciardo een erg beroerde start, hij wordt aan alle kanten om de oren gereden, weet in de eerste bocht nog wat schade goed te maken, maar verliest wel twee plekken aan Alonso en Magnussen.

Perez rijdt twee man aan
Bij de start gaat alles goed en zien we geen schade, maar dat komt verderop in de eerste ronde wel. Sergio Perez gaat volledig de mist in en hij rijdt tegen zowel Kimi Räikkönen als Adrian Sutil aan. Räikkönen komt er nog redelijk mee weg, Sutils Sauber is vooraan zwaar beschadigd en hij moet uitstappen. Leek Sauber eindelijk eens kans te maken op een puntje, beurt Perez ze dat zo door de neus. De Mexicaan zelf haalt de pits en moet daar uitstappen. De gestrande Sauber en alle rotzooi op de baan zijn voldoende om de safetycar de baan op te roepen.

De safetycar is voor een aantal mannen aanleiding om te stoppen: Magnussen, Hülkenberg, Button Vettel en Gutierrez komen binnen.

Herstart
Bij de herstart speelt Rosberg het spelletje goed en hij behoudt de leiding. Hamilton volgt op gepast voet, bij de Williamsen jaagt Bottas op Massa, maar hij komt er niet langs. Dat komt Daniel Ricciardo wel, hij gaat met een mooie actie in de S-en voorbij aan Alonso.

Ricciardo pakt Bottas
Na dertien ronden klaagt Nico Rosberg dat zijn linkervoorband eraan is, maar hij de Duitser is niet de eerste die stopt. Dat zijn Massa en Ricciardo. Rosberg stopt de ronde na de twee. Hij stond de gehele eerste stint onder druk van Lewis Hamilton, maar die verloor in de laatste paar ronden erg veel tijd. Hamilton stopt de ronde later en hij komt dus ook weer achter Rosberg de baan op. Bottas stopte tegelijk met Rosberg en hij had weinig voorsprong op Daniel Ricciardo. De Australiër heeft één ronde op nieuwe banden gehad en dat betaalt zich uit: hij gaat Bottas voorbij.

Button vs. Alonso
Magnussen en Button waren tijdens de safetycarfase gestopt en ze hoeven nu dus niet. Dat heeft de McLaren-rijders voor Alonso gebracht, maar Alonso heeft veel nieuwere banden. De Spanjaard opent de aanval bij Jenson Button, maar dat is ook een ervaren rot. De twee vechten rondenlang een schitterend gevecht uit, waarbij Button laat zien dat hij niet onderdoet voor de man die hem mogelijk gaat vervangen bij McLaren. Button houdt Alonso lang achter zich, maar uiteindelijk weet Alonso zijn Ferrari toch langs de McLaren te wurmen.

Eenmaal Button voorbij rijdt Alonso ook snel naar de staart van Magnussen, maar die levert niet zo'n mooi gevecht af als Button. Magnussen is een gewillig slachtoffer en Alonso schuift door naar p6. Daarna stoppen de McLarens.

Met Alonso's teamgenoot gaat het belabberd, waarschijnlijk vanwege die aanrijding van Perez in de eerste ronde. Räikkönen rijdt op de twaalfde plaats, achter Grosjean, Vergne en Vettel. De Duitser heeft het ook bijzonder zwaar; hij heeft zich het hele weekend gefocust op de race en nu wil zijn Red Bull nog niet.

Hamilton naar de leiding
In de tweede stint heeft Hamilton meer snelheid te pakken dan zijn teamgenoot. De tijd die hij aan het eind van de eerste stint verloor weet hij gemakkelijk dicht te rijden en nu meldt Hamilton zich binnen de DRS-seconde. De Brit ruikt het bloed van zijn teamgenoot en dan komt het beste in hem naar boven. Met behulp van DRS kruipt Hamilton naar de staart van zijn teamgenoot. Hij duikt in de binnenkant van bocht 1 en Rosberg kan geen vuist maken. Hamilton pakt de leiding en deelt Rosberg weer een mentale tik uit. De race is echter nog niet halverwege, dus er is nog veel te winnen en te verliezen.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Nylz 02 november 2014 23:27

    Het is ook wel grappig dat (volgens mij voor het eerst) in de voorlaatste race niet de beslissing KAN vallen. Stel dat Rosberg uitvalt en Hamilton wint, dan is Hamiltons voorsprong 49 punten. In voorgaande jaren gold dat de gene die in de voorlaatste race aan de leiding van het kampioenschap stond, altijd in die race een voorsprong kon opbouwen die in één race niet was in te halen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2014 07:17

    Rosberg wordt dik en dwars om de oren gereden door Hamilton... Als hij in Abu Dhabi alsnog de titel pakt, zou dat onverdiend zijn. De verschillen tussen sommige teamgenoten, met name Alonso/Raikkonen en Ricciardo/Vettel, zijn dit seizoen trouwens opvallend groot. En bij Red Bull zullen ze zich afvragen of ze Kvyat niet te snel hebben gepromoveerd. Het is Vergne die zich sindsdien in de kijker rijdt en regelmatig punten pakt.

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2014 12:56

    Wat een verschrikkelijke race

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 november 2014 16:04

    Ik kijk nooit live, maar 16 of 32 keer versneld; dan is het soms best spannend...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet