Sportscars

Sportscars: Signatech-Alpine pakt ELMS titel op Estoril, Sebastien Loeb Racing wint race

phototheque-2014-Estoril-p194kjelcsquss9svs1lrn36e1f

Signatech-Alpine heeft in Portugal voor de tweede keer op rij de European Le Mans Series gewonnen. Het Franse team finishte op het circuit van Estoril als vijfde, maar doordat grote rivaal Jota Sport 'slechts' als derde over de streep kwam wisten Nelson Panciatici, Oliver Webb en Paul-Loup Chatin voldoende punten te scoren om de Britse Zytek voor te blijven in de strijd om de titel. Sebastien Loeb Racing behaalde de overwinning in de seizoensafsluiter, de eerste overwinning van het team.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto: ELMS, VIMAGES/Fabre, Marc VDS Racing Team

Voor de wedstrijd was de missie voor Jota Sport duidelijk. De door Harry Tincknell behaalde pole moest worden omgezet in een overwinning en daarnaast moest Signatech-Alpine niet hoger finishen dan de derde plaats. Helaas voor Jota Sport verliep de wedstrijd niet zo. Bij de start wist de Zytek-Nissan de leiding te behouden, maar Nelson Panciatici sloot achter Filipe Albuquerque aan op de tweede plaats.

Na de eerste ronde pit stops namen Paul-Loup Chatin en Simon Dolan het stuur over van hun teamgenoten en al snel wist Chatin Dolan te passeren. De Brit ging vervolgens op koude banden in de rondte en verloor daarmee nog meer tijd ten opzichte van de kampioenschapsleider. Chatin verloor in de 45e de leiding aan TDS by Thiriet Racing-coureur Tristan Gommendy, maar het team kon slechts 18 ronden van de leiding genieten. In de 63e ronde moest Ludovic Badey de Ligier JS P2 met een probleem in de pits parkeren en kwam er een voortijdig einde aan hun seizoen.

10345555 764119493646670 4909889912520198899 n
De eerste overwinning van het seizoen voor Sébastien Loeb Racing

Halverwege de race lag Signatech-Alpine aan kop, nu gevolgd door de Sébastien Loeb Racing Oreca-Nissan, met achter het stuur GP3-coureur en ELMS-debutant Jimmy Eriksson, en de Jota Sport Zytek-Nissan van Simon Dolan. Signatech-Alpine kreeg de titel echter niet zo maar. Nadat Oliver Webb de pit, na een straf, met spinnende wielen had verlaten kreeg het team weer een straf en moest Chatin, die het stuur inmiddels weer had overgenomen, drie minuten blijven staan in de pits. Hierdoor viel Chatin terug tot achter de Zytek, maar uiteindelijk wist Tincknell niet verder te komen dan de derde plaats, achter de Sébastien Loeb Racing Oreca-Nissan van Vincent Capillaire en Jimmy Eriksson en de Newblood by Morand Racing Morgan-Judd van Christian Klien, Gary Hirsch en Pierre Ragues.

In de GTE-klasse begonnen AF Corse-coureurs Duncan Cameron en Matt Griffin met 21 punten voorsprong aan de wedstrijd. Al vroeg in de race raakte Cameron echter betrokken bij een aanrijding, waarna hij met de beschadigde Ferrari naar de pits terugkeerde. Door de reparaties verloor AF Corse zeven ronden, maar nadat kort nadat Michele Rugolo de pits uitreed moest de auto opnieuw binnenkomen. Het team finishte uiteindelijk als twaalfde in de klasse.

Gulf Racing UK domineerde de GTE-klasse en lag tot in het laatste uur aan de leiding, maar uiteindelijk verloor Roald Goethe de volledige voorsprong van 50 seconden binnen acht ronden en ging de SMP Racing Ferrari van Andrea Bertolini, Viktor Shaitar en Sergey Zlobin er met de volle winst vandoor. Door de overwinning en de slechte klassering van AF Corse wist het drietal ook nog de titel te behalen.

marcvds estoril-36 Marc VDS bleef SMP Racing in de race voor, maar het Russische team won de titel

In GTC ging de overwinning naar het in de ELMS debuterende BMW Sports Trophy Team Marc VDS met de BMW Z4 GT3. Markus Palttala, Bas Leinders en Henry Hassid waren uiteindelijk veel te sterk en finishten met een ronde voorsprong op de Formula Racing Ferrari 458 Italia GT3. Door als derde te finishen behaalden SMP Racing-coureurs Anton Ladygin, David Markozov en Olivier Beretta de titel in de klasse.

Uitslag European Le Mans Series 4U van Estoril
1. Sebastien Loeb Racing (Capillaire/Eriksson), Oreca, 146 ronden
2. Newblood by Morand Racing (Klein/Hirsch/Ragues), Morgan, + 35.399
3. Jota Sport (Dolan/Tincknell/Albuquerque), Zytek, + 43.713
4. Race Performance (Frey/Mailleux/Niederhauser), Oreca, + 1 ronde
5. Signatech Alpine (Chatin/Panciatici/Webb), Alpine, + 1 ronde
6. Murphy Prototypes (Derani/Littlejohn/Wells), Oreca, + 2 ronden
7. Greaves Motorsport (McMurry/Faisca/Fletcher), Zytek, + 2 ronden
8. Pegasus Racing (Schell/Leutwiler/Coleman), Morgan, + 5 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet