Porsche Cups

Xavier Maassen eerste Nederlandse kampioen in Porsche GT3 Cup Challenge Benelux

480 maassen 2545

Hoewel zijn Porsche als derde over de finish kwam, is Xavier Maassen de kampioen van 2014 in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux. Jeffrey Van Hooydonk en zijn teamgenoot Koen Wauters deden het enige dat zij nog konden doen door de race te winnen, de opdracht voor Maassen en Piron was slechts om te finishen en zo de titel binnen te slepen. Sandor van Es en Bart van Os werden in de hoofdrace tweede. In de Clubdivisie was Ivo van Riet te snel voor Joost Bömer, Yves Noel won als enige Challenge-rijder vanzelfsprekend in zijn klasse.


Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Co van der Gragt

480 start 2430

Jeffrey Van Hooydonk is vanaf pole het beste weg en leidt de race, Sandor van Es ligt tweede en Xavier Maassen verliest een plek aan Carlos Rivas. Lang kan Rivas daarvan niet genieten, want Maassen zet nog voor de eerste ronde voltooid is orde op zaken.

480 maassen 2434

Voor Maassen is de opdracht duidelijk; Finishen is kampioen worden, ongeacht op welke positie. De sympathieke Limburger besluit dan ook geen risico te nemen en is tevreden met rondetijden van 2:00, daar waar Van Hooydonk en Van Es op de natte baan ronden in de 1:58 afleggen.

480 sandor 6001

De raceleider bouwt zijn voorsprong op Van Es steeds verder uit, na zes ronden is het verschil al 4,7 seconde. De grote vraag is hoe de regen zich gaat ontwikkelen en of regenbanden de beste keuze blijven.

Na tien ronden gaat de pitwindow open. Van Es ligt op dat moment 9.7 sec. achter Van Hooydonk, Maassen cruist op 22 seconden achter zijn enige titelconcurrent op zijn gemak over het vochtige asfalt.

Yves Noel is de eerste rijder die binnenkomt voor de verplichte pitstop en aangezien hij de enige bestuurder is, is een rijderwissel niet van toepassing.

480 rivas 2455

Carlos Rivas is de tweede die binnenkomt om te wisselen met Jurgen van Hover, Sandor van Es geeft vanaf de tweede positie het stuur over aan Bart van Os. De titelkandidaten racen echter nog verder, zij zijn na 13 ronden de enigen op de baan die nog niet zijn binnengekomen.

In ronde 14 komen Van Hooydonk en Maassen binnen net voor de pitwindow sluit en als de kaarten geschud zijn rijdt de Porsche van Koen Wauters, die het stuur heeft overgenomen van Van Hooydonk, nog steeds aan de leiding. Bart van Os is Van Es opgevolgd en ligt tweede op 18,7 seconde achter Wauters. Pierre Piron heeft in de nummer 5 Porsche van Maassen een achterstand van ruim 38 seconden.

Van Os is op de natte baan beduidend sneller dan Wauters, de Belg rijdt ronden in de 2:04, terwijl Van Os ruim drie seconden per ronde rapper is. Met nog ruim tien minuten te gaan en een achterstand van tien seconden is een verrassende wending van de race nog zeker mogelijk. Piron zet de tactiek van Maassen voort, hij rijdt zonder druk van voren en van achteren gestaag zijn ronden op de derde plek, Jurgen van Hover heeft ruim een minuut achterstand op Piron.

480 hooydonk achter 2513

Wauters reageert door meer gas te geven en versnelt naar ronden in de 2:03, maar Van Os blijft in de 2:01 rijden en nadert toch met rasse schreden. Met nog vijf minuten te gaan ligt Van Os nog 7,5 sec. achter Wauters, die nog verder versnelt naar 2:02 en dan zal de race voor zijn achtervolger net te kort zijn om nog om de winst te strijden.

Wanneer de laatste ronde ingaat heeft Wauters nog steeds een marge van bijna vier seconde en dus kan zijn tweede zege van het weekend Wauters niet meer ontgaan. Van Os rijdt heel constant in de 2:01 en is daarmee met grote afstand de snelste man op de baan, maar grijpt toch naast de zege. Piron volbrengt zijn opdracht door Porsche nummer vijf op een derde positie over de meet te brengen en daarmee is Xavier Maassen de eerste Nederlandse kampioen in de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux.

Als de vlag valt wint Wauters, 1.505 sec. voor Van Os en 49.722 sec. voor Piron. In de Club-divisie wint Ivo van Riet van Joost Bömer.

Xavier Maassen en jeffrey Van Hooydonk stapten na de race zo snel als zij konden in de auto om naar Zolder te racen, waar om 15.10 uur de BRCC-race van start gaat. De start zullen ze niet meemaken uiteraard, maar beide hopen nog op tijd te arriveren om de laatste stint te kunnen rijden.

480 podium 6132

Uitslag hoofdrace Porsche GT3 Cup Challenge Benelux
Formido Finaleraces, Circuit Park Zandvoort, zondag 19 oktober 2014
1. Jeffrey Van Hooydonk /Koen Wauters, CUP 25 ronden in 52:02.602
2. Sandor van Es/Bart Van Os, CUP +1.505
3. Xavier Maassen /Pierre Piron, CUP +49.722
4. Carlos Rivas/ Jurgen Van Hover, CUP +1:49.815
5. Ivo Van Riet, CLUB +1 ronde
6. Joost Bómer, CLUB +2 ronden
7. Yves Noel, CH +3 ronden

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 oktober 2014 20:17

    Stoppen met die onzin.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 oktober 2014 20:26

    Tja, kampioen is een groot woord, deze klasse stelt niks voor. Belachelijk kleine startvelden die A-evenement onwaardig zijn, wat een contrast met het DNRT vorig weekend..

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 oktober 2014 21:03

    Helaas heb je gelijk. Wat mij dan altijd weer verbaast is dat er sponsoren te vinden zijn die het mogelijk maken dat deze coureurs hun rondjes kunnen rijden. Want het kost even een smak geld om deze Porsches hun rondjes te laten draaien.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 oktober 2014 21:59

    Ik geloof dat het inschrijfgeld per race weekend al 12000 euro is.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 oktober 2014 10:29

    Helemaal mee eens. Als toeschouwer is deze klasse een aanfluiting. Het zijn prachtige auto's, dus het blijft zonde dat er geen voller startveld is. Gezien het aantal Nederlanders dat deelneemt aan de supercup (dus animo voor racen in Porsches) denk ik dat er iets structureel mis is met de opzet van deze klasse. Ik denk dat het tijd is voor Porsche om in te grijpen, dit is geen promotie voor je merk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet