Formule 1

Formule 1: Hamilton wint kalme GP van Rusland, Mercedes grijpt titel

Hamilton 2

Lewis Hamilton heeft na een rustig zondagmiddagje de Grand Prix van Rusland op zijn naam geschreven. De Brit verloor bij de start nog even de leiding aan zijn teamgenoot, maar die verremde zich in de eerste bocht zo hard dat hij meteen de pits in moest. Als allerlaatste begon Rosberg aan zijn inhaalrace, maar de Mercedes was in Sochi dermate oppermachtig dat hij halverwege de race de tweede plek alweer in handen had. Daarbij werd Rosberg wel geholpen door Pirelli, dat bij de bandenkeuze voor deze baan zo conservatief was dat Rosberg de hele race op één setje banden kon rijden. Het zorgde er ook voor dat de race bijster weinig actie kende en snel vergeten zal worden. De derde plaats ging naar Valtteri Bottas. Met de dubbelzege heeft Mercedes de constructeurstitel in handen. Voor Hamilton is het zijn negende zege van het seizoen en de tweede keer dat hij vier races op rij wint. Daarmee heeft hij inmiddels 17 punten voorsprong op Rosberg. 

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Mercedes.

Lang recht stuk
De start in Sochi is uniek, met een erg lang recht stuk tot de eerste bocht. De Williams heeft veruit de hoogste topsnelheid, dus Hamilton en Rosberg kunnen er niet zomaar van uitgaan dat ze samen de eerste bocht in zullen duiken.

Rosberg gooit eigen glazen in
De Mercedessen zijn goed weg, maar Bottas helemaal niet zo. Hij verliest in de eerste meters zo veel ruimte dat hij niet kan aanvallen. Rosberg kan dat wel, hij jaagt in de eerst bocht op Hamilton en lijkt in de binnenbocht de leiding te grijpen. Rosberg remt echter super laat, té laat en remt zijn banden vierkant. Daar is niet mee te rijden en Rosberg moet na de openingsronde binnenkomen voor nieuwe banden. Hij haalt een nieuwe set harde banden en moet daar eigenlijk de hele race op blijven rijden. Rosberg is niet de enige die binnenkomt, ook Felipe Massa wil te veel goed maken in de eerste ronde en moet binnenkomen. De Braziliaan neemt zachte banden voor de rest van de race.

Achter de Mercedessen wordt er flink gevochten in de openingsronde. Bottas houdt Button achter zich, daarachter zorgt een slechte start van Ricciardo ervoor dat het hele middenveld bij elkaar uitkomt. Alonso sluit aan achter Button, daarachter volgen Magnussen en Vergne, die een verbeten strijd uitvechten en samen door de lange doordraaier gaan.

Daarachter is Vettel goed opgerukt, hij vecht wiel aan wiel met zijn teamgenoot én met zijn toekomstig vervanger Kvyat. Uiteindelijk zijn de Red Bulls de winnaar en ze kunnen vervolgens ook Vergne voorbij. Vettel rijdt voorlopig voor Ricciardo maar de Australiër is naarstig op zoek naar een gaatje om p6 te claimen. Ricciardo roept over de boardradio dat hij veel tijd verliest, maar de kans dat Vettel zijn teamgenoot voorbij laat is niet groot. Daar is ook geen reden voor, want Vettel schakelt een tandje bij en slaat een gaatje naar zijn teamgenoot.

Hamilton wint een beetje
Lewis Hamilton rijgt in de openingsfase de snelste raceronden aan elkaar, maar het levert hem nog geen grote voorsprong op. Na tien ronden is de voorsprong drie seconden tellen; Bottas gaat ook lekker. Achter de Williams valt een gat van tien tellen naar Button.

Vroege stop Ricciardo
Na elf ronden maakt Daniel Ricciardo al zijn eerste pitstop, naar verwachting wordt dat ook zijn enige. Daarbij komt de Australiër als achttiende weer de baan op en dat is alweer vijf plaatsen achter Rosberg.

Rosberg op podiumkoers
Nico Rosberg snijdt als een redelijk warm mes door de boter en heeft het geluk dat het circuit van Sochi erg vriendelijk is voor de banden. Na 15 van de 53 ronden rijdt de Duitser alweer op p11, dat zal hem volgens Mercedes nog gewoon op het podium brengen. Massa volgt gestaag in Rosbergs kielzog en zal bij de pitstops dus ook veel gaan winnen.

Rosberg en Massa zijn ook de enige die halverwege de race voor wat actie zorgen, want elders in het veld is het overal pais en vree. Iedereen is blij met zijn snelheid, zijn hoeveelheid brandstof en zijn banden.

Pitstops
Richting de helft van de race volgen de geplande pitstops. Thuisrijder Kvyat is in de openingsfase wat teruggevallen en een enigszins trage pitstop helpt hem ook niet verder.

Button komt als volgt en hij is de man waar ze bij Mercedes naar kijken. Button rijdt als derde de pits in en komt inderdaad achter Rosberg de baan op. Wat dat betreft zit de Duitser inderdaad op podiumkoers, maar hij klaagt wel al dat zijn banden terug aan het vallen zijn. In dat geval zullen het nog dertig lange ronden zijn. De rondetijden van Rosberg zijn echter nog net zo snel als die van Hamilton vooraan.

Alonso  hoopt met zijn stop misschien iets te proberen bij Button, maar de stop van Ferrari gaat niet goed en de Spanjaard staat 7,4 seconde stil. Zonde van de tijd, Alonso valt terug achter Massa.

Bottas maakt vanaf de tweede stop wel een goede stop en hij blijft Rosberg voor. Magnussen stopt eveneens en valt terug achter zijn teamgenoot maar voor Alonso.

Rosberg naar p2
Leider Hamilton volgt verstandig met ook een stop, die is niet super snel, maar daar is ook geen reden voor. Hamilton blijft comfortabel voor nummer twee Vettel, die nog als enige moet stoppen. Daar wacht Vettel lang mee en daardoor houdt hij Bottas op. De Fin moet er snel langs, want achter hem zal Rosberg ook elke kans aangrijpen om de virtuele tweede plaats over te nemen. Dat moment lijkt er niet te komen als Vettel na 31 ronden de pits in draait. Bottas heeft eindelijk weer vrij baan, maar daardoor verslapt hij even iets. Rosberg gebruikt de DRS op het rechte stuk en gaat de Fin voorbij. Daarmee is Rosberg dus in een halve race weer helemaal terug naar p2, de enige vraag is of zijn banden het tot de rest van de race uit gaan houden.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet