Retro diversen

Retro: Andrea De Cesaris omgekomen in motorongeluk

141005 Cesaris portret 340

Na het tragische ongeluk van Jules Bianchi van vanochtend is de Formule 1-wereld opnieuw opgeschrikt door slecht nieuws. Andrea De Cesaris, die 208 GP's reed voor onder meer McLaren, Alfa Romeo, Scuderia Italia en Jordan, kwam eerder vandaag om het leven door een motorongeluk.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Archief Rebocar, Mattijs Diepraam

De omstandigheden waaronder De Cesaris is verongelukt, zijn nog niet helemaal duidelijk, al is wel bekend dat hij aan het eind van de middag met zijn motor tegen de vangrail belandde op de Grande Raccordo Anulare, de ringweg rond zijn geboortestad Rome. De Italiaan is niet ouder geworden dan 55 jaar.

Met 208 GP's was De Cesaris lange tijd de op één na meest ervaren F1-coureur in de geschiedenis. Hij is nog steeds de coureur die de meeste GP's heeft gereden zonder er een te winnen, en reed ook voor een recordaantal verschillende teams.

141005 Cesaris cockpit

Dat hij het 15 seizoenen zou volhouden, had niet iedereen gedacht toen hij in 1980 met een stevig budget van Marlboro Italia zijn F1-debuut maakte voor McLaren. Meer dan eens eindigde de tweede McLaren in de vangrail, wat de Italiaan de bijnaam 'Andrea De Crasheris' opleverde.

Onder de hoede van Alfa Romeo kwam de Italiaan echter al gauw tot bloei. De Cesaris werd de tot dan toe jongste coureur die een pole position pakte, toen hij op 22-jarige leeftijd (en 10 maanden en 4 dagen) de snelste tijd zette in de kwalificatie voor de GP van Long Beach in 1982. Pas in 1994 raakte hij dat record kwijt aan Rubens Barrichello. Twee keer kwam hij zeer dicht bij een overwinning, maar de betrouwbaarheid van de Alfa-auto's liet hem op die momenten in de steek. In dezelfde periode was hij ook een van de fabriekscoureurs voor Lancia in het WEC.

decesaris-zandvoort83

Toen Alfa Romeo de handel in 1984 uit handen gaf aan Euroracing, zocht De Cesaris zijn heil bij Ligier, waar hij zijn oude gewoonten weer oppakte. Na alweer een chassis te hebben vernietigd, werd hij halverwege 1985 door het Franse team ontslagen. Het jaar erop vond hij onderdak bij Minardi, waar hij werd overvleugeld door zijn jonge teamgenoot Sandro Nannini.

Het was de eerste van vele comebacks. Elke keer als men dacht dat De Cesaris voor het laatst in een F1-auto had gezeten, zat hij er toch weer bij: bij Brabham, bij Rial (waar hij schitterde), in de Dallara's van Scuderia Italia (zowaar twee seizoenen achter elkaar), bij Jordan (waar we even de Andrea uit de Alfa-tijd terugzagen), daarna bij Tyrrell, nog eens bij Jordan en tot slot bij Sauber. In die laatste jaren was de 'De Crasheris' van weleer getransformeerd in een betrouwbare coureur die de auto voor je naar huis kon rijden. Het seizoen 1991 bij Jordan was echter zijn laatste geïnspireerde seizoen.

141005 Cesaris actie

Na zijn negen races voor Sauber, als vervanger van de ongelukkige Karl Wendlinger, meldde zich niemand meer. De Cesaris deed toen wat alleen grote kampioenen doorgaans doen: niet zoals de meeste coureurs een tweede lucratieve carrière in GT's of toerwagens beginnen, maar radicaal stoppen.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 oktober 2014 21:35

    Ik begreep dat hij nog steeds erg actief was met surfen.Stel je voor : 55 jaar en surfen met DUDS die gemakkelijk je kinderen zouden kunnen zijn. Hij heeft in ieder geval wel geleefd....

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 oktober 2014 21:43

    Dubbel droevig vandaag, ben verdrietig zoals alle motorsport liefhebbers. Andrea De Cesaris heeft ons ook veel raceplezier en opwindende momenten gegeven. (Alfa & McClaren) Maar mijn gedachten zijn bij Jules Bianchi, zijn familie en het hele team van Marussia. Hoop dat hij hier goed uitkomt. Wens hem heel veel sterkte

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 oktober 2014 22:07

    Jules Bianchi na een zwaar accident in het hospitaal, Andrea de Cesaris hemelen na een dodelijk accident .... Brrrrrr ........

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet