WTCC

WTCC: Podiumplaats voor Tom Coronel tijdens WTCC China

actie-1

Na een twee maanden durende zomerstop streek het FIA-WTCC veld dit weekend neer op het Goldenport Park Circuit bij Beijing. Een 2.391 meter lange, bochtige en smalle racepiste, die voor het eerst door het Wereldkampioenschap voor Toerwagens werd aangedaan tijdens deze 17e en 18e ronde van de titelstrijd 2014. Tom Coronel kreeg tijdens de vrije trainingen zijn bolide niet helemaal naar het zin afgesteld. Hij eindigde zelfs nog een keer in de grintbak. Tijdens de kwalificaties revancheerde hij zich prima met een negende en een tweede positie. De start van de openingsrace verliep goed, maar de ROAL Motorsport coureur werd door de achteropkomende coureurs als een ware botsbal gebruikt. Werkelijk aan alle kanten werd de Chevy aangetikt en mede daardoor verloor Coronel kostbare plaatsen. In de tweede helft van de race kwam daar nog de schade van een stuk rubber, afkomstig van een bandenstapel, bij en de als dertiende rijdende Nederlander besloot de pits op te zoeken om zijn Chevrolet Cruze tiptop in orde te laten maken voor zijn tweede raceoptreden. Daarin stond hij immers naast Rob Huff op de eerste startrij. Na de verkleuring van het startlicht sloot de ROAL Motorsport coureur als tweede aan bij de Britse Ladarijder. En in de schaduw volgde Sébastien Loeb in een van de fabrieksCitroëns. Een strijd die het eerste deel van de 28 ronden tellende race voortduurde. In het tweede deel worstelde de Nederlander zich los van zijn volger(s) en reed met hele strakke ronden tot op 0,766 seconde naar winnaar Rob Huff. Een sterk resultaat voor de coureur uit Het Gooi en ROAL Motorsport, dat in de eerste race Tom Chilton al zag winnen. In de tussenstand van het Wereldkampioenschap bezet Tom Coronel nu de zesde positie met een totaal van 118 punten.

actie-2

Tekst en foto's: PR

Na afloop verklaarde Tom Coronel: "De vernieuwingen aan de auto betroffen vooral de voorkant. Een gewijzigde bumper moet bijdragen aan meer downforce op de voorwielen, maar daar merkte ik op dit korte, kartachtige circuitje niet zo heel veel van. In het begin van het weekend was de Cruze goed en wij reden op een plek tussen de 4 en 6. Ik was daarmee de snelste Chevy en alles voelde goed aan. Heel anders ging het tijdens de vrije trainingen. Ik bleef steken op een 12 tot 14e plek en we kregen de afstelling niet voor elkaar. Dat zag er dus niet echt goed uit. In de kwalificatie ging het weer een stuk beter en ik reed uiteindelijk naar een negende plaats. Maar op zo'n korte baan zijn de tijdverschillen minimaal, je rijdt van bocht naar bocht, hebt weinig inhaalmogelijkheden en de tijdverschillen zijn minimaal. Daarbij was er ook nog eens sprake van een rodevlagsituatie, waardoor ik ook nog een extra set nieuwe banden moest inzetten. Goed voor het team was dat mijn ROAL teamgenoot Tom Chilton de pole voor de eerste race pakte. Mijn eerste start was redelijk, maar ik zat aan de buitenkant van de baan en iedereen wilde en aan de binnenkant langs. Ik kreeg tik op tik en met het oog op de tweede race ben ik buiten het strijdgewoel gaan rijden om mijn auto heel te houden. Dat lukte maar gedeeltelijk, want nog steeds waren er rijders die mij aantikten. Daarbij kwam het ook tot een botsing met een stuk rubber van een bandenstapel, waardoor de rechtervoorkant beschadigd raakte. Ik reed op dat moment dertiende, dus buiten de punten en koos er voor om de pits in te gaan om verdere schade te voorkomen en de ontstane schade te laten herstellen. Dat lukte allemaal prima, hoewel er niet al te veel tijd beschikbaar was. De tweede start verliep goed, alhoewel Loeb net voor de eerste bocht al begon te prikken. Het lukte hem niet om er langs te komen, maar die strijd zorgde er wel voor dat Rob Huff bij ons weg kon rijden. Halverwege de race zag ik dat Huff last met zijn banden kreeg en Loeb had meer strijd met zijn teamgenoot Lopez. Daarmee kreeg ik wat meer lucht en wist met strakke ronden steeds dichter bij Huff te komen. Hij hield net genoeg over om de race te winnen, maar het verschil op de streep was klein. Met deze tweede plaats heb ik de schade in het kampioenschap beperkt en hoop komend weekend op nog twee van deze resultaten. Dat zou fantastisch zijn."



Uitslag race 1:
1. Tom Chilton (Roal Motorsport Chevrolet Cruze) 28 ronden in 35:44.890;
2. Yvan Muller op 2.493;
3. José Maria Lopez op 5.132 (beiden Citroen C-Elysee WTCC);
4. Gianni Morbidelli (Chevrolet Cruze) op 10.473;
5.Sébastian Loeb (Citroen C-Elysee WTCC) op 14.455;
6 Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) op 17.238
17. Tom Coronel (ROAL Motorsport Chevrolet Cruze) uitgevallen.

podium

Uitslag race 2:
1. Rob Huff (Lada Granta 1.6 T)) 28 ronden in 28:52.502;
2. Tom Coronel (Roal Motorsport Chevrolet Cruze) op 0.766;
3. Sébastien Loeb op 3.072;
4. José Maria Lopez (beiden Citroën Racing C-Elysee) op 3.102;
5. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) op 8.673 en 6. James Thompson (Lada Granta 1.6 T) op 9.938.

Stand na 18 races:
1. José Maria Lopez 339 punten;
2. Yvan Muller 273;
3. Sébastien Loeb 238;
4. Tiago Monteiro 146;
5. Gabriele Tarquini 126
6. Tom Coronel 118.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet