GT

Bugliotti behaalt eerste GT4 European Series winst op de Nürburgring

tweede race gt4

Fran Viel Bugliotti heeft in de tweede race op de Nürburgring zijn eerste algemene overwinning in de GT4 European Series behaald. De 25-jarige Argentijn wist laat in de race Bernhard van Oranje te passeren en behield vervolgens zonder moeite de leiding. De BMW M3 GT4 van Van Oranje en teamgenoot Ricardo van der Ende kwam als tweede over de streep en behaalde daarmee tevens de overwinning in de GT4 Pro-klasse en verstevigde de leiding in het kampioenschap. André Grammatico versloeg in de GT4-Am klasse mede-BMW-coureurs Liesette Braams en Rob Severs.

Tekst en foto's: PR

Op een nat circuit wisten de V8 Racing Camaro GT4's van Duncan Huisman en Jan Joris Verheul bij de start de macht te grijpen, terwijl Ricardo van der Ende in de rondte werd getikt. Huisman en Verheul wisselden vervolgens van positie, maar bij het uitkomen van de Mercedes-Arena was het Huisman die de leiding had. Bertus Sanders wist zijn Porsche tussen de beide Camaro-coureurs te positioneren, tot hij in de eerste bocht van achteren werd geraakt door Verheul en terugviel tot de laatste positie.

Na 20 minuten lag Huisman 2,222 seconden voor op Verheul, gevolgd door de licht beschadigde BMW van Van der Ende, slechts drie tienden achter de tweede Camaro. In de Warsteiner-Kurve ging Van der Ende voorbij aan Verheul, maar hij kon niet aansluiten bij Huisman. Integendeel, want Huisman liet vervolgens enkele snelle ronden noteren en de voorsprong liep op tot bijna vier seconden op het moment dat Van der Ende de pits in kwam. Huisman maakte pas op het laatste moment zijn stop, de Camaro kwam met nog acht seconden te gaan in de 'pit window' de pitstraat binnen gereden.

Huismans teamgenoot Braams kwam als leider terug op het circuit, ruim voor de Racing Team Holland by Ekris Motorsport BMW van Bernhard van Oranje. Beide coureurs moesten even wennen aan de baancondities, maar vanaf het moment dat Van Oranje aan het half natte circuit gewend was liep hij snel in op de Camaro. Braams' teamgenoot Marcel Nooren verloor een positie aan een snel opkomende Fran Viel Bugliotti.

Met nog een kwartier te gaan zat Van Oranje direct achter Braams, op zoek naar een plek om de Camaro te passeren. In de 21e ronde gleed Braams iets te ver door en liet hij daarmee de deur wijd open voor Van Oranje. De BMW-coureur greep die kans met beide handen aan. Van Oranje liep daarna snel uit op de Camaro. Ondertussen liet Bugliotti echter ook snelle rondetijden noteren en maakte hij seconden per ronde goed op de twee coureurs voor hem.

Bugliotti haalde al snel Braams in en zat bij het ingaan van de 24e ronde 3,871 seconden achter de leidende BMW. Binnen een ronde was het verschil teruggebracht naar slechts acht tienden van een seconde en in de 25e ronde passeerde Bugliotti van Oranje in de Dunlop Kehre. Zonder druk van achteren kon de Nova Race-coureur daarna gemakkelijk naar zijn eerste algemene overwinning van het seizoen rijden.

De BMW van Bernhard van Oranje en Ricardo van der Ende kwam op 4,628 seconden als tweede over de streep en won daarmee de GT4 Pro-klasse. Duncan Huisman en Luc Braams kwamen als derde algemeen en tweede in GT4 Pro over de streep, terwijl Jörg Viebahn en Bertus Sanders het GT4 Pro podium completeerden.

In GT4 Am wist André Grammatico Rob Severs en Liesette Braams te verslaan. De BMW Espace Bienvenue-coureur streed lange tijd met de Las Moras Racing Team-coureurs en enkele GT4 Invitation-klasse deelnemers en kwam uiteindelijk 23 seconden voor de blauwe BMW over de streep.

Fran Viel Bugliotti (#16 Nova Race Ginetta): "Ik ben heel erg blij. De auto was heel erg snel hier op de Nürburgring. In het begin was het moeilijk, maar aan het einde ging het perfect. Dit is een geweldig resultaat voor mij en het team!"

Ricardo van der Ende (#1 Racing Team Holland BMW): "In de eerste bocht dacht ik echt dat het al voorbij was. Gelukkig viel het mee. Op ervaring kon ik in de moeilijke condities de langzamere rijders redelijk snel inhalen en na twee ronden lagen we al op de vierde plaats. Daarna zette ik de druk er op bij Jan Joris en wist hem te pakken. Bernhard heeft het daarna goed afgemaakt."

Bernhard van Oranje (#1 Racing Team Holland BMW): "Ricardo kreeg een tik en ik dacht dat het voorbij was. Hij maakte echter een geweldige comeback en ik kon het mooi overnemen. Het bleef tricky, maar het team hield me goed op de hoogte. Ik wachtte op een foutje van Braams, gelukkig maakte hij die en kon ik er voorbij!"

Andre Grammatico (#9 BMW Espace Bienvenue BMW): "Een geweldige comeback na de gebroken kabelboom van vanochtend. Het BMW Espace Bienvenue team heeft dit geweldig opgelost en daardoor hebben we de overwinning kunnen behalen!"

De laatste ronde van het GT4 European Series seizoen zal op 25-26 oktober worden verreden op de 'kathedraal van de motorsport', het fameuze Autodromo Nazionale Monza. Het Italiaanse circuit, jaarlijks het decor van de Italiaanse Grand Prix, combineert lange rechte stukken met snelle bochten. De GT4 European Series-coureurs zullen beroemde bochten als Curva Grande, Lesmo, Variante Ascari en Parabolica moeten bedwingen om een goed resultaat neer te zetten.

podium-gt4

RESULTATEN iRACING NÜRBURGRING 1000
Race 2 GT4 European Series:
1. Fran Viel Bugliotti, Ginetta G50 Cup, 1:00:44.134 (137 km/h)
2. Bernhard van Oranje / Ricardo van der Ende, BMW M3 GT4, op 4.628 seconden (1st pro)
3. Luc Braams / Duncan Huisman, Chevrolet Camaro, op 19.041
4. Stefano Stefanelli/Lorenzo Marcucci, Ginetta G50 Cup, op 21.510
5. Jörg Viebahn / Bertus Sanders, Porsche 911 GT4, op 40.791
6. Jesse Anttila/Salvador Tineo, Ginetta G50 Cup, op 53.350
7. Manuel Lasagni, Ginetta G50 Cup, op 55.470
8. Luca Magnoni, Ginetta G50 Cup, op 1:08.329
9. Steffen Retzlaff/Hendrick Still, Aston Martin Vantage, op 1:09.181
10. Marcel Nooren/Jan Joris Verheul, Chevrolet Camaro, op 1:13.904
11. Roberto Gentili, Ginetta G50 Cup, op 1:16.776
12. André Grammatico, BMW M3 GT4, op 1:19.189 (1e am)
13. Erik Berggren/Thomas Fjordbach, BMW M3 GT4, op 1:35.904
14. Liesette Braams/Rob Severs, BMW M3 GT4, op 1:42.972
15. Marcel van Rijswick/Andre de Vries, BMW M3 GT4, op 5 ronden
16. Peter Stox/Koen de Wit, BMW M3 GT4, op 6 ronden

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet