Formula E

Formule E: Di Grassi eerste historische winnaar in Beijing

De Braziliaan Lucas di Grassi uitkomend voor het team van Audi Sport Abt is de allereerste historische winnaar van de Formule E openingswedstrijd in Beijing. De beslissing viel in de allerlaatste bocht toen Nicolas Prost uitkomend voor het team van e.dams Renault de Duitser Nick Heidfeld er in een zeer omstreden manoeuvre vanaf reed.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

Heidfeld crash.jpg 2
De klap van Heidfeld zal langer in herinnering blijven dan de zege van Di Grassi.


Di Grassi eerste historische winnaar in Beijing
De crash tussen Nicolas Prost en Nick Heidfeld zal waarschijnlijk na blijven denderen dan het historische feit dat de Braziliaan Lucas di Grassi de allereerste Formule E wedstrijd op zijn naam wist te schrijven. In het zicht van de finish probeerde Heidfeld Prost aan de linkerzijde in te halen. Prost trok eveneens naar links en het onvermijdelijke geschiedde. Beide auto's toucheerden elkaar en Heidfeld ging op zijn kop de bandenstapels van de nooduitgang in. De Duitser mocht van geluk spreken dat hij er slechts met een paar lichte schrammetjes vanaf kwam.Heidfeld was er van overtuigd dat zijn laatste uur geslagen had. "Ik wist dat dit "The Big One zou worden. Toen ik de kerb raakte had ik het gevoel dat ik voor altijd in de lucht zou blijven. Ik heb mijn ogen dichtgedaan en wachtte op de klap. Behalve wat pijn in mijn kuitbeen voel ik me OK!"Nadat Heidfeld zichzelf onder de auto had weten te bevrijden confronteerde hij Prost.

Lucas di Grassi: "Ik ben erg blij dat Nick Heidfeld niets overkomen is en dit laat toch wel zien hoe veilig de auto's zijn. Ik heb niet gezien wat er gebeurde, maar een droom is werkelijkheid geworden en ik was op het juiste moment op de juiste plaats. Zowel in de kwalificatie als wedstrijd heeft het team uitstekend werk verricht. Wij hebben misschien een paar kleine foutjes gemaakt. Maar totaal gezien ben ik erg blij dat ik de allereerste winnaar van een Formule E wedstrijd ben."

Andretti-coureur Franck Montagny eindigde op drie seconden achterstand als tweede achter Lucas Di Grassi. Di Grassi's teamgenoot Daniel Abt kwam wel als derde over de streep maar werd naar de tiende plek teruggezet omdat hij teveel accuvermogen had opgestookt. I.p.v. de beschikbare 28 kW had Abt 28.2 kW opgestookt. Ook Katherine Legge en Jaime Alguersuari werden voor deze overtreding bestraft. Hierdoor mocht de Brit Sam Bird als derde het podium beklimmen. Charles Pic reed voor het team van Andretti een uitstekende wedstrijd en eindigde als vierde, gevolgd door Karun Chandhok.

De Braziliaan Bruno Senna had de twijfelachtige eer om als eerste uitvaller genoteerd te worden. In de openingsronde werd Senna door beide Amlin Aguri bolides in de mangel genomen. Senna moest met een kapotte linker voorwielophanging de strijd staken. En daarmee was ook de inzet van de allereerste safetycar een feit. Takuma Sato pakte nog twee extra punten door in de slotmomenten van de wedstrijd door met 1.45.101 de snelste rondetijd op te eisen.

Di Grassi Winnaar
Di Grassi profiteerde en leidt het kampioenschap.

Stand Kampioenschap
1. Lucas di Grassi - 25
2. Franck Montagny - 18
3. Sam Bird - 15
4. Charles Pic - 12
5. Karun Chandhok - 10
6. Jerome d'Ambrosio - 8
7. Oriol Servia - 6
8. Nelson Piquer Jr – 4
9. Nicolas Prost - 3
10. Stephane Sarrazin – 2
11. Takuma Sato - 2
12. Daniel Abt - 1
13. Jaime Alguersuari – 0
14. Nick Heidfeld – 0
15. Michela Cerruti – 0
16. Katherine Legge – 0
17. Ho-Pin Tung – 0
18. Takuma Sato – 0
19. Sebastien Buemi – 0
20. Jarno Trulli - 0
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet