24H Series: Peter Kox in winnende Ferrari, Frankenhout op podium 24H BARCELONA

Finish voor Peter Kox met de rode Scuderia Praha-Ferrari
Pole-position, winst en de snelste raceronde: voor de Scuderia Praha was de 24H BARCELONA een doorslaand succes. Met de Ferrari 458 Italia GT3 (#4, Písarík/Jirík/Malucelli/Kox) legde het team in totaal 653 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona Catalunya af, een totale afstand van 3.039,715 kilometer. "De auto liep als het spreekwoordelijke uurwerk. We hadden gedurende de hele race geen enkel probleem. Ik ben super-tevreden," zei de Nederlandse coureur Peter Kox, die de auto op zondag net na het middaguur als winnaar over de eindstreep stuurde. Het team Kessel Racing completeerde met een identieke Ferrari (#32, Sicart/Cadei/Piccini/Delpit/Enjalbert) het succes voor het legendarische Italiaanse sportwagenmerk met de tweede plaats. Het Zwitserse team Hofor Racing eindigde met de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (#1, M. Kroll/Eggimann/Heyer/Frankenhout/C. Kroll) als derde en voegde zo na de overwinning tijdens de 24H BARCELONA van afgelopen jaar opnieuw een podiumsucces toe aan de erelijst.
Tekst: PR en René de Boer
Foto's: PR
Minder dan vier maanden geleden was er een grote tegenslag voor de Scuderia Praha bij de eerste Hankook 12H ZANDVOORT. De Ferrari van het team reed onbedreigd aan de leiding, maar raakte betrokken bij een aanrijding met een andere deelnemer, zodat alle hoop van het team op een overwinning in rook opging. Dit weekeinde zat tijdens de 24H BARCELONA voor de Scuderia Praha alles mee. De auto nam in het vijfde uur definitief de leiding over en stond deze positie gedurende de rest van de race ook niet meer af. In de loop van de wedstrijd bouwde het team dankzij constant snelle rondetijden, vlotte pitstops en een probleemloze race een voorsprong van zeven ronden op. "Een fantastisch resultaat, ik ben heel blij", zei Jirí Písarík, die tijdens de 24H BARCELONA voor het eerst in het donker racete. Met een tijd van 1:51,404 minuten reed de Italiaan Matteo Malucelli op zondagochtend vroeg de snelste ronde in de wedstrijd.

Christiaan Frankenhout eindigde met de Hofor-Mercedes als derde
Met een iets minder constante rijdersbezetting eindigde Kessel Racing met de Ferrari 458 Italia als tweede, gevolgd door de beide Mercedes-Benz SLS AMG GT3's van Hofor Racing op de derde plaats en Car Collection Motorsport (#3, Edelhoff/Kirchhoff/Grimm/Vogler/Dahlmo) op de vierde plaats. De Walkenhorst Motorsport-BMW Z4 GT3 (#24, Oeverhaus/Richter/Aust/Posavac), voerde zaterdag in de namiddag de race aan en reed gedurende het grootste deel van de zaterdagavond in de top drie, maar viel na een aanrijding en de aansluitende reparatie in de pits gedurende het elfde uur terug. Het Duitse team werd uiteindelijk als vijfde geklasseerd.
Goede resultaten Ginetta's
Voor het Italiaanse team Nova Race was er een prachtig succes. Als winnaar in de SP3-klasse eindigde de Ginetta G50 GT4 (#16, Magnoni/Scarpaccio/Ghizzi/Cressoni/Tineo) op de uitstekende zesde plaats in het algemeen klassement, terwijl de zusterauto (#19, Cimadomo/Capelli/Maddalena/Fletcher) als negende algemeen en als tweede in de klasse het succes completeerde. Het team MARC Cars Australia won met de MARC Focus silhouet-auto (#92, Benton/Kaye/Morrall/Lynton/Jensen) de SP2-klasse en eindigde als zevende in de algehele rangschikking. De volgende auto in het algemeen klassement was de Porsche 997 GT3 van het Franse team Ruffier Racing (#17, Lafargue/Lafargue/Abergel/Racinet), dat daarmee de 997-klasse won. Het Franse Team Altran completeerde de top tien in het algemeen klasseement met een fraaie overwinning in de fel bevochten klasse A5 met de Peugeot 208 GTi (#59, Sentis/Rostan/Nury/Derue). De strijd om de overwinning in deze klasse werd pas in het laatste uur van de wedstrijd beslist; de Walkenhorst Motorsport-BMW M235i (#35, Schrey/Akata/Krohn/Hughes) eindigde nipt geslagen als tweede in de klasse.
Bijzonder veel bijval van de lokale fans kreeg het Spaanse team Monlau Competición voor de overwinning in de A3T-klasse met de gloednieuwe SEAT Leon Cup-auto (#25, Sanz/Gutiérrez), die in aanwezigheid van SEAT-sportdirecteur Jaime Puig zijn debuut bij een 24-uursrace maakte. Voor rijdster Laia Sanz, meervoudig wereldkampioen trial op de motorfiets en deelneemster aan de Dakar-rally, en haar teamgenoot Francesc Gutiérrez was het voltooien van de 24-uursrace bij zomerse temperaturen met slechts twee personen achter het stuur een bijzondere prestatie.
Beslissing in het laatste halfuur
De strijd om de zege in de klasse A3 werd ook pas in het laatste uur van de race beslist. Op weg naar de zege kwam de Peugeot RCZ van het Deense team HM Motorsport (#45, J.H. Hansen/J.E. Hansen/Hagedorn/Reimerso) met minder dan een half uur te gaan als gevolg van een gebroken aandrijfas tot stilstand. Daardoor kreeg het Franse team Nicolas Milan Compétition, eveneens met een Peugeot RCZ (#44, Gibaud/Dauger/Maudet/Antunes), de leiding in de klasse in handen en reed vervolgens de overwinning naar huis. Het Deense team AD Racing/Flexlease.eu won de klasse A2 met de Renault Clio Cup III (#54, Nykjaer/Engelbrecht/Pedersen/Moller/ Jensen). SVDP Racing uit de Verenigde Arabische Emiraten won de D1-dieselklasse met de BMW E87 120D (#64, Wishart/Vanderpal/Herlaar/Budnik/O'Keefe).
Resultaten overige Nederlanders
Naast de podiumsuccessen voor Peter Kox als winnaar en Christiaan Frankenhout als derde in het algemeen klassement, plus de klassezege voor Wubbe Herlaar met de SVDP-BMW Diesel was het Las Moras Racing Team als 14e algemeen en tweede in de SP2-klasse het best geklasseerde volledig Nederlandse team. Een gesmolten oliereservoir van de hydrauliek van de stuurbekrachtiging leidde op zaterdagmiddag tot een tijdverlies van bijna een uur, waardoor de kans op een klassezege vrijwel verkeken was. De SEAT van NKPP Racing met Richard Bessem, Harry Hilders en Ronald Morien werd twee keer aangereden door concurrenten en verloor daarna veel tijd voor reparaties. De overige Nederlandse teams werden niet geklasseerd. De BMW Diesel van Cor Euser Racing raakte tot twee maal betrokken bij aanrijdingen met meerdere auto's en verloor ook verder veel tijd door technische zaken. De Lotus Evora van het team viel uit vanwege technische problemen. De Red Camel Racing-SEAT met Ivo en Rik Breukers stond ook meer stil dan hij reed, al kwam de auto nog wel rijdend over de eindstreep. Voor Christiaan Dijkhof en Michel Schaap was de race in de Presenza Racing Team-Clio voortijdig ten einde na schade, ook Vincent Le Sage viel met de andere Clio van het Zwitserse team na een aanrijding uit.
Uitslagen, foto's en video's zijn te vinden op live.24hseries.com. Meer informatie over de 24H BARCELONA en de andere evenementen van de 24H SERIES powered by Hankook is te vinden op: www.24hseries.com.

Het algemene podium met de Scuderia Praha als winnaar, Kessel Racing en Hofor Racing
Uitslag:
1. Pisarik/Jirik/Malucelli/Kox, Ferrari 458 Italia GT3, 653 ronden in 24.01:16,458
2. Sicart/Cadei/Piccini/Delpit/Enjalbert, Ferrari 458 Italia GT3, op 7 ronden
3. Kroll/Eggimann/Heyer/Frankenhout/Kroll, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 12 ronden
4. Edelhoff/Kirchhoff/Grimm/Vogler/Dahlmo, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, op 36 ronden
5. Aust/Oeverhaus/Posavac/Richter, BMW Z4 GT3, op 36 ronden
6. Magnoni/Scarpaccio/Ghizzi/Cressoni/Tineo, Ginetta G50 GT4, op 44 ronden
7. Benton/Morrall/Lynton/Jensen/Kaye, MARC Focus, op 45 ronden
8. Lafargue/Lafargue/Abergel/Racinet, Porsche 997 GT3, op 48 ronden