Formule 2

GP2: Palmer redt weekend maximaal met zege sprintrace op Monza, De Jong 10e

 SBL3259

Jolyon Palmer heeft als een kampioen een potentieel rampweekend omgezet in maximaal resultaat door de GP2-sprintrace op Monza te winnen. Achter Palmer – die gisteren als 26e en laatste startte – reed Stefano Coletti een briljante race van de negende naar de tweede plaats, als de kampioen die hij in 2013 had kunnen zijn. Stéphane Richelmi maakte het DAMS-succes compleet met een derde plaats, terwijl Marco Sörensen MP Motorsport veel punten schonk met een vierde plaats. Daniël de Jong werd tiende. Palmer loopt door zijn zege verder uit op Felipe Nasr en heeft de titel nu op zes punten na in zicht. Aan het andere uiteinde op de schaal van voortreffelijkheid was Sergio Canamasas de 'uitblinker': de Spanjaard viel volledig terug in zijn oude gewoonten en werd daarvoor beloond met de zwarte vlag.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

GP2-sprintraces zijn vaak net iets minder spannend dan de grote races van zaterdag, maar voor deze aflevering op Monza gold dat zeker niet. Ook zonder bandenwissels was er voor de toeschouwer van alles te beleven. Het begon al met een start die niet voor iedereen even gunstig verliep: Stoffel Vandoorne, gisteren nog glorieus winnaar, bleef staan op de grid, terwijl titelkandidaat Felipe Nasr een beroerde start maakte en terugviel naar de negende plaats. Niet handig als kampioenschapsleider Jolyon Palmer een paar auto's voor je als eerste de Variante Rettifilo in draait, nét Marco Sörensen van zich afhoudend.

De rest van het veld kwam rommelig, maar heelhuids door de eerste chicane, maar lang bleef het daar niet bij. Eerst schoot Sörensen in een poging om Palmer van de eerste plaats te verdringen in de Roggia door, waardoor hij juist een plaats aan Palmers teamgenoot Richelmi verloor.

 L0U9161

Daarna schoot Sergio Canamasas rechtdoor bij de Ascari-chicane. Door onbesuisd terug de baan op te rijden, veroorzaakte de Spaanse losbol een flinke kettingreactie: hij tikte niet alleen de auto van Adrian Quaife-Hobbs aan, maar vouwde vervolgens ook nog met zijn tragere tempo het veld achter zich als een harmonica op. Gasly en Markelov, die in het gewoel een plekje zochten, raakten elkaar en schoven samen in de vangrail. In de Parabolica verloor Johnny Cecotto intussen de controle over zijn auto terwijl hij Berthon aan het inhalen was. Nog twee auto's verstrengeld naast de baan – genoeg voor de safety car.

Vier ronden duurde het voordat de baan weer kon worden vrijgegeven. In de tussentijd was de toptien als volgt: Palmer, Richelmi, Sörensen, Negrão (bezig aan een sterk weekend), Evans, Coletti, Pic, Lancaster, Nasr, Canamasas. Vanwege zijn roekeloze actie was de laatstgenoemde echter al gauw het onderwerp van onderzoek door de stewards. Maar de Spanjaard zou ze nog veel meer stof tot discussie geven...

 SBL1477

Eerst werden we na de herstart getrakteerd op enkele briljante stukjes stuurwerk van Stefano Coletti. De Monegask, die vorig jaar halverwege het seizoen de titel op zak leek te hebben maar daarna volledig onder de druk bezweek, rijdt deze tweede seizoenshelft juist de sterren van de hemel – en zeker in deze sprintrace op Monza. Met een briljante uitremactie passeerde hij Evans en Negrão in één beweging, om een ronde later P3 van Sörensen te pakken met een al even fraaie manoeuvre. Daarna ging de coureur van Racing Engineering op jacht naar landgenoot Richelmi, die in de tiende ronde van zijn tweede plaats werd beroofd.

Intussen mochten we volop 'genieten' van nog meer fraais van Sergio Canamasas. De Spanjaard, die eerder dit jaar op Monaco zijn oude gewoonten leek te hebben afgelegd, had weer eens volledig het rode waas voor ogen. De actie waarmee hij bij de eerste chicane René Binder uit de race tikte, kon wellicht nog aan onhandigheid worden toegeschreven, maar de manier waarop hij in verloren positie Raffaele Marciello uit de wedstrijd reed, was ronduit schandalig.

 L0U9469

Eerder was al bekendgemaakt dat Canamasas' actie in de eerste ronde na de wedstrijd nader zou worden bekeken – wat logisch leek, want in de race zelf kon die alleen met een drivethrough of stop-go worden bestraft. Daaruit bleek al dat de stewards iets zwaarders in hun hoofd hadden, ook gezien het verleden van Canamasas. Maar de schade die hij daarna aanrichtte bij Binder en Marciello, konden ze niet over hun kant laten gaan: in de 15e ronde kreeg de Trident-coureur de zwarte vlag. Mogelijk – of nee, hopelijk – blijft het daar niet bij. Canamasas kan alleen tot bedaren worden gebracht als hij het volgende raceweekend van de kant mag toekijken.

Vooraan bleef het intussen spannend, want Stefano Coletti had het bit echt tussen de tanden. Met een reeks snelste ronden van de wedstrijd naderde hij Palmer tot 0,7 seconden. Dat beloofde een mooie finale. Maar de DAMS-coureur had zijn banden goed gespaard en wist in de slotronden het gat weer iets te openen. Dat was voldoende voor Racing Engineering om zijn coureur te vertellen dat hij blij moest zijn met de tweede plaats.

 SBL1268

Achter de twee reden Richelmi en Sörensen hun eigen race naar de derde en vierde plaats. Voor Sörensen én MP Motorsport was dat het beste resultaat van het seizoen. Daniël de Jong reed ook sterk en zal er nog van balen dat Kimiya Sato hem gisteren met een idiote actie uit de wedstrijd tikte. Dat Sato daarvoor vandaag vijf plaatsen op de grid werd teruggezet, was een schrale troost.

Net als gisteren maakte De Jong een goede start vanaf de 23e plaats. Daardoor kwam de Nederlander de eerste ronde als 15e door. Daarna passeerde hij Abt en schoof hij plaatsen door vanwege onder meer de diskwalificatie van Canamasas en de uitvalbeurt van Mitch Evans. De Nieuw-Zeelander was de hele race in gevecht met Negrão en moest zijn aanval in de 18e ronde bekopen met een verbogen voorwielophanging.

UPDATE: Jon Lancaster heeft 20 seconden tijdstraf gekregen voor zijn inhaalactie op Arthur Pic. Hij ging daarbij met vier wielen over de doorgetrokken streep tegenover de pitmuur, terwijl daar in de rijdersbriefing tegen gewaarschuwd was. Ook Pierre Gasly kreeg straf voor de manoeuvre die hemzelf en Artem Markelov uitschakelde in de eerste ronde. De Red Bull-junior wordt voor de volgende race in Sochi vijf plaatsen teruggezet op de startopstelling.

GP2, Monza, race 2, 7 september 2014 (aangepast)

1. Jolyon Palmer - DAMS - 21 ronden, 36'38"991
2. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1"501
3. Stéphane Richelmi - DAMS - 3"024
4. Marco Sörensen - MP - 4"881
5. André Negrão - Arden - 7"980
6. Felipe Nasr - Carlin - 10"602
7. Arthur Pic - Campos - 11"238
8. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 12"453
9. Daniël de Jong - MP - 16"157
10. Daniel Abt - Hilmer - 20"311
11. Simon Trummer - Rapax - 21"036
12. Kimiya Sato - Campos - 22"906
13. Stoffel Vandoorne - ART - 23"187
14. Takuya Izawa - ART - 26"461
15. Jon Lancaster - Hilmer - 8"448 + 20"
16. Rio Haryanto - Caterham - 31"247
17. Julian Leal - Carlin - 38"858
18. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1 ronde

Snelste ronde: Stefano Coletti, 1'33"258

Uitgevallen
1e ronde - Artem Markelov
1e ronde - Pierre Gasly
1e ronde - Johnny Cecotto
5e ronde - Sergio Campana
9e ronde - René Binder
19e ronde - Mitch Evans
19e ronde - Nathanael Berthon

Gediskwalificeerd
15e ronde - Sergio Canamasas

Tussenstand kampioenschap
1.Palmer 231; 2.Nasr 190; 3.Vandoorne 164; 4.Cecotto 128; 5.Evans 125; 6.Coletti 114; 7.Pic 90; 8.Leal 66; 9.Richielmi 63; 10.Marciello 57.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet