GT

Eerste GT4 European Series overwinning voor Tineo en Anttila op Paul Ricard

IMG 2225

Salvador Tineo en Jesse Anttila hebben op het circuit van Paul Ricard hun eerste overwinning in de GT4 European Series behaald. In een race die werd gecontroleerd door V8 Racing en Alfab Racing was het uiteindelijk de Nova Race Ginetta G50 Cup die als eerste over de streep kwam. Marcel Nooren en Jan Joris Verheul (Chevrolet Camaro GT4) finishten als tweede, Manuel Lasagni en Alessandro Bonacini completeerden het podium met hun Ginetta G50 Cup. André Grammatico won de GT4 AM-klasse.

Tekst: Marcel ten Caat/PR
Foto's: Co van der Gragt/PR

Pole-sitter Daniel Roos in de Alfab Racing Aston Martin Vantage GT4 kon V8 Racing-coureur Duncan Huisman niet achter zich houden bij de start en nog voor de auto's de eerste bocht indoken lag de Chevrolet Camaro GT4 al aan de leiding. De Nederlandse coureur kon vervolgens een voorsprong opbouwen en lag toen hij aan het einde van de 14e ronde de pits opzocht voor de verplichte rijderswissel ongeveer vijf seconden voor op de Alfab Racing Aston Martin. Kampioenschapsleider Ricardo van der Ende, die vanaf de laatste plek was vertrokken, lag op dat moment op de derde plaats.

IMG 2166

In de pits gaf Huisman het stuur over aan Luc Braams, die vervolgens net voor Alfab Racing-coureur Erik Behrens weer de baan op kwam. In de chicane op de Mistral maakte Braams echter een fout, waardoor Behrens kon aansluiten en in Signes ging de Aston Martin voorbij aan de Camaro.

MGP 9387

Braams viel vervolgens ver terug, maar teamgenoot Marcel Nooren kon aanhaken bij Behrens. Toen Behrens vervolgens in de 19e ronde een fout maakte kreeg de V8 Racing-coureur de leiding in zijn schoot geworpen. Nooren kreeg niet de kans te ontspannen, want achter hem kwamen de Ginetta G50 Cup auto's van Jesse Anttila, Manuel Lasagni en Fran Viel Bugliotti snel opzetten. Bij het ingaan van de laatste ronde was het verschil tussen Nooren en de eerste Ginetta van Anttila en Tineo slechts twee tiende van een seconde. Nooren ging vervolgens iets te ruim door een bocht, waardoor Antilla de leiding kon overnemen en als eerste over de streep kwam. Bij het uitkomen van de laatste bocht moest Nooren zijn positie ten opzichte van Lasagni verdedigen, maar hij wist de Camaro voor de Ginetta te houden en finishte als tweede.

MGP 9301

Kampioenschapsleiders Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje finishten uiteindelijk als zesde algemeen, terwijl BMW Espace Bienvenue-coureur André Grammatico op zijn thuiscircuit de overwinning in de GT4 AM-klasse wist te behalen. Rob Severs en Liesette Braams finishten als tweede in de klasse.

IMG 2199

De tweede race van het weekend zal om 17:30 van start gaan.

Salvador Tineo (#888 Nova Race Ginetta): "We zijn erg blij met deze overwinning. De auto was erg goed deze race. Ik ging als tiende van start en bleef pushen om een betere positie te krijgen. Antilla maakte het daarna af door in de laatste ronde de leiding te pakken. Hopelijk kunnen we in de tweede race hetzelfde doen."

Jesse Anttila (#888 Nova Race Ginetta): "De monteurs hebben geweldig werk geleverd door afgelopen nacht de technische problemen die we gisteren hadden op te lossen. Salvador reed snel en ik bleef pushen toen ik het stuur had overgenomen. Het team vertelde me via de radio dat ik nog één ronde moest rijden en ik realiseerde me dat het mogelijk was om de race te winnen. Ik bleef pushen en haalde vervolgens de Camaro in. Geweldig!"

Marcel Nooren (#3 V8 Racing Camaro): "Het is geweldig om weer onze klasse te winnen. Ik reed naar de Aston Martin toe toen Erik plotseling spinde. De leidende positie was een mooi cadeau. Toen ik in de spiegels de Ginettas zag aankomen vroeg ik aan het team of ik mijn positie moest verdedigen. We besloten geen risico te nemen, want punten scoren is in onze GT4 Pro klasse het belangrijkste!"

MGP 9283

PAUL RICARD ACI RACING WEEKEND
GT4 European Series – Uitslag Race 1
1. Tineo/Anttila (ESP/FIN), Ginetta G50 Cup, 21 ronden
2. Verheul/Nooren (NED/NED), Chevrolet Camaro GT4, + 1.292 seconden
3. Bonacini/Lasagni (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, + 1.555
4. Bugliotti (ARG), Ginetta G50 Cup, + 9.163
5. Roos/Behrens (ZWE/ZWE), Aston Martin Vantage, + 12.764
6. Van der Ende/B. van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 13.604
7. Sanders/Viebahn (DUI/NED), Porsche 911 GT4, + 17.418
8. Gentili (ITA), Ginetta G50 Cup, + 23.725
9. Knap/PC van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 29.092
10. Marcucci/Stefanelli (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, + 29.388
11. Grammatico (FRA), BMW M3 GT4, + 1:13.319
12. Magnoni (ITA), Ginetta G50 Cup, + 1:14.348
13. Severs/Li. Braams (NED/NED), BMW M3 GT4, + 1:17.917
14. Huisman/Lu. Braams (NED/NED), Chevrolet Camaro GT4, + 1 ronde
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet