NASCAR

NASCAR: Doorbraak A.J. Allmendinger op Watins Glen. Veiligheid circuit staat ter discussie

Eindelijk is A.J. Allmendinger erin geslaagd om voor het underdog team van JTG Daugherty zijn allereerste NASCAR Sprint Cup-overwinning te behalen. In een spectaculaire twee ronden durende eindsprint bleef de voormalige eenzittercoureur de gedoodverfde favoriet Marcos Ambrose voor. Twee zware crashes zorgden ervoor dat de wedstrijd op Watkins Glen maar liefst tweemaal met een Code Rood onderbroken moest worden. De veiligheid van het circuit staat dan ook zwaar ter discussie.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

WGI 081014 Field

Allerlaatste herstart tussen A.J. Allmendinger en Marcos Ambrose. Zij zorgden voor een perfecte show.

Doorbraak A.J. Allmendinger op Watkins Glen. Veiligheid circuit staat ter discussie
In een spectaculaire twee ronden durende eindsprint wist A.J. Allmendinger de Ford van Marcos Ambrose voor te blijven en pakte op spectaculaire wijze zijn allereerste NASCAR Sprint Cup-overwinning. Eén van de weinige lichtpunten in een ravenzwart weekend in de Amerikaanse autosport. Na de laatste herstart wist Ambrose Allmendinger eenmaal kortstondig te passeren, maar in Turn 6 greep Allmendinger definitief de leiding. Amper twee jaar geleden lag Allmendiger's carrière na het gebruik van een door NASCAR verboden substantie bij Team Penske bijna aan diggelen. Het bleek een redelijk onschuldig middeltje te zijn, maar het kwaad was al geschied. Toch verloor teambaas Roger Penske nimmer het vertrouwen in zijn voormalige Sprint Cup-coureur en liet hem zelfs in geselecteerde Indycarwedstrijden uitkomen. In de NASCAR Sprint Cup vond A.J. Allmendinger onderdak bij het team van JTG Daugherty, een redelijk ondergefinancierd team.

Winnaar A.J. Allmendinger: "Ik kan gewoon niet geloven dat ik een NASCAR Sprint Cup-wedstrijd gewonnen heb. Ik wilde zo graag voor dit team winnen, want zij hebben zo ontzettend hard gewerkt. Ik wilde absoluut niet dat Marcos Ambrose mij de zege zou ontnemen. Ik hoop dat de fans er thuis van genoten hebben. Hier leef ik voor. Constant moest ik aanhoren dat ik de volgende winnaar zou zijn. Daar werd ik weleens moe van." Na afgelopen zondag hoeft A.J. dit in ieder geval niet meer aan te horen.

WGI 081014 Smith
Bedrukte gezichten bij SHR Racing. Regan Smith fungeerde als vervanger voor Tony Stewart. Volledig rechts in beeld Gene Haas, de man die eveneens naar de F1 wil.

Marcos Ambrose: " Hierbij feliciteer ik A.J. Allmendinger want hij heeft het werkelijk verdiend. Ik heb gedaan wat ik kon, maar hij was gewoon tegen de druk bestand. Aan deze wedstrijd hebben wij enorm veel tijd besteed, want het was onze kans om voor "The Chase" in aanmerking te komen.''' Kurt Busch eindigde als derde, gevolgd door Kyle Larson en Carl Edwards. Polesitter Jeff Gordon reed ruim 29 ronden aan de leiding maar verloor om onduidelijke redenen veel aan vermogen en viel naar de staart van het veld terug.

Veiligheid Watkins Glen andermaal ter discussie
De wedstrijd op Watkins Glen moest maar liefst tweemaal met een Code Rood onderbroken worden. In de 55e ronde raakte Ryan Newman in het 'carrousel" gedeelte de vangrail en kwam terug op de baan en werd daarbij door de auto van Michael McDowell geraakt. Die ging aan de overzijde over de vangrail. Beide coureurs konden gelukkig ongedeerd hun bolides verlaten. De crash werd vermoedelijk veroorzaakt door het feit dat de Ford van Greg Biffle op de curbstones zijn splitter beschadigde en op het gras terecht kwam. Ryan Newman: ''Ik had hem misschien iets meer ruimte moeten geven, maar toen hij terug op de baan kwam vertraagde hij aanzienlijk.'' Newman probeerde Biffle nog te ontwijken maar McDowell had geen enkele kans.


WGI 081014 RedFlag
Op Watkins Glen zullen er voor 2015 waarschijnlijk nieuwe veiligheidsmaatregelen genomen moeten worden.

Kort voor het einde moest er andermaal met een Code Rood onderbroken worden toen de auto's van Alex Kennedy en Denny Hamlin bij de pitlane entry met elkaar in botsing kwamen. De wedstrijd moest andermaal voor de nodige reparaties onderbroken worden. Op ditzelfde punt crashte Sam Hornish jr. in 2008 overigens zwaar. Na een zware crash van Jeff Gordon in 2009 werd er voor ruim 1,5 miljoen dollar aan het circuit vertimmerd. Het bleek onvoldoende te zijn. Ryan Newman cynisch: ''Aan de tribunes op Daytona werd maar liefst 400 miljoen dollars gespendeerd. Een paar miljoen dollar voor dit circuit zou ook wel op zijn plaats zijn." Robin Pemberton van NASCAR verklaarde dat alle circuits met regelmaat geëvalueerd worden. "Maar dit is een plek waar wij slechts eenmaal per jaar komen en dit is altijd redelijk goed gegaan. De Safer Walls en andere veiligheidssystemen zijn niet voor elk circuit geschikt" weerlegde Pemberton de rijderskritieken.

Uitslag
1. A.J. Allmendinger Chevrolet 90 ronden
2. Marcos Ambrose Ford 90 ronden
3. Kurt Busch Chevrolet 90 ronden
4. Kyle Larson Chevrolet 90 ronden
5. Carl Edwards Ford 90 ronden
6. Joey Logano Ford 90 ronden
7. Kevin Harvick Chevrolet 90 ronden
8. Greg Biffle Ford 90 ronden
9. Matt Kenseth Toyota 90 ronden
10. Brian Vickers Toyota 90 ronden

WGI 081014 Burnout
Toch nog een mooie afsluiting van het weekend met A.J. Allmendinger als winnaar. Vrijwel iedereen in de NASCAR-paddock gunde de voormalige eenzittercoureur de overwinning. Dale Earnhardt Jr, Jimmie Johnson en Joey Logano stuurden direct felicitatietweets.


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet