VLN

VLN:Jens Klingmann doorbreekt 8 minuten barriere. Ringmaster Patrick Huisman

Voor de tweede achtereenvolgende maal behaalde de combinatie Abbelen/Schmitz/Huisman een overtuigende VLN zege. Voor het Frikadelli Racing Team betekende dit de derde overall overwinning dit seizoen.Met de Porsche 911 GT3R versloegen zij de Schubert BMW Z4 GT3 van de combinatie Max Sandritter/Thomas Jäger/Dominik Baumann/Jens Klingmann. Tevens doorbrak de Schubert BMW Z4 GT3 voor de eerste maal de 8 minuten barriere De ROWE Mercedes SLS AMG GT3 van de combinatie Michael Zehe/Jan Seyffarth eindigde als derde.

Tekst en Foto's Willlem J Staat

2014 Start

Start van een gedenkwaardige wedstrjd. Klingmann neemt direct de leiding.

Ringmaster Patrick Huisman. Nordschleife record voor Klingmann
Met een uitstekende strategie legde het team van Frikadelli Racing de basis voor een tweede achtereenvolgende VLN-zege. De Schubert BMW Z4 GT3 nam direct de leiding, terwijl Kevin Estre vanaf een zesde startplek een superstart produceerde. De openingsfase van de wedstrijd werd dan ook volledig beheerst door de Schubert BMW Z4GT3 van Jens Klingmann en de Dörr McLaren MP4 van Kevin Estre/Nicky Catsburg/Arno Klasen. Omdat Klingmann in de openingsfase nog vrij baan had, slaagde hij er tijdens de wedstrijd in om het VLN ronderecord scherper te stellen.

2014 Klingmann
Onder druk van de Dörr McLaren zet Klingmann het Nordschleiferecord op  7.59.045 secs.

De Schubert BMW Z4 GT3-coureur liet in de tweede ronde een tijd van 7.59.045 secs. registreren en was daarmee de eerste VLN-coureur die onder de acht minuten reed. Enkele jaren geleden was Romain Dumas met de Manthey Porsche 911GT3 dichtbij een record, maar door dubbel gezwaaid geel moest hij destijds in zijn kwalificatieronde van het gas af. Dat het baanrecord tijdens een wedstrijd verbeterd werd, is eigenlijk unicum. Normaal worden baanrecords eigenlijk alleen maar tijdens kwalificaties verbeterd.

2014 Bleekemolen electronics
Jeroen Bleekemolen staat stil op de curbstones in de Mercedes Arena. Jeroen kreeg de SLS AMG GT3 toch snel aan de praat. Uiteindelijk reed de Weiland Mercedes SLS AMG GT3 18 ronden maar werd niet gekwalificeerd.

Teleurstellingen voor de Nederlanders
Bij de 37 RCM DMV Grenzlandrennen behoorden Yelmer Buurman, Jeroen Bleekemolen en Nicky Catsburg tot de kanshebbers. Zowel Catsburg als Buurman kwamen tot hun grote teleurstelling niet meer aan rijden toe. Door een crash van Kevin Estre in de Mercedes Arena bleef Catsburg aan de kant. Ook Yelmer Buurman kwam door een crash van Uwe Alzen niet meer aan rijden toe. In de 10e ronde kwam Alzen bij het ingaan van de Hatzenbach in botsing met een langzamere deelnemer en ging daarbij zelfs over de vangrails heen. Beide rijders bleven gelukkig ongedeerd. Ook voor Jeroen Bleekemolen eindigde zijn optreden bij het Weiland Team met een SLS AMG Mercedes GT3 in een teleurstelling. Software problemen zorgden er in de openingsfase voor dat de Nederlander in de Mercedes Benz Arena kortstondig stilviel. Hoewel Jeroen de Mercedes toch weer redelijk snel aan de praat kreeg en zich nog kortstondig in de kopgroep wist te handhaven, zorgde een lang oponthoud eveneens voor een teleurstellend resultaat.

2014 Huisman
De Frikadelli Porsche 911 GT3 R op weg naar de derde seizoensoverwinning.

Frikadelli Racing legde basis in de beginfase
Frikadelli Racing-coureur Patrick Huisman viel in de openingsronde iets terug doordat hij even van de baan kwam en positie prijs moest geven. Omdat Huisman vrijwel even snel was als de koplopers pakte de Frikadelli strategie met een vroege stop uitstekend uit. Daarmee legden zij de basis voor hun derde seizoensoverwinning.

IMG 0743
Patrick Huisman en Klaus Abbelen nemen samen nog eens een lekker biertje op hun derde seizoensoverwinning.

Patrick Huisman: "En dit zonder steun van een fabrieksrijder.(De laatste maal beschikte het Frikadelli Team via Porsche over de steun van Patrick Pilet) Sabine en Klaus hebben nu bewezen dat zij ook op eigen kracht wedstrijden kunnen winnen." In de slotfase kwam de Schubert BMW Z4 GT3 nog gevaarlijk dicht in de buurt van de Frikadelli Porsche, maar vormde geen serieuze bedreiging meer. Zeker omdat de BMW combinatie ook een nog een 3,5 min. penalty werd opgelegd.

2014 Sabine tong
Winnares Sabine Schmitz steekt haar tong uit naar voormalig DTM safetycar rijder Peter Lux, zo lijkt het wel. Of was het naar haar crew?

Finishchaos
Ditmaal weinig chaos onder de deelnemers. Wel zaaide de wedstrijdleider de nodige verwarring door 3.5 minuut te vroeg af te vlaggen. Dit betekende dat een aantal deelnemers noodgedwongen nog een extra rondje Nordschleife af moesten leggen.

Uitslag(Provisional) 37 RCM DMV Grenzlandrennen
1. #30 Abbelen / Schmitz / Huisman (Porsche 911 GT3 R) 27 ronden
2. #20 Sandritter / Jäger / Baumann / Klingmann (BMW Z4 GT3)
3. #6 Zehe / Seyffarth (Mercedes-Benz SLS AMG GT3)
4. #35 Oeverhaus / Posavac / Walkenhorst (BMW Z4 GT3)
5. #154 Weiss / Kainz / Jacobs / Krumbach (Porsche 911 GT3 RSR)
6. #101 Osieka / Mies / Jans (Porsche 911 GT3 997 Cup)
7. #8 Bergmeister / Stursberg (Porsche 911 GT3 R)
8. #57 Weishaupt / Scheerbarth (Porsche 911 GT3 Cup) 26 ronden
9. #62 Kräling / Gindorf / Brück (Porsche 911 GT3 Cup) 26 ronden
10. #113 Hennes / Gerling / Kappeler (Porsche 911 GT3 Cup) 26 ronden

2014 Frikadelli Fans Everywhere Duidelijk wat het populairste team op de Nordschleife is.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet