Formule 2

GP2: Pic wint hoofdrace Hungaroring na wedstrijdbepalende safety cars, De Jong 16e

 SBL4724

Arthur Pic heeft zijn eerste GP2-overwinning binnengehaald. De jongere broer van Charles kreeg de zege in de GP2-hoofdrace op de Hungaroring op een presenteerblaadje aangeboden nadat Campos-teamgenoot Kimiya Sato op een beslissend moment een safetycarsituatie veroorzaakte. De Japanner kwam in contact met Stéphane Richelmi, die daarna hard crashte. Een tweede safety car kwam naar buiten toen Sergio Canamasas er hard afging na contact met Nathanael Berthon. Die deed de aanval teniet van iedereen die laat naar de softe bandencompound was gewisseld. Ook de auto's van MP Motorsport werden benadeeld door de twee safety cars: Sörensen werd 12e, De Jong 16e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Bij de start kwam poleman Felipe Nasr niet al te goed weg, maar hij leidde toch de eerste bocht in, vóór Tom Dillmann, maar de Fransman werd de volgende ronde al gepasseerd door de uitstekend gestarte Jolyon Palmer. Achter de Brit sloten Stoffel Vandoorne en Raffaele Marciello aan, die beide ook plaatsen hadden gewonnen bij de start, ten koste van de twee auto's van Campos Racing, zowel die van Kimiya Sato als die van Arthur Pic. Canamasas en Binder tikten elkaar intussen al tijdens de eerste meters aan.

Na vijf ronden volgde opeens volop drama: Julian Leal en Stefano Coletti kwamen met elkaar in aanraking, wat Coletti een lekke band bezorgde en Leal met een gebroken ophanging uitschakelde. Vrijwel tegelijk maakten ook Kimiya Sato en Stéphane Richelmi contact, met nog veel heftiger gevolgen: de Monegask belandde hard in de banden, met als resultaat de eerste safety car van de wedstrijd. Ideaal voor Coletti, die toch naar binnen moest, maar ook voor alle andere coureurs die op de softs waren gestart: die kregen zo als het ware een gratis bandenwissel. Onder hen Marciello, Cecotto, Pic, Haryanto, Quaife-Hobbs, Abt en Izawa, mannen die we later allemaal bovenin zouden terugvinden – op Marciello na, die een drivethrough kreeg voor een te hoge snelheid in de pitstraat. Mogelijk ging daar een debuutoverwinning verloren, want Marciello reed een plaats vóór Pic toen hij de pits binnenkwam. Ook Cecotto bleef vanaf P5 veel te lang binnenstaan.

 SBL4861

Na het vertrek van de safety car bleef Nasr het veld aanvoeren. Palmer volgde op een seconde, maar had het gat al gauw tot een halve seconde teruggebracht. Het was een strijd die eigenlijk niet meer om de zege kon gaan, wat bleek toen de koplopers naar binnen gingen: Nasr en Palmer, maar ook Vandoorne, die relatief lang buiten bleef, vielen ver achter Arthur Pic terug, die sinds de pitstops de 'race-binnen-een-race' aanvoerde, vijf seconden vóór Haryanto, Coletti, Quaife-Hobbs, Canamasas, Berthon, Izawa en Abt.

Na 29 ronden was het opnieuw raak: weer een safety car, nu na een aanrijding in de tweede bocht tussen Canamasas en Berthon. Met stevige gevolgen voor de Spanjaard, die er keihard afging. De ambulance moest ervoor de baan op komen en een tijdlang werd Canamasas langs de baan verzorgd, maar gelukkig werd al snel duidelijk dat er niets ernstigs aan de hand was.

 SBL5050

De verschillen in het veld werden door de safety car weliswaar tenietgedaan, maar de achtervolgers hadden op hun verse banden ook geen kans meer om plaatsen goed te maken. Palmer had dat nog nét wel gedaan: vlak voordat de safety car naar buiten kwam, was hij Nasr definitief gepasseerd na een fabuleus duel tussen de twee titelrivalen. Rio Haryanto had intussen pech: hij verloor zijn achterwiel tijdens de safetycarperiode!

De vertraging door de klap van Canamasas was zo groot dat de tijd al bijna op was toen de safety car eindelijk naar binnen kwam. Twee ronden kregen de coureurs nog maar. Vooraan veranderde er niets meer: Pic reed naar zijn eerste GP2-zege, op het podium vergezeld door Coletti en Quaife-Hobbs. Izawa werd vierde. Palmer sleepte er op zijn verse banden nog een vijfde plaats uit, ten koste van Abt, waardoor hij in de tussenstand van het kampioenschap weer uitliep op Felipe Nasr, die als zevende eindigde. Marciello maakte toch nog iets van zijn verloren race goed door Vandoorne en Berthon te verslaan in de strijd om de 'reverse pole' van morgen.

 SBL5062

Marco Sörensen en Daniël de Jong eindigden als 12e en 16e. Beide coureurs van MP Motorsport werden ook benadeeld door de safetycarsituaties en konden niet veel uitrichten.

UPDATE: Racing Engineering in zak en as. Beide coureurs kregen na afloop 20 seconden tijdstraf. Stefano Coletti werd schuldig bevonden aan de aanrijding met Julian Leal, terwijl Raffaele Marciello werd bestraft omdat hij Stoffel Vandoorne onder de safety car had ingehaald. Takuya Izawa verovert daarmee zijn eerste GP2-podium, terwijl Nathanael Berthon net als op Hockenheim op pole start in de sprintrace.

GP2, Hungaroring, race 1, 26 juli 2014 (aangepast)

1. Arthur Pic - Campos – 35 ronden
2. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 3"1
3. Takuya Izawa - ART - 3"6
4. Jolyon Palmer - DAMS - 3"8
5. Daniel Abt - Hilmer - 5"1
6. Felipe Nasr - Carlin - 5"1
7. Stoffel Vandoorne - ART - 6"2
8. Nathanael Berthon - Lazarus - 7"0
9. Tom Dillmann - Caterham - 7"6
10. Marco Sörensen - MP - 8"1
11. Simon Trummer - Rapax - 8"3
12. Mitch Evans - Russian Time - 8"7
13. Conor Daly - Lazarus - 11"6
14. Daniël de Jong - MP - 13"4
15. André Negrão - Arden - 14"2
16. Artem Markelov - Russian Time - 15"9
17. Jon Lancaster - Hilmer - 16"0
18. Stefano Coletti - Racing Engineering - 2"7 + 20"
19. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 5"9 + 20"
20. René Binder - Arden – 1 ronde

Snelste ronde: Mitch Evans, 1'32"705

Uitgevallen
30e ronde - Rio Haryanto
29e ronde - Sergio Canamasas
22e ronde - Johnny Cecotto
10e ronde - Kimiya Sato
5e ronde - Stephane Richelmi
5e ronde - Julian Leal

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet