Formule 2

GP2: Nasr op Hungaroring naar zijn eerste pole, Palmer 7e, De Jong 17e

 SBL4604

Het is misschien verbazingwekkend dat het zijn allereerste pole is van zijn lange GP2-carrière, maar Felipe Nasr deed 't op de Hungaroring wel in stijl: zijn twee snelste ronden waren sneller dan waarmee de rest van het veld kwam. De Braziliaan versloeg Tom Dillmann, die een slimme strategie liet slagen, in tegenstelling tot Daniël de Jong, die de kans liet liggen. De twee Campos-auto's van Pic en Sato kwalificeerden zich sterk op de tweede rij. En de leider in de tussenstand? Voor het eerst dit jaar start Jolyon Palmer de GP2-hoofdrace niet vanaf de eerste rij. De Brit reed een zevende tijd, maar start als zesde omdat Johnny Cecotto (vijfde tijd) drie plaatsen wordt teruggezet op de grid.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De straf van Cecotto kwam naar aanleiding van een fout waarin we de ontstuimige Venezolaan van vroeger weer herkenden en die met ingang van dit seizoen afgeschaft leek: in de vrije training van vanochtend reed hij volkomen onnodig vol bij Jolyon Palmer naar binnen. Net zo onhandig was vervolgens bij de start van de kwalificatiesessie de aanrijding die Tom Dillmann had met Sergio Canamasas, waarbij de Spanjaard eens een keer het onschuldige slachtoffer was: terwijl Canamasas al in de pitstraat stond om naar buiten te komen, kon Dillmann niet wachten, met als gevolg dat hij tegen de auto van de Trident-coureur op reed. De Fransman kon zijn weg vervolgen, maar bij Canamasas moest er toch even een nieuwe neus op.

Nadat Palmer, Richelmi en Vandoorne achtereenvolgens de eerste voorlopige polesitters waren, viel Richelmi stil op het rechte stuk. Gelukkig net vóór de finishstreep, zodat iedereen wel vol aan zijn vliegende ronde kon beginnen. Eerst pakte Palmer de pole terug, maar daarna verrasten de twee auto's van Campos: eerst reed Sato naar P1, gevolgd door Pic.

 SBL5248

Daniël de Jong was intussen opgevallen door een tijdelijke stop op zijn out-lap en een remfout in de eerste bocht, maar nu de pauze voor de bandenwissels naderde, greep hij zijn kans. Net als op Hockenheim koos hij ervoor om die pauze van alle anderen te benutten voor twee vrije ronden. Op Hockenheim ging het twee keer mis door een hangend gaspedaal, maar hier was het overstuur dat twee keer afrekende met De Jongs kansen.

In zijn eerste poging deed de auto in de tweede sector twee maal een uitstapje aan de achterkant, waardoor De Jongs veelbelovende eerste sector teniet werd gedaan. Het werd een 14e tijd. In zijn tweede poging – na een nóg snellere eerste sector – ging hij op dezelfde plek volledig dwars. Jammer, want het potentieel was er, net als op Hockenheim. De Jong start morgen als 17e. Zijn teamgenoot Marco Sörensen deed het opnieuw uitstekend voor MP Motorsport: de Deen vertrekt vanaf P9.

 SBL5077

Tom Dillmann was de enige andere die ook durfde te profiteren van de pauze. En gelijk had hij: in de laatste minuten bleek bijna niemand zijn tijd te verbeteren, terwijl Dillmann tien minuten eerder naar de voorlopige pole vloog. De Fransman is sowieso een Hungaroring-specialist, want vorig jaar stond hij hier op pole, maar toch was dit een handige zet.

Alleen Felipe Nasr dook uiteindelijk nog onder de tijd van Dillmann – twee keer zelfs, en ruim ook. Want ruim kun je een marge van twee tienden wel noemen als de top-21 binnen 0,9 seconden van de poletijd staat. Opmerkelijk genoeg was het de allereerste pole voor Felipe Nasr in zijn lange GP2-carrière. Een opsteker bovendien voor de Braziliaan in zijn titelstrijd met Jolyon Palmer: de Brit zag Cecotto nog naar P5 rijden en Vandoorne naar P6, waardoor hij naar de zevende plaats werd teruggeduwd. Hij mag morgen alsnog van de derde rij starten vanwege de straf voor Cecotto, maar ook voor Palmer betekende het resultaat van de sessie een primeur: het wordt de eerste keer dit seizoen dat hij niet van de eerste rij vertrekt...

 SBL5192

GP2, Hungaroring, kwalificatie, 25 juli 2014

1. Felipe Nasr - Carlin - 1'28"436
2. Tom Dillmann - Caterham - 1'28"618
3. Arthur Pic - Campos - 1'28"643
4. Kimiya Sato - Campos - 1'28"658
5. Stoffel Vandoorne - ART - 1'28"740
6. Jolyon Palmer - DAMS - 1'28"791
7. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'28"932
8. Johnny Cecotto - Trident - 1'28"709 *
9. Marco Sörensen - MP - 1'28"935
10. Stephane Richelmi - DAMS - 1'28"941
11. Mitch Evans - Russian Time - 1'28"969
12. Julian Leal - Carlin - 1'29"008
13. Simon Trummer - Rapax - 1'29"060
14. Daniel Abt - Hilmer - 1'29"125
15. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'29"139
16. Sergio Canamasas - Trident - 1'29"142
17. Daniël de Jong - MP - 1'29"143
18. Nathanael Berthon - Lazarus - 1'29"217
19. Conor Daly - Lazarus - 1'29"233
20. Rio Haryanto - Caterham - 1'29"277
21. André Negrão - Arden - 1'29"292
22. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'29"462
23. Jon Lancaster - Hilmer - 1'29"680
24. René Binder - Arden - 1'29"895
25. Artem Markelov - Russian Time - 1'30"078
26. Takuya Izawa - ART - 1'30"427

* Drie plaatsen teruggezet

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet