Sportscars

Sportscars: Overwinning voor Signatech Alpine op de Red Bull Ring

36 ELMS RBR

Drie wedstrijden, drie verschillende winnaars. Dat is de balans na de 4 Uur van de Red Bull Ring. Signatech Alpine coureurs Nelson Panciatici, Paul-Loup Chatin en Oliver Webb bleven in Oostenrijk na een mooi gevecht Jota Sport coureurs Simon Dolan, Filipe Albuquerque en Harry Tincknell voor. De GT-klassen werden gedomineerd door Ferrari. In zowel GTE als GTC werden alle podiumplaatsen opgeëist door Ferrari coureurs.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR

Aan het einde van het eerste uur kregen de eerste teams problemen. De Newblood by Morand Racing Morgan van Pierre Ragues viel bij het inrijden van de pit lane stil, waardoor het team veel tijd verloor en de kans op een thuisoverwinning voor Christian Klien was verkeken. Op de Ligier van de winnaars van de race op Silverstone, Thiriet by TDS Racing, ging een remschijf kapot en vijf minuten later brak een as af, waarna het linker achterwiel een eigen leven ging leiden.

Jota Sport coureur Simon Dolan wist vervolgens de leiding te nemen, maar het was na 100 minuten racen de Alpine A450b-Nissan van Paul-Loup Chatin die de leiding over kon nemen. Daarna bleef het gevecht om de leiding tussen de Alpine met startnummer 36 en de Jota Zytek met startnummer 38 gaan. Harry Tincknell nam met nog anderhalf uur te gaan het stuur over en reed het gat naar Chatin dicht. Na een mooi gevecht wist Tincknell de leiding over te nemen, om vervolgens voor de laatste stint het stuur weer over te geven aan Dolan. 

Na de laatste ronde pit stops was het Dolan tegen Oliver Webb en het was de jonge Brit die met nog iets meer dan 40 minuten te gaan Dolan passeerde. Hoewel er even contact was, besloot de wedstrijdleiding niets te doen. Webb reed vervolgens weg van Dolan en kwam na 160 ronden met ruim 12 seconden voorsprong over de streep. Race Performance werd achter Jota Sport derde, op bijna 19 seconden van de winnaars.

AF Corse behaalde de zege in de LMGTE klasse. Duncan Cameron, Matt Griffin en Michele Rugolo wisten in het laatste uur de Kessel Racing Ferrari van Matteo Cressoni en Thomas Kemenater in te halen en kwamen na vier uur bijna een halve minuut eerder over de streep. De volledige top zes in LMGTE bestond uit Ferrari's, met de Gulf Racing UK Aston Martin, die in handen van Stuart Hall en Dan Brown nog vooraan mee kons trijden, op de zevende plaats.

Ook GTC was een Ferrari aangelegenheid. De Russische SMP Racing Ferrari's behaalden een 1-2, gevolgd door de AF Corse Ferrari met startnummer 95. Max van Splunteren wist met de ProSpeed Competition Porsche de achtste plaats in GTC te behalen.

Uitslag ELMS 4U van de Red Bull Ring
1. Signatech Alpine (Chatin/Panciatici/Webb), Alpine-Nissan, 160 ronden
2. Jota Sport (Dolan/Tincknell/Albuquerque), Zytek-Nissan, + 12.385
3. Race Performance (Frey/Mailleux), Oreca-Judd, + 18.772
4. Greaves Motorsport (Bacheta/Shulzhitskiy), Zytek-Nissan, + 1:10.184
5. Morand Racing (Klien/Hirschi/Ragues), Morgan-Judd, + 2 ronden
6. Greaves Motorsport (Kimber-Smith/McMurry/Patterson), Zytek-Nissan, + 2 ronden
7. AF Corse (Griffin/Cameron/Rugolo), Ferrari, + 7 ronden
8. Kessel Racing (Cressoni/Kemenater), Ferrari, + 7 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet