Formule 2

GP2: Evans onwaarschijnlijke winnaar in sensationele 200e GP2-race

IMG 0422

In zijn tienjarige geschiedenis heeft de GP2 Series al vele ongelooflijke races laten zien, maar de 200e op Hockenheim mocht er ook wezen. Mitch Evans werd de onwaarschijnlijke winnaar in een wedstrijd waarin zó veel gebeurde dat de toeschouwer niet wist waar hij moest kijken. In de hoofdrace van het weekend versloeg de Nieuw-Zeelander Stoffel Vandoorne en Jolyon Palmer terwijl hij na de start niet eens in de toptien stond. MP Motorsport had pech met Daniël de Jong, die tijdens zijn pitstop uitviel, maar Marco Sörensen reed een sterke race van P24 naar P9.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

In de aanloop naar de jubileumwedstrijd vroeg de GP2-organisatie aan het publiek aan welke race ze de beste herinneringen hadden: velen noemden de inhaalrace van Lewis Hamilton in Turkije in 2006 – die inderdaad tot de mooiste stukjes racekunst van de hele 21e eeuw mag worden gerekend. Maar de 200e GP2-race zelve was zeker ook een kunststukje, en zeker de prestatie van winnaar Mitch Evans. In de zinderende hitte op Hockenheim waren eigenlijk beide typen banden – de softs en de mediums – niet toereikend om zonder verval het einde te halen. Maar Evans deed 't.

 SBL6548

De Kiwi startte als 15e en kwam de eerste ronde ook buiten de toptien door. De safety car die naar buiten kwam nadat Markelov op een gevaarlijke plaats kwam stil te staan na contact met Lancaster, hielp mogelijk mee, maar Evans wist het op de options toch te rekken tot de 13e ronde. Vervolgens legde hij op de primes zó'n vernietigend tempo aan de dag dat hij aan kop reed toen Stoffel Vandoorne en Jolyon Palmer hun primes hadden omgeruild voor options. Daarna wist Evans ook dat setje langer goed te houden dan de meesten. Vandoorne en Palmer waren rondenlang niet verder dan een seconde uit de buurt, maar ook zij moesten hun options nog 13 ronden goed houden – zonder safety car. Toen Evans hen in die cruciale fase achter zich hield, werd de onwaarschijnlijke zege voor de protégé van Mark Webber steeds waarschijnlijker. Daarmee won Evans zijn tweede GP2-hoofdrace op rij.

In het kielzog van het leidende trio gebeurde zo mogelijk nog meer. Bij de start bleef Tom Dillmann staan op zijn vierde startplaats, terwijl Vandoorne poleman Palmer versloeg in de aanloop naar de eerste bocht. Die kwam het hele veld onbeschadigd door, maar daarna ging het alsnog mis. Eerst kwamen Markelov en Lancaster dus met elkaar in aanraking, daarna torpedeerde Canamasas Daly in de haarspeldbocht. Tijdens de safety car die naar buiten kwam om de marshals de tijd te geven de auto van Markelov weg te halen, was de toptien als volgt: Vandoorne, Palmer, Coletti, Nasr, Pic, Cecotto, Marciello, Richelmi, Trummer, Rossi. Evans lag 11e.

 SBL6624

Na het vertrek van de safety car zagen we een gewaagde inhaalactie van Evans op Rossi, die op zijn beurt Trummer aan het passeren was. Evans tikte Rossi even aan bij het uitkomen van de haarspeldbocht, waardoor de Amerikaan zijn stuurinrichting verloor – het was een klein smetje op de latere zege van Evans. Kort daarna stonden we op de banken voor een mooie inhaalactie van Marciello op Cecotto. 18 ronden later liet de toen al kansloze Italiaan nog eens zien dat hij uit het goede racehout is gesneden door Lancaster bij ingaan van het stadion te passeren.

In de zesde ronde ging het pitvenster open en Julian Leal was de eerste die naar binnen kwam. De Colombiaan zou al vanaf de 15e ronde wegzakken: de keuze om vroeg te stoppen, was in dit weer niet verstandig. De hitte bleek nog meer effecten te hebben: de ene na de andere auto sloeg af in de pits. Pic, Marciello en De Jong bleven allen stilstaan, De Jong kwam zelfs niet meer naar buiten. Met Pic en Marciello uit de strijd schoof Evans feitelijk weer twee plaatsen op. Samen met Berthon was hij vervolgens een van de laatsten die naar binnen kwam voor de mediums: 13 ronden hadden ze het gered op banden die eigenlijk maar drie rondjes echt goed blijven.

 SBL6163

In de fase van twee races in een race voerden Richelmi en Evans de vroegstoppers aan, maar met een gedecideerde manoeuvre had Evans al gauw de Monegask te pakken. Daarna moest Cecotto er ook aan geloven. Twee ronden later bevond Evans zich al aan de staart van de doorrijders, waarvan Daly en Cecotto al na respectievelijk 20 en 21 ronden pitten: 17 tot 18 ronden op de softs? Was dat wel zo verstandig? Vooraan had Vandoorne bijna vier seconden in handen op Palmer, terwijl Coletti al meer dan 10 seconden achterop lag. Coletti's primes waren ook al op.

Na 24 ronden kwamen Palmer en Coletti de pits in voor hun softs, samen met Binder en Sörensen, een ronde later was het de beurt aan Vandoorne en Nasr. Evans had als kopman van de 'doorrijders' nog maar 29 seconden achterstand op Vandoorne, terwijl een pitstop 30 tot 32 seconden in beslag neemt. En inderdaad, de Belg kwam net achter de coureur van Russian Time de baan op! De twee races ritsten weer in elkaar, met een compleet nieuwe stand tot gevolg: Evans leidde voor Vandoorne, Palmer, Richelmi, Quaife-Hobbs, Leal, Cecotto, Berthon, Abt, Coletti en Nasr.

 SBL6078

Richelmi en Leal zouden het hardst naar beneden zakken en ook Quaife-Hobbs kon zijn zesde plaats niet behouden. De manier waarop was adembenemend: met name Coletti en Nasr voerden op zulke spectaculaire wijze strijd, voortdurend stuivertje wisselend met elkaar en Richelmi, Cecotto, Berthon, Trummer en Quaife-Hobbs, dat de toeschouwers bijna vergaten dat de topdrie slechts 1,2 seconden uit elkaar lag. Uiteindelijk sleepte Coletti de vierde plaats uit het vuur, vóór Nasr, Trummer, Cecotto en Berthon.

In die topdrie deed Palmer opnieuw goede zaken voor zijn titelkansen, al zal hij net als Vandoorne hebben staan kijken toen ze Evans opeens voor hun neus zagen. Het opmerkelijke was dat de Belg niet besefte dat hij met Evans om de kop moest strijden. De piek van zijn options was daardoor al geweest voordat hij doorkreeg dat hij Evans moest passeren om te winnen. De Nieuw-Zeelander doet bovendien met zijn tweede opeenvolgende winst in een GP2-hoofdrace opeens volop mee in de strijd om de tweede plaats achter Palmer. Nasr en Cecotto mogen oppassen.

 SBL6751

Daniël de Jong viel bij zijn eerste pitstop uit en start morgen dus weer vanuit het achterveld. Marco Sörensen wist voor MP Motorsport echter een negende plaats uit het vuur te slepen, na als 24e te zijn gestart. In de schaduw van Mitch Evans reed de Deen een vergelijkbare race, waarin hij nét de pole voor de sprintrace van morgenochtend misliep.

GP2, Hockenheim, race 1, 19 juli 2014

1. Mitch Evans - Russian Time - 38 ronden, 58'15"099
2. Stoffel Vandoorne - ART - 0"414
3. Jolyon Palmer - DAMS - 2"755
4. Stefano Coletti - Racing Engineering - 20"191
5. Felipe Nasr - Carlin - 20"687
6. Simon Trummer - Rapax - 23"432
7. Johnny Cecotto - Trident - 30"583
8. Nathanael Berthon - Lazarus - 33"160
9. Marco Sörensen - MP - 35"879
10. Stéphane Richelmi - DAMS - 36"857
11. René Binder - Arden - 37"111
12. Tom Dillmann - Caterham - 38"081
13. Takuya Izawa - ART - 43"096
14. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 47"572
15. Sergio Canamasas - Trident - 49"996
16. Julian Leal - Carlin - 58"217
17. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'02"333
18. André Negrão - Arden - 1'04"818
19. Arthur Pic - Campos - 1'05"181
20. Daniel Abt - Hilmer - 1'09"082
21. Conor Daly - Lazarus - 1'09"244
22. Rio Haryanto - Caterham - 1 ronde

Snelste ronde: Jolyon Palmer, 1'27"163

Uitgevallen
24e ronde - Jon Lancaster
12e ronde - Daniel De Jong
5e ronde - Alexander Rossi
0 ronden - Artem Markelov

Tussenstand kampioenschap
1.Palmer 164; 2.Nasr 115; 3.Cecotto 100; 4.Evans 92; 5.Coletti 79; 6.Vandoorne 76; 7.Leal 66; 8.Richelmi, Pic 41; 10.Marciello 29; 11.Trummer, Haryanto 26; 13.Canamasas 22; 14.Dillmann 14; 15.Izawa 11.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet