Formule 2

GP2: Palmer weer eens naar pole op Hockenheim, MP-auto’s op achterste rij

 SBL6460

Jolyon Palmers geweldige kwalificatievorm blijft voortduren. Elke keer startte hij dit seizoen de GP2-hoofdrace vanaf de eerste rij en op Hockenheim voegde de leider in de tussenstand er nog maar eens een pole aan toe. De enige die in de buurt kon komen, werd twee keer op beschamende manier in de weg gereden: Raffaele Marciello reed potentiële poletijden, maar Rio Haryanto en Takuya Izawa bleken in het stadion hinderlijke Aziatische hordes. MP Motorsport beleefde intussen een rampzalige kwalificatie: de auto's van Marco Sörensen en Daniël de Jong vertrekken morgen vanaf de laatste rij.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

In de zinderende hitte van Hockenheim was de pole van Jolyon Palmer een volledig uitgemaakte zaak, ook al omdat de concurrentie maar geen drie goede sectoren aan elkaar kon knopen. Vanaf de eerste reeks snelle ronden stond Palmer al bovenaan, een positie die hij geen moment meer afstond. De DAMS-coureur stond zelfs al in de pits toen het zwartwitgeblokt viel. Zijn slechtste kwalificatiepositie dit jaar is een tweede plaats, wat laat zien hoe stevig het kwalificatiefundament is dat Palmer heeft gelegd onder zijn alomverwachte GP2-titel.

Felipe Nasr kwam in de openingsfase het dichtst bij Palmer in de buurt, gevolgd door Vandoorne, Rossi (van Caterham naar Campos overgestapt) en Dillmann (in Rossi's plaats bij Caterham). Nasr verknalde het na de bandenwissels door in de eerste bocht al wijd te gaan en werd daarna nog een plaats teruggedrongen door de sterk terugkerende Tom Dillmann.

 SBL6365

Vóór de pauze schoof Stefano Coletti (vanochtend de snelste in de vrije training) nog naar P2, om alleen nog te worden verdrongen door Stoffel Vandoorne, maar alle ogen waren eigenlijk gericht op de teamgenoot van Coletti bij Racing Engineering: Raffaele Marciello heeft na zijn zwakke seizoensstart het goede pad gevonden en oogde als de enige coureur die Palmer van pole kon verdringen. Twee keer werd hij echter zwaar gehinderd op zijn snelle ronde, beide keren in het stadion door coureurs die totaal niet in hun spiegels aan het kijken waren. Zowel Rio Haryanto als Takuya Izawa zal daarvan ongetwijfeld de consequenties merken.

Misschien dat Marco Sörensen en Daniël de Jong dan niet beiden van de laatste rij hoeven te vertrekken. De sessie van MP Motorsport uit Westmaas was er niet een om naar huis te schrijven. De Jong kwam na twee ronden meteen naar binnen, maar bleek iets slims te hebben bedacht: in de tien minuten dat iedereen binnen staat voor bandenwissels van de vrije ruimte gebruikmaken om een snelle tijd te zetten. Het idee is perfect en verdient navolging – het blijft raar dat niet meer mensen het proberen – maar het schortte bij De Jong aan de uitvoering. Twee keer was zijn eerste sector uitstekend, maar twee keer ook liet hij het in de tweede sector liggen. Na afloop bleek dat het niet aan De Jong lag, maar aan een gaspedaal dat deels open bleef staan. Marco Sörensen lag in het eerste kwartier even 19e, maar zakte in het tweede kwart weer af naar de 25e plaats. Geen fijn debuut voor de nieuwe kleuren waarin de MP-auto's dit weekend zijn gehuld.

 SBL6117

UPDATE: Johnny Cecotto, Rio Haryanto en Takuya Izawa zijn drie plaatsen op de grid teruggezet wegens in de weg rijden tijdens de kwalificatie.

GP2, Hockenheim, kwalificatie, 18 juli 2014 (aangepast)

1. Jolyon Palmer - DAMS - 1'23"383
2. Stoffel Vandoorne - ART - 1'23"665
3. Stefano Coletti - Racing Engineering - 1'23"722
4. Tom Dillmann - Caterham - 1'23"776
5. Felipe Nasr - Carlin - 1'23"781
6. Arthur Pic - Campos - 1'23"859
7. Raffaele Marciello - Racing Engineering - 1'23"918
8. Alexander Rossi - Campos - 1'23"965
9. Simon Trummer - Rapax - 1'23"983
10. Johnny Cecotto - Trident - 1'23"860 *
11. Stéphane Richelmi - DAMS - 1'24"024
12. René Binder - Arden - 1'24"094
13. Nathanael Berthon - Lazarus - 1'24"253
14. Daniel Abt - Hilmer - 1'24"311
15. Mitch Evans - Russian Time - 1'24"335
16. Julian Leal - Carlin - 1'24"421
17. Conor Daly - Lazarus - 1'24"437
18. Jon Lancaster - Hilmer - 1'24"453
19. André Negrão - Arden - 1'24"476
20. Artem Markelov - Russian Time - 1'24"496
21. Adrian Quaife-Hobbs - Rapax - 1'24"590
22. Sergio Canamasas - Trident - 1'24"598
23. Takuya Izawa - ART - 1'24"335 * & **
24. Marco Sörensen - MP - 1'24"888
25. Rio Haryanto - Caterham - 1'24"502 *
26. Daniël de Jong - MP - 1'25"189

* drie plaatsen teruggezet wegens blocking in kwalificatie
** vijf plaatsen teruggezet wegens straf op Silverstone

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet