F. Renault 1.6 NEC

FR1.6 NEC: Liroy Stuart: “Er is niks mooiers dan jonge rijders het vak leren”

wsr-nurburgring-14-sun-liroystuart-1

Liroy Stuart hing vorig jaar zijn helm aan de wilgen om verder te gaan als teambaas in de Formule Renault 1.6. AUTOSPORT.NL sprak hem afgelopen weekend op de Nürburgring over zijn drijfveren en ambities.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Foto's: Chris Schotanus

Als we Liroy Stuart spreken op de Nürburgring, zit hij vol enthousiasme over de plannen voor 2015 met de Formule Renault 1.6. "We borrelen over van de goede ideeën. Drie races per weekenden, racen op F1-circuits als Silverstone, Monza, Spa en Hockenheim. Verder gaan we de startleeftijd verder omlaag brengen naar 15 en geven we de auto's extra updates. Ja, we voelen de hete adem van Formule 4 in onze nek, maar wij hebben iets bestaands én een opstap naar de Formule Renault 2.0. Er zijn veel juniorklassen, maar wij bieden een fatsoenlijk vervolg, een duidelijk pad naar boven."

wsr-nurburgring-14-fri-10

En Stuart heeft nog meer argumenten: "We blijven de goedkoopste internationale formuleklasse, met teams die net zo professioneel worden gerund als in de Formule Renault 2.0. Dat is een mooi podium voor jonge talenten. Om het in perspectief te zetten: internationaal karten is tegenwoordig al even duur als Formule Renault 1.6. Ik ben ervan overtuigd dat we volgend jaar minstens 20 tot 24 auto's hebben, aangevuld met auto's uit andere regionale kampioenschappen."

12jul14-0350

Nog niet zo lang geleden was hij zelf zo'n jong talent. Wat dreef hem ertoe om een team te beginnen en aan de slag te gaan met jonge rijders? "Toen ik nog racete, kreeg ik al vaker vragen van ouders met kartende kinderen. Wat moet ik nou straks met mijn zoon? Wat is een goede stap? Bij welk team? Ik stuurde mensen eerst door naar andere teams, maar toen dacht ik: waarom doe ik het niet zelf? Ik reed toen Clio Cup en had niet echt meer de ambitie. Maar die ambitie heb ik nu wél als teambaas. Daar komt bij dat ik mijn hoofdinkomen niet haal uit het raceteam; dat komt nog altijd uit ons autobedrijf. Dit team is puur mijn passie. Ik ben niet iemand die elk weekend stil op de bank kan zitten. Het zigeunerbestaan van de autosport is een manier van leven geworden, ik ben ermee besmet geraakt. Je komt nog eens ergens, je ontmoet altijd weer nieuwe mensen. Daarom mijn keuze voor Formule Renault 1.6: het is te betalen, het zit heel dicht tegen de karts aan, coureurs én monteurs leren elke dag nog. En er is niks mooiers dan jonge rijders het vak leren. Er zijn zo veel dingen waar ik als jonge coureur vroeger zelf achter moest komen – en dan loop je al meteen achter de feiten aan. Dat wil ik graag bij deze jongens voorkomen."

13jul14-051

Hoe vindt hij dat het er nu voorstaat met het Nederlandse formuletalent? "Het is als Nederlands team natuurlijk heerlijk als je met Nederlandse coureurs mag werken. Het werkt ook makkelijker in je eigen taal. Maar wat Max Verstappen nu in de Formule 3 doet, is eigenlijk niet zo handig voor de Nederlandse autosport in de breedte – waarin het toch al vrij dramatisch is gesteld met het aanbod van jong talent. Want nu denken al die jongetjes dat ze meteen in de F3 kunnen beginnen! De prestaties van Max zijn natuurlijk uitzonderlijk. Bijna niemand kan dat, en daar hebben veel talenten het moeilijk mee. Het is ook logisch: in het karten reden ze vooraan en waren ze het mannetje. In de autosport moeten ze weer onderaan beginnen en dat snappen ze niet allemaal. Jongens met écht talent, zoals Max, hebben dat sneller door en kunnen daarna sneller stappen zetten, maar de rest van de rookies moet echt leren om eerst naar zichzelf te kijken en dan pas het team of het materiaal de schuld geven. Ook om die fase goed door te komen, is Formule Renault 1.6 een zeer geschikte klasse."

12jul14-0355

Zou hij zelf een 2.0-team willen beginnen om zijn 1.6-talenten onder zijn eigen hoede te laten doorgroeien? "Alleen als de budgetten toereikend zijn. Bovendien: als je één ding goed doet, waarom zou je er dan iets bij gaan doen? Ik denk dat het belangrijk is als we eerst alles in huis hebben om onze rijders de complete omgeving te bieden die hen verder kan helpen. Daarom bouwen we nu een simulator en zijn we bezig met een eigen fitnessruimte. Dan heb je alle ingrediënten op één plek. Ambitie genoeg dus, maar die moet je ook hebben als je 27 bent..."

13jul14-042
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet