F. Renault 1.6 NEC

FR1.6 NEC: Gerben Provily: “Formule Renault 1.6 moet de interessantste raceklasse voor jong talent worden”

12jul14-0060

Hij vindt het nog altijd jammer dat Formule Ford ter ziele is gegaan, maar wil van Formule Renault 1.6 de interessantste instapklasse voor Nederlands talent maken. Gerben Provily van Provily Racing sprak dit weekend op de Nürburgring met AUTOSPORT.NL over zijn team, zijn visie en zijn plannen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Chris Schotanus

Gerben Provily begon tien jaar geleden met Provily Racing, waarbij hij eerst in opdracht werkte van onder meer GEVA, MP, Verschuur en Van Amersfoort. Bij Racing for Holland maakte hij de A1GP-tijd mee met Jos Verstappen, Jeroen Bleekemolen en Renger van der Zande, om uiteindelijk onder dezelfde noemer van Provily Racing zijn eigen team te beginnen. Jarenlang was zijn team een vaste waarde in de nationale Formule Ford, totdat hij uiteindelijk met Joey van Splunteren, Michel Florie en Bas Schouten de eerste drie plaatsen in het kampioenschap pakte.

"Ik heb het vak grotendeels bij Gert Valkenburg geleerd", zegt Gerben. "Op het laatst ging het in de Formule Ford alleen nog tussen GEVA en Provily. Zonder Gert had de Formule Ford al veel langer niet meer bestaan. Ik vind het nog altijd jammer dat Formule Ford is gestopt. Daarin kon je niet alleen als coureur heel veel leren, maar ook als team. Maar de tijd vraagt om iets anders. Jonge karters willen auto's met vleugels en rijden op mooie evenementen. Daarvoor is Formule Renault 1.6 de perfecte instapklasse."

12jul14-0145

Maar je kunt toch ook meteen in de 2-liters beginnen? "Als jonge jongen zit je dan toch met je leeftijd. In Formule Renault 2.0 moet je 16 jaar plus 1 dag zijn, in de 1.6 mag je beginnen in het jaar dat je 16 wórdt. En vergeet de kosten niet: een leerjaar in het NEC is een stuk duurder. Voor het geld dat het kost, wil je eigenlijk meteen vooraan meerijden. Maar als je vers uit de karts komt, is het misschien verstandiger om de 1.6 te gebruiken om te leren. Want daar is Formule Renault 1.6 voor: hier léér je racen. Ook al omdat hier de meeste rijtijd krijgt. Hoe verder je komt, des te minder je racet en des te meer data je moet verwerken. Dan is het nuttig om in het begin zo veel mogelijk te rijden en echt de basis te leren van het omgaan met data."

Hoe biedt Provily zijn coureurs een lerende omgeving? "Op technisch vlak leer je natuurlijk om je data te analyseren. Daarnaast hebben de jongens Pieter en Steijn Schothorst als rijderscoach. Maar misschien nog belangrijker is om te leren hoe je omgaat met de mensen in je team. Je werkt toch met jongens van 15, 16 jaar, die in zeker opzicht nog kind zijn. Het begint met eenvoudige dingen: hoe bereid je je voor zodat je op tijd klaar bent? Verder probeer ik jongens te sturen in hún manier van werken: als het werkt als iemand tien minuten slaapt voordat de race begint, dan moet je dát stimuleren. Daarnaast moet je realistische doelen stellen: als een coureur snel genoeg is om P1 te rijden, dan moet je 'm pushen om altijd P1 te rijden – want dat is zijn plek in het veld. Maar als een jongen goed genoeg is voor P6, dan is dát je doel. Vaak wordt er door teams te veel druk op gelegd; ik zie ze wel lopen in het paddock, de jongens die zijn geknakt onder de druk. En dat is jammer, want als het plezier in het racen weg is, kun je net zo goed stoppen."

12jul14-0016

Provily neemt alle kennis mee die hij in de afgelopen jaren heeft opgedaan, van A1GP tot Formule 3. "Die kennis overdragen op de jongste generatie is het leukste wat er is." Over de jongste generatie gesproken, hoe zou hij het vinden als hij nu nog voor Van Amersfoort zou werken als engineer van Max Verstappen? "Ik heb natuurlijk met zijn vader gewerkt en Max is nu de Nederlander in de beste positie om in de Formule 1 te komen. Als je zo iemand in je team hebt, kun je daar alleen maar van genieten. Dan sta je er met beide handen eraan bij te dragen dat iemand kampioen wordt. Ik hoop dat er nog eens zo'n talent bij Provily Racing zijn carrière begint." Hoe staat het er in zijn ogen voor met het Nederlandse racetalent? "Als klein landje hebben we zeker een aantal talenten, maar in de formuleauto's is het wel wat weinig. Nu steekt er eentje met kop en schouders bovenuit, maar laten we de rest niet vergeten. De nationale autosport heeft het nu moeilijk, maar we moeten er toch voor zorgen dat jongens vanuit de karting in een goede raceklasse terechtkomen – én dat we weer met Nederlandse teams Nederlands talent kunnen brengen."

Dat doet Provily nu in de Formule Renault 1.6, al loopt het veld daarvan nog niet over van de grote aantallen. "Nou, op Spa hadden we 24 auto's. Dan wordt het opeens leuk. Maar de klasse is pas twee jaar bezig, we staan nog in de kinderschoenen. We hebben nu 13 auto's als vaste kern; als dat er 20 kunnen worden, dan is dat top. Formule Renault 1.6 moet de interessantste klasse worden om met racen te beginnen."

13jul14-078

En zou hij niet zelf het doorgroeipad willen bieden met een eigen team in de Formule Renault 2.0? "Als het nu 1995 was geweest, de tijd waarin de bomen tot in de hemel groeiden, dan had er nu al een 2.0-team naast gestaan. Maar het is nu crisis, ik moet goed nadenken over de volgende stap. Ik zeg altijd: als je een sprong kunt maken, moet je een stap zetten. Natuurlijk zou ik ooit zo'n team willen beginnen, maar ik wil eerst het beste team in de Formule Renault 1.6 worden. Dus dat betekent een paar kampioen worden en dan met zo'n kampioen samen de stap omhoog zetten. Ik werk al wel samen met het Belgische 2.0-team van KTR. We wisselen engineering-kennis uit en onze coureurs kunnen tests doen bij KTR."

Eerst kampioen worden in de Formule Renault 1.6 kan natuurlijk dit seizoen al. Janneau Esmeijer werd vorig derde in het kampioenschap en staat nu tweede in de tussenstand, na twee overwinningen in het vorige raceweekend op Spa. Hoe ziet hij de kansen van Esmeijer? "Het is onze doelstelling om met Janneau kampioen te worden. Dat zou de beste reclame zijn voor hemzelf en het team. Daar moeten we hard voor werken, alles in elk weekend op en top voor elkaar hebben. Aan instelling ontbreekt het Janneau in ieder geval niet. Een week vóór Spa moest zijn blinde darm eruit. In de auto stappen deed gewoon pijn, dat zag je aan 'm. Als je juist dan beide races wint, dan is dat ook een persoonlijke overwinning voor hem."

13jul14-165
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet