Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
GT

GT4 European Series: Bernard van Oranje/Ricardo van der Ende winnen race één

480 ekris bmw 5481

De equipe Bernard van Oranje/Ricardo van der Ende heeft met de Racing Team Holland by Ekris Motorsport BMW M3 tijdens de Masters Zandvoort de eerste zestig minuten durende race van de GT4 European Series op zijn naam geschreven. Na de pitstops ontspon zich een mooie strijd tussen Van der Ende, Bertus Sanders (die het stuur van Jörg Viebahn had overgenomen) en Simon Knap (die Pieter Christiaan van Oranje had afgelost). Toen het leidende drietal werd ingehaald door enkele BRCC-deelnemers profiteerde de ervaren Van der Ende en pakte een beslissende voorsprong.


Tekst: Remco Scheelings/PR
Foto's: Co van der Gragt

De GT4 European Series rijdt dit weekend zijn wedstrijden samen met de Belgian Racing Car Championship maar kent uiteraard wel zijn eigen klassement. In de startopstelling worden de twee series ook gescheiden en gaan circa een minuut na elkaar van start.

Op pole voor de eerste race over zestig minuten Bernard van Oranje, voor zijn Ekris BMW-teamgenoot en broer Pieter Christiaan van Oranje. Op drie Marcel Nooren met de eerste Camaro gevolgd door de tweede Camaro van Luc Braams. Plek vijf op de startopstelling werd ingenomen door Frans Verschuur met de Nissan en op zes de eerste buitenlandse deelnemer, Erik Behrens met de Aston Martin.

nissan 5486

De start verliep probleemloos waarbij de twee Ekris BMW's de kop konden nemen. In de eerste twee ronden maakte Jörg Viebahn een mooie opmars door vanaf een elfde startplaats op te rukken naar plek drie. De vierde plaats was op dat moment voor Braams. Aan kop bleven de broers Van Oranje dicht bij elkaar, waarbij Bernard de leiding kon vasthouden. Het eerste uitstapje kwam op naam van Marcos Vivian, die met de Lotus van Cor Euser in het Scheivlak van de baan ging en een safetycar-situatie veroorzaakte..

Bij de herstart was de volgorde Bernard van Oranje, Pieter Christiaan van Oranje, Viebahn, de Camaro's van Braams en Nooren, de Aston Martin van Behrens, de eerste Nissan van Frans Verschuur, André Grammatico, Fabian Lauda en Liesette Braams. Toen bij het opgaan van de Hunserug de tweede Ekris BMW even dwars ging, kon Viebahn met de Porsche de tweede plaats overnemen. In de elfde ronde moest ook Bernard van Oranje in de oprukkende Porsche zijn meerdere erkennen toen Viebahn goed profiteerde van de slipstream van een BRCC-deelnemer en in de Tarzanbocht de leiding kon overnemen.

Bij de twaalfde doorkomst ging het pitwindow open en waren het Liesette Braams en Behrens die als eersten de pits inkwamen, al snel gevolgd door de twee Ekris BMW's die gelijktijdig voor hun rijderswissel stopten.

viebahn 5483

Toen alle pitstops geweest waren, leek de Zweed Daniel Roos, die het stuur van Behrens had overgenomen, de leiding in handen te hebben, maar de Zweden hadden een te korte pitstop gemaakt en kregen een stop-and-go penalty opgelegd. Datzelfde gold voor de op een tweede plaats rijdende Duncan Huisman, die het stuur had overgenomen van Luc Braams. Toen ook deze straffen waren ingelost was er weer een helder beeld en lag Ricardo van der Ende die Bernard van Oranje heeft afgelost, aan de leiding, gevolgd door Bertus Sanders (/Viebahn), Simon Knap (/PC van Oranje), Jan Joris Verheul (/Nooren).

Aan kop ontwikkelde zich vervolgens een mooie strijd tussen Van der Ende en Sanders. De Porsche liet de bumper van Van der Ende niet los en deed ook enkele pogingen om aan de BMW voorbij te komen. Door deze strijd kon de tweede Ekris BMW van Knap aansluiten en ontspon zich een mooie driestrijd. Toen de kopgroep echter werd ingehaald door enkele snellere BRCC-rijders kon Van der Ende profiteren en weer wat afstand nemen van Sanders en Knap. Eenmaal een paar meter los was Van der Ende voor Sanders niet meer te houden, terwijl de Porsche-rijder zelf Knap op achterstand wist te zetten,

Daarmee ging de winst naar Bernhard van Oranje/Van der Ende, voor Viebahn/Sanders en de tweede Ekris BMW van Pieter Christiaan van Oranje/Simon Knap. De eerste Camaro (Braams/Huisman) passeerde als vierde de finish op vijf gevolgd door de Zweedse Aston Martin van Behrens/Roos.

Bernhard van Oranje: "Het duurde heel lang voor de lichten op groen gingen, maar ik liet me niet afleiden en kwam samen met Pieter-Christiaan goed weg. We hebben dit weekeinde moeite met remmen en het feit dat we de snellere deelnemers van de BRCC voorbij moesten laten, maakte het nog lastig. Jörg Viebahn zat in een treintje met Belgische auto's en hij wist mij zodoende onopgemerkt in te halen. Daarna kon ik in zijn spoor blijven en heeft Ricardo het mooi afgemaakt!"

Ricardo van der Ende: "Al vanaf het begin van het weekeinde, vrezen we de mannen met de Porsche 911 en zij waren vandaag ook het snelst. Maar ik ben er vol voor gegaan en op ervaring is het gelukt om de overwinning naar ons toe te trekken!"

Jörg Viebahn: "We hadden een setje nieuwe banden. Ik viel direct aan, want het was onze enige kans om het piekmoment van de banden te gebruiken om naar voren te komen. In bocht drie had iedereen last van overstuur en ik kon sneller accelereren. De meeste auto's achterin het veld zagen me aankomen en gingen aan de kant. Toen ik eenmaal vooraan reed heb ik het rustig aan gedaan, de banden gespaard en daarna het aan Bertus overgelaten."

Bertus Sanders: "Ik kwam gelijk midden in het gevecht met Ricardo terecht. De auto vloog uit de versnelling, in de neutraal, waardoor Ricardo mij voorbij kon, maar ik kon wel weer goed bij hem aanhaken. Ik kon daardoor heel leuk met hem vechten en proberen. Een leuk gevecht, tot we tussen de BRCC auto's kwamen. Ik kwam wat ongelukkig uit en Ricardo die kwam wel goed weg. Daarna was er een gat van drie seconden en we waren zo aan elkaar gewaagd dat ik dat niet meer goed kon maken."


podium pro 5690

GT4 European Series, Uitslag race 1
Circuit Park Zandvoort, Zandvoort Masters, zaterdag 5 juli 2014
1. Bernhard van Oranje (NED) / Ricardo van der Ende (NED), BMW M3 GT4, 30 ronden
2. Jörg Viebahn (GER) / Bertus Sanders (NED), Porsche 911 GT4, + 5.854
3. Pieter Christiaan van Oranje (NED) / Simon Knap (NED), BMW M3 GT4, + 6.797
4. Luc Braams (NED) / Duncan Huisman (NED), Camaro GT4, + 17.694
5. Erik Behrens (SWE) / Daniel Roos (SWE), Aston Martin Vantage, + 25.240

podium am 5698

6. Frans Verschuur (NED) / Bernhard ten Brinke (NED), Nissan 370Z GT4, + 45.779
7. Fabian Lauda (AUT), Lotus Evora GT4, + 59.775
8. Liesette Braams (NED) / Rob Severs (NED), BMW M3 GT4, + 1.13.972
9. André Grammatico (FRA), BMW M3 GT4, + 1.30.377
10. Marcel Nooren (NED) / Jan Joris Verheul (NED), Camaro GT4, + 1 ronde
11. Marcos Vivian (ESP) / Cor Euser (NED, Lotus Evora GT4, + 5 ronden

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet