WTCC

WTCC: Citroën domineert als vanouds in race 1, Coronel slim naar plaats vijf

MGP 2771
Citroën domineerde de eerste WTCC-race op Spa-Francorchamps

Citroën is duidelijk niet te stoppen in het FIA WTCC. De eerste race op het circuit van Spa-Francorchamps eindigde weer eens in een drievoudige zege voor het Franse merk. In aanwezigheid van Citroën-topman Frédéric Banzet en de hoogste baas van het PSA-concern, Carlos Antunes Tavares, eindigde Yvan Muller vanaf pole-position als winnaar, gevolgd door zijn teamgenoten José-María López en Sébastien Loeb. Gianni Morbidelli, die de tweede race vanaf pole begint, eindigde met de Allinkl.com-Chevrolet als vierde en daarmee beste niet-Citroën-rijder, voor Tom Coronel, die met een slimme actie in de slotfase nog net de vijfde plaats wist te veroveren van Honda-rijder Tiago Monteiro.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Co van der Gragt en Erik van der Schaaff


2

Bij de start is het Muller die de leiding pakt, terwijl Valente bij het uitkomen van La Source wijd gaat en terugvalt. Bij Eau Rouge krijgt Valente een gemeen tikje van Tarquini, maar de Fransman weet zijn auto onder controle te houden. Coronel wint een plek van Bennani. Muller leidt, voor Loeb, Lopez, Valente en Morbidelli. Huff raakt bij Bruxelles van de baan na contact met Ma en valt terug tot de laatste plaats. Loeb houdt de druk op Muller, Bennani zet Tarquini onder druk. Coronel komt als zevende terug uit de eerste ronde. Borkovic strijdt in de tweede ronde met Ma om de elfde plaats.

4

In de derde ronde tikt Tarquini licht Michelisz aan, Chilton ligt met Kozlovskiy in de clinch. Muller heeft een voorsprong van een seconde op Loeb, daarachter Lopez en Valente, dan Morbidelli, Monteiro en Coronel. In de derde ronde komt het nieuws dat Velente en Bennani een drive-through krijgen vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan.

8
Tom Coronel werd heel keurig vijfde   Ondertussen plaatst Lopez een aanval op Loeb in de Busstop, maar de Fransman weet zijn Argentijnse teamgenoot in La Source net voor te blijven. Mede door de strijd tussen de twee is de voorsprong van Muller als leider in de wedstrijd na vier ronden al opgelopen tot 2,6 seconden. Aan het einde van de vijfde ronde komt Valente binnen voor zijn straf, zodat de rijders achter hem, te beginnen met Morbidelli, Monteiro, Coronel en Michelisz, allemaal een plek opschuiven. Valente komt op de twaalfde positie terug in het veld.

Chilton strijdt met Ma om de elfde plaats, maar de Citroën van de Chinees blijkt toch iets sneller. Morbidelli, Monteiro en Coronel zitten mooi dicht bij elkaar in de strijd om de oplaatsen vier tot en met zes. Lopez blijft het proberen bij Loeb, maar vooralsnog zonder resultaat. Bij het ingaan van de laatste ronde heeft Muller een voorsprong van 3,3 seconden op Loeb, daarachter Lopez, Morbidelli, Monteiro, Coronel en Michelisz. Bij het uitkomen van Les Combes plaatst Lopez eindelijk de beslissende aanval op Loeb en passeert de negenvoudig rally-wereldkampioen. Muller rijdt probleemloos de overwinning naar huis, voor Lopez, Loeb, Morbidelli en Coronel, die op de laatste meters vanuit de Busstop nog Monteiro weet te verschalken. De Portugees wordt zesde, Michelisz, Tarquini, Borkovic en Chilton completeren de top tien.

MGP 2995
Galavoorstelling van de Fransen in de Belgische Ardennen

Uitslag:
1. Yvan Muller (Fra), Citroën C-Elysée WTCC, 9 r. in 22.09,364
2. José-María López (Arg), Citroën C-Elysée WTCC, op 3,689
3. Sébastien Loeb (Fra), Citroën C-Elysée WTCC, op 4,318
4. Gianni Morbidelli (Ita), Chevrolet-RML Cruze TC1, op 21,125
5. Tom Coronel (Ned), Chevrolet-RML Cruze TC1, op 21,998
6. Tiago Monteiro (Por), Honda Civic WTCC, op 22,071
7. Norbert Michelisz (Hon), Honda Civic WTCC, op 23,512
8. Gabriele Tarquini (Ita), Honda Civic WTCC, op 24,350

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet