Sportscars

Sportscars: Regen zorgt voor chaos in turbulente beginfase Le Mans

140614 LeMans Start
De Toyota met startnummer 7 rijdt aan de leiding in Le Mans

Volop drama in de eerste twee uur van de 24 Uur van Le Mans: vooral een regenbui halverwege het tweede uur bracht de rangorde ernstig in de war. Nicolas Lapierre ging met de nr. 8-Toyota op de Hunaudières in de rondte en crashte in de vangrails, terwijl Marco Bonanomi in de nr. 3-Audi geraakt werd door een Ferrari en ook in de rondte ging en tollend in de vangrails knalde. Terwijl Lapierre uiteindelijk nog de pits wist te bereiken, was de race over voor de Audi. Eerder had Porsche ook al de nodige tijd verloren als gevolg van weggevallen benzinedruk voor de nummer 14-auto. Na twee uur leidt de nr. 7-Toyota (Wurz/Sarrazin/Nakajima) met Wurz aan het stuur, voor de nr. 2-Audi (Fässler/Lotterer/Tréluyer), bestuurd door Lotterer, en de nr. 20-Porsche (Bernhard/Webber/Hartley) met Bernhard als rijder.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

Aan het begin van de race gingen de Toyota's er vlot vandoor, met de snelste tijd van de race tot nu toe gereden door Wurz met een tijd van 3:23,112 minuten in de vierde ronde. Omdat een ronde later de eerste auto's op een ronde werden gezet en de rest van de race dus in het verkeer gereden wordt, zal die tijd naar alle waarschijnlijkheid wel als snelste raceronde op de schermen van de tijdwaarneming blijven staan. Qua snelheid in de race lijken de Audi's, de Toyota's en de Porsches elkaar niet al teveel toe te geven. Ronduit spectaculair was het duel tussen Timo Bernhard in de Porsche en Tom Kristensen in de Audi om de vijfde plaats: in de 14e ronde wisselden ze maar liefst vier keer van positie. Vier ronden eerder was de nr. 10-Porsche binnengekomen met Neel Jani aan het stuur vanwege problemen met de benzinedruk. De reparatie duurde ongeveer een kwartier.

Alex Wurz had bij de start al de leiding gepakt en hield die gedurende de twee uur vast. Het enige incident voor de Oostenrijker was een moment na zijn tweede pitstop aan het einde van de 25e ronde, toen hij het sein kreeg om te vertrekken net toen André Lotterer met de nr. 2-Audi eraan kwam. Het kwam bijna tot een botsing tussen de twee en er ging een melding over Wurz naar de sportcommissarissen, die moeten beslissen over een eventuele straf voor een 'unsafe release'.

140614 LeMans Tung 2u
Ho Pin Tung nam in de Ligier-HPD de start voor zijn rekening

In de LMP2-klasse reed aanvankelijk de nr. 38-Jota Sport-Zytek (Dolan/Tincknell/Mediani) aan de leiding, maar Alexandre Imperatori bracht de nr. 47-KCMG-Oreca vlot naar voren en nam in de twaalfde ronde de leiding in de klasse over. In de 26e ronde echter was het Richard Bradley, die inmiddels het stuur van de nr. 47-auto had overgenomen, die na de regenbui hard in de bandenstapels van de eerste chicane op de Hundaudières crashte, de bandenstapels half op de baan zette en zo uiteindeljk mede verantwoordelijk was voor de gevaarlijke situatie waarin ook de nr. 8-Toyota, de nr. 3-Audi en de nr. 81-Ferrari betrokken raakten. De nr. 34-Race Performance-Oreca (Frey/Mailleux/Lancaster) rijdt nu aan de leiding in LMP2, gevolgd door de 36-Alpine (Chatin/Pantiaci/Webb) en de nr. 48-Murphy Protoypes-Oreca (Berthon/Gonzalez/Chandhok). Ho Pin Tung is met zijn teamgenoten Cheng en Fong na twee uur achtste.

140614 LeMans Jeroen klapband
Een klapband links achter betekende het nodige tijdverlies voor Jeroen Bleekemolen

In GT-Pro leidt na twee uur de nr. 74-Corvette (Gavin/Milner/Westbrook) voor de nr. 91-Porsche (Pilet/Bergmeister/Tandy) en de nr. 73-Corvette (Magnussen/Garcia/Taylor). In de GTE-Am-klasse rijdt de Dempsey-Proton-Porsche (Dempsey/Foster/Long) op kop, gevolgd door de nr. 53-RAM-Ferrari (Mowlem/Patterson/Hamilton) en de nr. 57 Krohn Racing-Ferrari (Krohn/Jonsson/Collins). Jeroen Bleekemolen startte als laatste met de Prospeed-Porsche, klom aardig op, maar verloor vervolgens weer veel tijd door een klapband links achter, die voor de nodige schade zorgde.

140614 LeMans Nissan
In de zesde ronde was de race ten einde voor de Nissan ZEOD RC

De eerste uitvaller was, zoals een aantal mensen al had verwacht, de Nissan ZEOD RC (Ordoñez/Reip/Motoyama), met Reip achter het stuur. In ieder geval één van de doelen van het team werd bereikt door het afleggen van een volledige ronde in Le Mans op de elektromotor tijdens de warm-up, maar voor de rest mag worden gehoopt dat het LMP1-debuut van Nissan Motorsport volgend jaar wat beter verloopt dan dit ZEOD-verhaal, dat de hele week gekenmerkt werd door allerhande problemen. De nr. 37-SMP-Oreca (Ladygin/Minassian/Mediani) is uit de race als gevolg van een motordefect. Dat de nr. 3-Audi en de nr. 81-AF Corse-Ferrari (Wyatt/Rugolo/Bird) na de crashes op de Hunaudières ook uit de race zijn, mag duidelijk zijn.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet