Sportscars

Sportscars: Groeten uit Le Mans: na de Group C-race

lm14-zat-36

De race van vanmiddag gaat dankzij de strijd tussen drie fabrikanten ongetwijfeld geschiedenis schrijven, maar de Group C-auto's in het voorprogramma zijn al rijdende geschiedenis. AUTOSPORT.NL volgde de race en peilde na afloop de sfeer in het paddock.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Nadat er een Nissan verrassend op pole stond, waren het toch weer de Mercedessen die na de start meteen het voortouw namen. Katsu Kobuta, in zijn Lotus 72 onlangs de winnaar van de GP Monaco Historique in de race voor F1-auto's van 1966 tot 1972, had donderdag de R90CK met een vliegende ronde van 3'45"675 op pole gezet, maar zijn co-equipier Joaquin Folch-Rusinol kon in zijn openingsstint niet datzelfde tempo aan de dag leggen. Bob Berridge, die in zijn Mercedes C11 al menig historische Group C-race heeft gewonnen, greep resoluut de leiding en bouwde meteen een flinke voorsprong op.

In zijn kielzog schoof Tom Kimber-Smith in de Aston Martin AMR1 op naar de tweede plaats, met in zijn rubbersporen Shaun Lynn. Kimber-Smith liet de Britse auto er beter uitzien dan hij ooit heeft gedaan, zeker destijds, maar kon Lynn niet achter zich houden. In het tweede deel reed de vader van GP3-coureur Alex Lynn weg bij de Aston, om met ruime voorsprong op Kimber-Smith over de finish te gaan. Dat betekende ook de zege, want Berridge moest na drie ronden opgeven. Op het rechte stuk vielen er opeens stukken van de auto af, waarna de Mercedes het hele veld voorbij moest laten en zonder kracht de pits in rolde.

Lynn was enorm blij met de overwinning, want hij heeft de auto nog maar net. "Ik moet er nog echt aan wennen. Mijn snelste ronde in de race was 9 seconden sneller dan mijn kwalificatietijd! Bob had ik nooit kunnen verslaan, want die rijdt al zo lang in de C11." Is hij er in augustus ook op Zandvoort bij? "Nee, helaas. Wel op de Silverstone Classic, maar daar hebben jullie in Nederland natuurlijk niets aan, dat begrijp ik. Hopelijk volgend jaar."

Richard Eyre en Michael Lyons vochten in de C3-klasse voor IMSA-auto's hun eigen strijd uit. De razendsnelle Lyons kon in zijn fraaie Gebhardt C91 in Momo-kleuren de al even fraaie, in Bud Light-uitdossing gehulde Jaguar XJR-16 niet bijhouden. Eyre vocht vooraan de hele race met de Porsche van de Belgische graaf Christophe D'Ansembourg en de Nissan RC90K van Joaquin Folch en Katsu Kubota, die tijdens hun pitstop een rijderswissel deden. Lyons reed intussen een vrij eenzame race en moest nog de Porsches van Henrik Lindberg (de TicTac-auto van voorheen Dauer) en Russell Kempnich (de Iseki-auto uit het JSPC) en de Spice SE88 van Mike Donovan voorlaten. Donovan duelleerde de hele race met Lindberg en delfde daarin het onderspit, maar won wel met gemak de C2-klasse.

"Richard is gewoon te snel", zei Michael Lyons gul over zijn teamgenoot bij Lyons Racing, maar Richard Eyre wilde daar niets van weten. "Gewoon pk's, Michael, gewoon pk's. Die nieuwe motor is echt goed, gaat nu al drie races zonder problemen mee."

Katsu Kubota en Christophe D'Ansembourg hadden genoten van hun laatste ronde. Kubota lag met twee ronden te gaan nog vijfde, maar rekende eerst met Eyre af, om daarna aan het slot ook de Belg te verschalken. "Ja, heel spannend, heel spannend", zei Katsu in zijn beste Engels. D'Ansembourg in zijn Vlaams met Frans accent: "Ja, jammer, bijna derde. Maar Katsu is gewoon te goed, hè."

De Mazda 767B van Max Werner – niet de legendarische 787B, wel in de legendarische Renown-kleuren – liet ons maar twee ronden van zijn kneiterharde Wankel-sound genieten. Daarna was het helaas afgelopen voor de motor.

lm14-zat-38

lm14-zat-34

lm14-zat-35

De winnende Mercedes C11 van Shaun Lynn wordt naast de 962 van Tommy Dreelan het paddock binnengeduwd.

lm14-zat-37

Lynn bespreekt de race na.

lm14-zat-9

lm14-zat-16

lm14-zat-18

De Aston Martin AMR1 die in handen van Tom Kimber-Smith tweede werd.

lm14-zat-25

lm14-zat-27

De Nissan R90CK die van pole startte en op de valreep derde werd.

lm14-zat-23

Katsu Kubota vertelt aan Joaquin Folch (midden) en hun engineer bij Phil Stott Motorsport hoe hij toch nog derde wist te worden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet