Sportscars

Sportscars: Kazuki Nakajima zet Toyota op pole in Le Mans

140613 LeMans Quali Poleteam
Het pole-winnende team: vlnr Sarrazin, Nakajima en Wurz

Voor het eerst sinds 1999 staat er weer een Toyota op pole in Le Mans en voor het eerst in de inmiddels 91-jarige geschiedenis van de klassieke lange-afstandsrace was het een Japanse coureur die de pole-position voor zich opeiste. Met een tijd van 3:21,789 minuten was Kazuki Nakajima in de derde en afsluitende kwalificatiesessie de snelste en zette daarmee de nr. 7-Toyota (Wurz/Sarrazin/Nakajima) op pole. De nummer 14-Porsche (Dumas/Jani/Lieb) kwalificeerde zich als tweede met een tijd van 3:22,146, gereden door Dumas, gevolgd door de nummer 8-Toyota (Buemi/Davidson/Lapierre) en de nummer 20-Porsche (Bernhard/Webber/Hartley). Zo zijn de plaatsen op de eerste twee startrijen mooi gelijkmatig verdeeld tussen Toyota en Porsche. Daarachter starten de drie Audi's op de plaatsen vijf (nr. 3, Albuquerque/Bonanomi/Jarvis), zes (nr. 2, Fässler/Lotterer/Tréluyer) en zeven (nr. 1, Kristensen/Gené/Di Grassi).

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR, Frits van Eldik


Enkele minuten voor het einde van de eerste sessie van de avond om 21.00 uur knalde Kazuki Nakajima er in de nr. 7-Toyota (Wurz/Sarrazin/Nakajima) een tijd van 3:22,589 minuten uit, waarmee hij de voorlopige pole van de nummer 14-Porsche (Dumas/Jani/Lieb) overnam, die op zijn beurt met Dumas achter het stuur eerder de zusterauto met startnummer 20 (Bernhard/Webber/Hartley) van de eerste plaats verdrongen had. In de tweede sessie, die werd verlengd van twee naar tweeënhalf uur vanwege de vele rode vlaggen, wist Nakajima de pole-tijd dus nog verder te verbeteren en bleef als enige rijder onder de 3:22 minuten.

140613 LeMans Quali Hunaudieres
Prototypes op de Hunaudières

Het nieuws van de middag was dat de nummer 1-Audi (Di Grassi/Gené/Kristensen) reed: na de zware crash van Duval van gisteren had het Audi-team een volledig nieuw chassis opgebouwd, dat eind van de middag door de technische controle kwam en daarmee klaar was om de training aan te vangen. Zoals gemeld werd de plaats van Duval in de rijdersbezetting ingenomen door Audi-reserverijder Marc Gené, die eigenlijk bij het Jota-team had moeten rijden. Daar werd de Spanjaard op zijn beurt vervangen door de Brit Oliver Turvey.

Opnieuw crash nr. 1-Audi
Ook in de eerste sessie van de avond, de tweede kwalificatie in totaal, waren incidenten weer aan de orde van de dag. Daarbij was er, in negatieve zin, opnieuw een hoofdrol weggelegd voor de nr. 1-Audi met Lucas di Grassi achter het stuur. De Braziliaan ging bij het uitkomen van Indianapolis geheel zelfstandig in de rondte, raakte de vangrails en beschadigde daarbij de frontpartij van zijn auto. Vervolgens reed hij in langzaam tempo terug naar de pits, maar net voor de ingang van de pitstraat ging Leo Roussel in de nr. 29 Morgan-Nissan (Schell/Leutwiller/Roussel) in de rondte bij een poging om de Audi van Di Grassi uit te wijken. De auto van Roussel crashte zwaar in de vangrails, waarop de rode vlag werd gezwaaid. Nog geen minuut later was er vrijwel op dezelfde locatie nog een incident, toen een van de AF Corse-Ferrari's in botsing kwam met de nummer 91 fabrieks-Porsche 911 (Pilet/Bergmeister/Tandy). Eerder was er al een rode vlag veroorzaakt door James Calado met de nr. 71-AF Corse-Ferrari, waarbij naar alle waarschijnlijkheid het chassis moet worden vervangen. Ook Calado racet na het ongeval niet en wordt vervangen door de Duitser Pierre Kaffer.

140613 LeMans Quali Toyota 8
Klassiek Le Mans-beeld met het reuzenrad

Ho Pin Tung kwalificeert als 13e in LMP2

Tristan Gommendy behaalde met de nr. 46-Thieriet by TDS Racing-Ligier-Nissan (Thieriet/Badey/Gommendy) de pole in de LMP2-klasse met een tijd van 3:37,609 minuten, net voor Harry Tincknell, die met 3:38,657 minuten de snelste tijd in de nr. 38- Jota-Zytek-Nissan (Dolan/Tincknell/Turvey) realiseerde. De nr. 35-OAK Racing-Ligier-Nissan (Brundle/Mardenborough Shulzhitskiy) start als derde in de klasse, gevolgd door de G-Drive-Morgan-Nissan van WEC-kampioenschapsleiders Rusinov/Pla/Canal. De 'Chinese' Ligier-HPD van het OAK Racing Team Asia met Ho Pin Tung, David Cheng en Adderly Fong kwalificeerde zich als 13e in de klasse met een tijd van 3:43,158 minuten.

140613 LeMans Quali Porsche Bleekemolen
De Prospeed-Porsche in de kleuren van WeatherTech, die later zwaar zou crashen in de handen van Brett Curtis

Ferrari's op pole in GTE-Pro en -Am, Bleekemolen op zoek naar andere teamgenoot
De pole in de GTE-Pro-klasse ging naar de nr. 51-AF Corse-Ferrari (Bruni/Vilander/Fisichella) met een tijd van 3:53,700 minuten, onmiddellijk gevolgd door de nr. 81 AF Corse-Ferrari (Wyatt/Rigolo/Bird), die als snelste in de GTE-Am-klasse met een tijd van 3:54,665 minuten werd genoteerd. Daarachter volgen de snelste Corvette (nr. 73, Magnussen/Garcia/Taylor) en de nr. 97 Aston Martin (Turner/Mücke/Senna). In de Am-klasse is de nr. 98-Aston Martin (Dalla Lana/Lamy/Nygaard) de op één na snelste auto achter de AF Corse-Ferrari. De derde tijd in de Am-klasse ging naar de nr. 95-Aston Martin (Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim). De nr. 79-Prospeed-Porsche (Bleekemolen/Curtis/MacNeill) crashte gedurende de eerste sessie van de avond met Curtis achter het stuur zo zwaar, dat ook hier een nieuwe auto nodig is. Curtis komt gedurende de rest van het weekeinde ook niet meer in actie, naar een vervanger (die een 'brons'-status als rijder moet hebben) wordt nog gezocht.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet