Formule Renault 3.5

FR3.5: Sainz oppermachtig naar zege in eerste race Spa, Visser pakt punt, Van Buuren mist kans op punten

SPA WSR DL-5306

Met opnieuw een dominante vertoning heeft Carlos Sainz de eerste Formule Renault 3.5-race gewonnen tijdens het World Series by Renault-weekend op Spa. Met ronden die vaak een seconde of meer sneller waren dan de concurrentie, reed de Spanjaard als een keizer naar de zege. Red Bull-collega Gasly volgde op grote afstand, achter hem vond het echte spektakel plaats, met mooie slipstreamacties op de Kemmel en caramboles in Les Combes. Beitske Visser profiteerde van de aanvaringen en racete knap naar haar eerste FR3.5-punt. Ook Meindert van Buuren had kunnen oogsten: hij reed achtste toen hij bij Les Combes ontdekte dat hij geen remmen meer had en in aanraking kwam met Pietro Fantin.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Diederik van der Laan (Dutch Photo Agency) & Mattijs Diepraam

En dat was de tweede keer dat het in de openingsronde prijs was in Les Combes. Nadat de zogenaamd onbesuisde jonge honden van de Formule Renault 2.0 er eerder op de middag een potje van maakten, lieten de grote jongens zien dat zij er in dezelfde bocht net zo'n chaos van kunnen maken. Het begon met een ontmoeting halverwege de bocht tussen Richie Stanaway en Roberto Merhi, waarna de Spanjaard in de baan van Sergey Sirotkin werd geduwd. De auto van de Rus werd gelanceerd en belandde hard in de banden. Zoel Amberg kon intussen geen ontwijkende actie meer inzetten en werd het vierde slachtoffer.

Uiteraard moest de safety car eraan te pas komen om de rommel op te ruimen. Dat ging opnieuw van de racetijd af, want defecte startlichten hadden de start al een keer uitgesteld. De extra formatieronden en de rode vlag die daarvan het gevolg waren, kortten de officiële raceafstand in tot 36 minuten en een ronde, maar nadat de safety car was vertrokken, waren er nog minder dan 25 over.

Diverse coureurs profiteerden stevig door zich handig te positioneren, onder wie de twee Nederlanders in de wedstrijd. Van Buuren maakt bovendien een fantastische start - "Ik schoot zo vier, vijf auto's voorbij!" - waardoor hij na de crash in de openingsronde 8e lag en Visser 12e. Ook Nato koos slim positie en schoof door van P12 naar P5. Voorin was Sainz voortreffelijk weggekomen, gevolgd door Gasly en de puik gestarte Matias Laine. Laines achtervolgers Sirotkin, Stanaway en Merhi vielen dus al gauw weg, zodat Nato en Jaafar het gat vulden.

vanbuuren2

Na de herstart werd het meteen weer slipstreamen. Ook Van Buuren leek zijn kans schoon te zien door in Les Combes een poging te wagen om binnendoor te glippen bij Fantin, die zevende lag. De twee raakten elkaar en gingen synchroon in de rondte. De pirouette van Fantin eindigde op dezelfde plek waar de auto van Sirotkin net was weggehaald, Van Buuren hield zijn auto op de baan, maar reed weg als 14e en laatste op de baan. Weg kans op een mooi aantal punten.

"Nee, ik probeer 'm niet eens in te halen!" zei Van Buuren achteraf. "Mijn remmen deden 't gewoon niet. De tape die we over de koeling hadden gedaan, was weggeslagen toen ik door de brokstukken van de crash reed. Daardoor werden de remmen niet meer warm. Na de safety car was het de eerste keer dat ik daar aankwam. Ik drukte het pedaal in en 'kloenk', tot op de bodem, er gebeurde niets. De rest van de race heb ik uitgereden zonder voorremmen. Het is maar de vraag of ik die achtste plaats had kunnen houden."

visser2

Beitske Visser hield intussen taai vol. Door de touché van Fantin en Van Buuren was ze doorgeschoven naar de tiende plaats, maar die moest ze een paar ronden later afstaan aan Marlon Stockinger, een van de mannen die zich op het ongeluk in de eerste ronden had klemgereden. De Filippijn haalde daarna ook Roman Mavlanov in, die op dat moment negende lag, waarna Visser in duel kon met haar Russische rivaal uit het achterveld. In de 11e ronde was het gebeurd met een prima actie in La Source. Daarna kon ze een gaatje slaan en zo haar punt veiligstellen tegenover Will Buller en Meindert van Buuren, die allebei ook nog Mavlanov voorbij staken.

"Ik wist dat ik sneller was dan Mavlanov", aldus een uitgelaten Visser na afloop. "Maar ik zag Buller achter me, dus toen ik Mavlanov voorbij was, heb ik alle DRS uit de kast gehaald om me uit de voeten te maken. Toen ik vier seconden in handen en in m'n spiegels keek, dacht ik: dat hou ik wel." De race viel haar minder zwaar dan ze vooraf had gedacht, al scheelde het wel dat er zo veel racetijd verloren was gegaan. "Ik ben natuurlijk hartstikke blij met het punt, maar ik besef dat het wel een beetje met geluk is gegaan. Mijn start was niet zo goed, dus ik heb de meeste plaatsen gewonnen bij het passeren van de crash. Maar goed, je moet daar natuurlijk wel het goede spoor kiezen en dat heb ik gedaan."

SPA WSR DL-8292

Sainz was intussen al aan de horizon verdwenen, na een uitstekende start en daarna ronden die geregeld meer dan één seconde sneller waren dan die van zijn naaste concurrenten. Hoogtepunt was de negende ronde, toen Sainz de snelste rondetijd opnieuw verbeterde en Gasly anderhalf seconde op hem tekortkwam. "Ik ben verrast dat we vandaag zó snel waren!", zei Sainz achteraf, en misschien niet ten onrechte. In de slotfase liet vooral Jazeman Jaafar zich van zijn beste kant zien: de Maleisiër pakte zowel Nato als Laine en reed zo naar het podium toe.

FR3.5, Spa, race 1, 31 mei 2014

1. Carlos Sainz - DAMS - 18 ronden, 40'00"447
2. Pierre Gasly - Arden - 17"030
3. Jazeman Jaafar - ISR - 17"916
4. Matias Laine - Strakka - 18"861
5. Norman Nato - DAMS - 19"472
6. Luca Ghiotto - Draco - 27"725
7. Will Stevens - Strakka - 28"316
8. Marco Sörensen - Tech 1 - 31"380
9. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 31"819
10. Beitske Visser - AVF - 42"354
11. William Buller - Arden - 45"395
12. Meindert van Buuren Jr - Pons - 47"787
13. Roman Mavlanov - Zeta - 54"189

Snelste ronde: Carlos Sainz, 2'01"450

Uitgevallen
10e ronde - Oliver Rowland
5e ronde - Oscar Tunjo
4e ronde - Pietro Fantin
0 ronden - Richie Stanaway
0 ronden - Roberto Merhi
0 ronden - Sergey Sirotkin
0 ronden - Zoel Amberg

Tussenstand kampioenschap
1.Sainz 124; 2.Gasly 87; 3.Rowland 59; 4.Stevens 56; 5.Jaafar 53; 6.Nato 46; 7.Merhi 38; 8.Martsenko 36; 9.Stockinger 34; 10.Amberg, Sörensen 32; 12.Ghiotto 28; 13.Sirotkin, Laine 25; 15.Buller 12.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet