IndyCar

Indycar: Analyse 98e Indy 500. 2.4 mijoen dollar voor Indywinnaar Ryan Hunter Reay

De 98e Indy 500 was ongetwijfeld één van de spectaculairste van de laatste jaren. Voor het eerst sinds 2006 werd de Indy 500 weer door een Amerikaan gewonnen. De teams van Andretti en Penske gaven de toon aan Het team van Chip Ganassi stelde zwaar teleur. Meest opvallende Rookie was natuurlijk Kurt Busch. Winnaar Ryan Hunter Reay mocht voor zijn spectaculaire finish gisteravond ruim 2,4 miljoen dollar in ontvangst nemen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar/Honda Racing USA

2014 RHR Winner
Het tot nu toe mooiste moment in de carriere van Ryan Hunter Reay na het winnen van de Indycar titel in 2012.

Analyse 98e Indy 500
De 98e editie van de Indy 500 was één van de spectaculairste van de laatste jaren. Voor het eerst sinds 2006 werd de Indy 500 weer eens door een Amerikaan gewonnen. De teams van Andretti en Penske gaven de toon aan. Eigenlijk behoorde het team van Andretti Autosport vrijwel de gehele maand tot de grote favorieten. De meest opvallende Rookie was natuurlijk Kurt Busch.

Met maar liefst vier auto's in de Top 6 behaalde het team van Michael Andretti een droomresultaat in de Indy 500. Dit jaar kwalificeerde Ryan Hunter Reay zich als negentiende en vorig jaar moest de Andretti Autosport-coureur de eer aan Tony Kanaan laten. Met die uiterst gewaagde inhaalmanoeuvre in de tien ronden durende eindsprint demoraliseerde Hunter Reay duidelijk zijn tegenstander Helio Castroneves. Hunter Reay had zich als negentiende gekwalificeerd. Om vanaf deze startplek te winnen is een zeldzaam. Alleen Bill Vukovich(the Mad Russian) slaagde er exact zestig jaar geleden in om vanaf een 19e startplek de wedstrijd op zijn naam te schrijven. Wally Dallenbach startte in 1976 als 21e en reed ruim 96 ronden op kop. Hij werd als vierde geklasseerd. Johnny Rutherford won toen de wedstrijd in een McLaren. In de geschiedenis van Indianapolis was dit de tweede ''close'' finish. Hunter Reay versloeg Helio Castroneves met een voorsprong van slechts 0.600 secs. Op het banket gisteravond mocht Hunter Reay een cheque van maar liefst 2.4 miljoen dollar in ontvangst nemen.

2014 Red Flag
Een rode vlag kan ook voor spektakel zorgen. Het zorgde voor een spannende eindsprint in de 98e editie van de Indy 500. Maar had men die rode vlag ook gehanteerd indien Marco Andretti op kop had gelegen?

De wedstrijd zag wederom een topprestatie van Penske-coureur Helio Castroneves die voor de 10e maal op de Brickyard de volledige wedstrijd wist af te leggen. Een vierde overwinning zat er jammer genoeg voor de Braziliaan niet in. Maar hij blijft één van de topzegekandidaten voor de overwinning. Voor de tweede maal in zijn carrière eindigde Helio Castroneves als tweede. Hij deed dit al eens eerder in 2003 en werd tijdens het banket gisteravond met een cheque van U$ 785.194. beloond.

Het team van Michael Andretti heeft de Indy 500 sinds 2005 nu driemaal op haar naam geschreven. In 2005 won de betreurde Dan Wheldon en in 2007 Dario Franchitti. Voor Marco Andretti moet het wederom een grote teleurstelling zijn dat hij de familietraditie met een overwinning van Opa Mario nog steeds niet heeft kunnen voltooien. Hij reed een goede wedstrijd. Maar een derde plek is niet hetgeen waar hij voor leeft, zo schreven de Amerikaanse kranten. Carlos Munoz reed een sterke wedstrijd en beschaamde het vertrouwen van Andretti Autosport totaal niet. Juan Pablo Montoya gaf zoals verwacht een sterke voorstelling. Was zeker in staat om op brandstofstrategie de wedstrijd te winnen. En toch verviel hij in dezelfde fout die hij in de NASCAR Brickyard 400 meermaals maakte. Te snel rijden in de pitlane in de 131 kostte hem een mogelijke overwinning. Maar behalve dit schoonheidsfoutje een absolute topvoorstelling van de Colombiaan die eigenlijk al veertien jaar niet meer in een Indycar gereden had. Een Super Allrounder, die in elke auto gewoon supersnel is.

2014 Montoya Pits
Montoya vervalt op Indianapolis nog steeds in dezelfde foutjes. Opvallend, het gebeurt alleen daar... De druk moet dus enorm hoog zijn voor de Colombiaan. Maar een perfecte comeback op de Speedway.



Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet