Porsche Cups

Porsche Supercup-race Sebastiaan Bleekemolen op Monaco voorbij nog voor hij begonnen is

250514 sb monaco 1

Wanneer er prijzen te verdelen zouden zijn voor het aantal inhaalacties zou Sebastiaan Bleekemolen de Porsche Supercup-race van Monaco glansrijk gewonnen hebben. Want waar de volledige top acht in dezelfde volgorde finishte als zij gestart waren en ook in de rest van het veld nauwelijks gepasseerd werd, wist Bleekemolen negen posities goed te maken. "Tijdens de kwalificatie kon ik geen tijd zetten omdat ik door een andere coureur werd aangereden. Daardoor moest ik als laatste starten en weet je dat Monaco eigenlijk alweer voorbij is", vertelt Sebastiaan Bleekemolen die uiteindelijk als 18e finishte.
Jeroen Bleekemolen kwam in actie tijdens de ADAC GT Masters op de Lausitzring, waar hij in de kwalificatie de tweede tijd overall reed. In beide races werden hij en zijn teamgenoot Toni Seiler tweede in hun klasse.

Tekst en foto's: PR

Het zag er lang naar uit dat de Grand Prix van Monaco het dit jaar voor het eerst sinds lange tijd zonder vertegenwoordiger uit de familie Bleekemolen zou moeten doen. Tot Sebastiaan Bleekemolen anderhalve week geleden een telefoontje kreeg van Verva Lechner Racing. Binnen een paar uur kwamen zij tot elkaar en zo staat er ook in 2014 weer als vertrouwd een Bleekemolen aan de start van de Porsche Supercup race in Monaco.

Sebastiaan Bleekemolen reed vorig jaar november zijn laatste meters in een Porsche in Abu Dhabi. De meeste Supercup-coureurs hadden er inmiddels al drie races en de nodige testdagen opzitten. Ondanks dat hij het circuit goed kent en altijd snel is op Monaco, was Bleekemolen daarom toch enigszins huiverig. "Maar tijdens de vrije trainingen voelde het goed, heel goed. Alles klopte vanaf het begin. Instuurpunten, rempunten, grip, alles kwam weer naar boven alsof ik niet was weggeweest. De hele sessie heb ik top 3 gestaan en uiteindelijk ben ik uitgekomen op een 5e plaats", toonde Bleekemolen zich tevreden.

250514 sb monaco 2

Ondanks dat hij nu bij een ander team reed heeft Bleekemolen met zijn eigen set-up gereden. "Ik ken mijn Verva-engineer goed en we hebben de wagen prima afgesteld. Misschien heeft Verva daar nog wel wat aan gehad zelfs", lacht Bleekemolen.

Op Monaco geldt dat je geen pech mag hebben om te kunnen finishen en dat je geluk moet hebben om op het podium te komen. Jammer genoeg bleek dat ook op Sebastiaan van toepassing, want zijn kwalificatie pakte niet goed uit. Het is in de Supercup een ongeschreven regel dat je elkaar in de opwarmronde niet inhaalt. Helaas dacht Klaus Bachler daar anders over. Bij een onverwachtse inhaalpoging raakte de Oostenrijker Bleekemolen op zijn voorwiel met voor de Nederlander grote gevolgen. Met een geknikte spoorstok en kapot stuurhuis was de sessie voor Bleekemolen over voor hij een tijd had kunnen zetten en dat betekende automatisch de 28e en laatste startpositie.

Teleurgesteld begon Bleekemolen de race op zondagochtend uiteindelijk als 27e, omdat één rijder niet van start ging. De start van de race verliep uitstekend voor Bleekemolen, hij maakte direct enkele posities goed en in Vermont passeerde hij drie rijders tegelijk buitenom. Zo klom hij al snel naar de 17e positie, waar hij achter een treintje vast kwam te zitten. "Ik heb nog geprobeerd om Chris Bauer te passeren, maar in plaats van een positie goed te maken verloor ik daardoor een plek. Uiteindelijk moest ik genoegen nemen met de 18e positie", besluit Sebastiaan Bleekemolen.

Op de Lausitzring kwam Jeroen Bleekemolen in actie in de Corvette Z06.R GT3 van Callaway Competition. Als teamgenoot van Toni Seiler was het doel om in de ADAC GT Masters het podium te halen in de amateurklasse. Toni Seiler kwalificeerde zich in zijn sessie op een 21e positie, Jeroen Bleekemolen reed naar een knappe tweede overall startpositie voor race twee, de race die hij ook mocht starten.

In de eerste race had Seiler de pech dat hij werd aangetikt, waardoor hij spinde en terugviel naar de laatste positie. Hij wist gelukkig enkele posities goed te maken en bracht de Corvette binnen op een 22e positie. Jeroen Bleekemolen wist in zijn stint ook enkele posities goed te maken, finishte als 16e en daarmee werden zij tweede in de amateurklasse.

In de tweede race had Bleekemolen een uitstekende start, waarna hij zelfs de leiding in de race wist over te nemen. Toch moest hij toestaan dat Baumann en Rast hem passeerden, maar bij de pitstop kon Bleekemolen de Corvette op een derde positie overgeven aan Seiler. Ook zijn teamgenoot wist goed stand te houden, al moest hij wel twee posities toegeven aan meer ervaren rijders. Met nog drie bochten te gaan verremde een coureur achter Seiler zich, waardoor hij de Corvette hard van achteren raakte. Daardoor kwam hij in de grindbak terecht en leek de race over. Omdat het in de laatste ronde gebeurde en veel rijders op een ronde achterstand stonden werden Seiler en Bleekemolen toch nog als 15e geklasseerd, waarmee zij wederom tweede in de amateurklasse werden en hun doelstelling dus bereikten.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet