Formule 2

GP2: Jolyon Palmer wint chaotische hoofdrace op Monaco

Palmer blij

Jolyon Palmer heeft in de straten van Monaco de eerste race op zijn naam geschreven. Met liefst negen uitvallers, diverse safetycarsituaties en zelfs een langdurige code rood verliep de race chaotisch. De race liep door de code rood 38 minuten uit. Mitch Evans werd tweede nadat hij in de beginfase even aan de leiding was gegaan, Felipe Nasr rukte op van een 18e startplek naar de derde podiumplek. Daniël de Jong klom twaalf posities, hij finishte als elfde.

Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: GP2Series.com

De uitslag van de kwalificatie was niet bepaald gelijk aan de startopstelling voor de hoofdrace. Niet minder dan vier rijders werden drie plaatsen teruggezet, allemaal om dezelfde reden: het hinderen van een andere rijder in een snelle ronde. Dat kostte Rio Haryanto zijn mooie tweede startplek, hij viel terug naar de vijfde plaats. Ook Daniel Abt, en Facu Regalia reden in de weg. Felipe Nasr, die toch al niet zo tevreden was met zijn 15e startplek, moest nog drie plekken prijsgeven. De winnaar van de laatste race in Barcelona moet op een circuit waar praktisch niet valt in te halen dus vanaf de 18e plaats beginnen.

cecotto Cecotto relaxter achter het stuur en dat levert resultaat op.

Johnny Cecotto staat bekend als een snelle wildebras uit Venezuela, maar rijdt dit seizoen goed. In Barcelona zelfs een hele sterke eerste race die hij vanaf P16 wist te winnen. Voor het feit dat hij dit jaar een stuk beheerster rijdt blijkt een logische verklaring, de Trident-coureur is in de winter getrouwd en kennelijk heeft hem dat de rust gegeven die hij nodig heeft .

evans
Evans had een prima start van de race.

Bij de start is Palmer vanaf pole niet goed weg, Mitch Evans duikt als eerste Sainte Devote in. In tegenstelling tot de hoofdrace vorig seizoen komt iedereen de beruchte eerste bocht naar rechts heelhuids door. Nasr is goed onderweg, de eerste ronde weet hij al vijf plaatsen goed te maken.
In de tweede ronde valt de bolide van Facu Regalia stil. Op Monaco betekent dat direct een safetycar in de baan en twee ronden later kan de race verder. Evans wil loskomen van Palmer, maar dat lukt hem niet echt.

dejong Daniël de Jong maakte een vroege pitstop.

In de zevende ronde doen de eerste rijders hun pitstop om de harde compound te monteren. Ook Daniel de Jong, die meestal lang doorrijdt, komt al vroeg binnen. In de negende ronde wordt zichtbaar dat de supersofts snel afnemen, de rondetijden gaan met sprongen omhoog. Palmer zit inmiddels in de versnellingsbak van Evans en loert op een kans om de leiding te heroveren.

In de hairpin krijgt Daniel Abt een zetje van Alexander Rossi. Voor Abt is het meteen einde race, Rossi krijgt een drive through penalty die hij ontvangt met de kreet "You've got te be kidding".

In de tiende ronde krijgt Palmer de kans waarop hij wachtte en hij slaat direct toe om de kop over te nemen. Hij wil snel een gat slaan en gaat er als een haas vandoor, maar achter in het veld gaat het opnieuw mis als René Binder André Negrao omduwt.

binder
Rene Binder tikte zijn teamgenoot André Negrao aan.

Beide auto's staan zo hinderlijk op de baan dat de wedstrijdleiding een code rood geeft. Dat is het begin van een chaotische fase in de race.

Sommige rijders stranden onderweg naar de starting grid, omdat de auto's in de safety mode schieten omdat ze te heet worden. Met behulp van Marshalls en heel veel geduld groeit de rij auto's op de starting grid weer, maar omdat niet iedereen zijn plaats weet terug te nemen en het erg smal is op de grid heerst chaos. De teams beginnen banden te wisselen en dat is met name voor het publiek verwarrend, want hoe zit dit dan met de rijders die al een pitstop gemaakt hebben en dus een ronde achterstand hebben opgelopen? Banden wisselen blijkt toegestaan, maar dit telt niet als pitstop en dus moet de gehele top tien later in de race de reguliere pitstop nog doen.

Dan begint het puzzelen, want de situatie moet teruggezet worden naar de een na laatste ronde voor de code rood gegeven werd. Auto's worden heen en weer geduwd en alles lijkt schots en scheef door elkaar te staan. Palmer heeft geluk, hij passeerde Evans al in de ronde voor de code rood. Maar Binder, die toch de veroorzaker van de chaos was, mag zijn oude positie weer innemen en krijgt alleen een tijdstraf van 10 seconden. In totaal staan de coureurs 38 minuten stil en er wordt besloten de race in te korten.

Wanneer iedereen klaar is blijft de top negen, die allemaal nog in dezelfde ronde zaten, stilstaan op de grid, terwijl de rest een ronde achter de safetycar doet. Dit keer maakt Palmer bij de start geen fouten, hij rijdt furieus bij Evans weg en is per ronde ruim een seconde sneller dan de rest. De Brit weet dat Felipe Nasr al zijn pitstop heeft gedaan en zal dus een flinke voorsprong moeten opbouwen om zijn pitstop te kunnen maken en de leiding te behouden.

leal Julian Leal dit keer niet zo beheerst als normaal.

In de 25e ronde gaat Julian Leal in de fout bij het uitkomen van de tunnel. Hij wil Raffaele Marciello passeren, maar steekt rechtdoor over de chicane en glijdt de vangrail in. Weer een safetycar in de baan dus.

Palmer reageert alert, hij komt meteen de pits in. Ook andere rijders die hun pitstop nog niet hebben gedaan komen binnen, alleen Simon Trummer en Stoffel Vandoorne rijden door en de Belg pakt daarbij achter de safetycar de leiding in de race.

In de pitstraat wil Palmer natuurlijk zo snel als kan weer verder, maar in zijn haast tikt hij de band die hij zojuist gewisseld heeft aan en die rolt naar de pitmuur, waar Evans hem maar nipt kan ontwijken. Dan blijkt dat er hier met twee maten gemeten wordt. Waar Daniel de Jong in Barcelona bestraft werd omdat hij met zijn afgelopen wiel voor een onveilige situatie zorgde, kraait er geen haan naar de actie van Palmer. De klassementsleider komt achter Vandoorne weer de baan op en weet dan dat de overwinning binnen handbereik is.

coletti
Prachtige acties van Coletti.

Maar zover is het nog niet, want Stefano Coletti is op zijn thuiscircuit aan een mooie fase in de race begonnen. Hij heeft in la Rascasse een prachtige truc uitgevonden. De Monegask duikt naar de binnenkant, remt extreem laat en steekt op dat punt eerst Cecotto voorbij, dan Nasr en een ronde later is Mitch Evans op dezelfde plek het haasje. Weer een ronde later zet Coletti zijn GP2 naast die van Trummer.

trummer
Simon Trummer liet zich niet opzij zetten.

Die stuurt echter in alsof hij niets in de gaten heeft, raakt Coletti en beide gaan rechtdoor de bandenstapel in. Voor beide betekent dat einde race en hoewel de auto's flink in de weg staat komt de safetycar dit keer niet in de baan. Genoeg tijd verloren, denkt de wedstrijdleiding.
Als Vandoorne de pits inkomt weet hij dat hij verkeerd gegokt heeft, hij valt terug naar de achterhoede naar P14.

Zo wint Jolyon Palmer de hoofdrace en loopt hij verder uit in het klassement, Evans wordt tweede en Nasr knap derde.

nasr p Felipe Nasr reed een ijzersterke race met een podium als beloning.

Daniël de Jong en zijn MP Motorsport teamgenoot Tio Ellinas bleven de gehele race in elkaars buurt en uit de problemen. Dat leverde Ellinas een tiende en De Jong een elfde positie op, de plek dus ook waarvan zij de volgende race zullen starten.

richelmi
Stephane Richelmi mag het morgen vanaf pole proberen in de sprintrace.

Stéphane Richelmi finishte als achtste en mag dus morgen dankzij de reversed grid vanaf pole vertrekken. Haryanto mag dan toch op Monaco vanaf de tweede plek starten. De tweede race start op zaterdagmiddag om 16.10 uur.

Uitslag GP2 Series race 1
GP van Monaco, vrijdag 23 mei 2014
1. Jolyon Palmer – DAMS, 40 ronden in 1:38.143
2. Mitch Evans - Russian Time +0.427
3. Felipe Nasr – Carlin +0.653
4. Johnny Cecotto – Trident +2.175
5. Sergio Canamasas – Trident +2.884
6. Arthur Pic – Campos +6.187
7. Rio Haryanto – Caterham +8.718
8. Stéphane Richelmi – DAMS +9.564
9. Adrian Quaife-Hobbs – Rapax +9.785
10. Tio Ellinas - MP Motorsport +10.187
11. Daniël de Jong - MP Motorsport +10.689
12. Raffaele Marciello - Racing Engineering +11.727
13. Conor Daly – Lazarus +12.2
14. Stoffel Vandoorne – ART +12.7
15. Kimiya Sato – Campos +26.7
16. Alexander Rossi – Caterham +29.1
17. Nathanael Berthon – Lazarus +56.1

Uitgevallen:
Artem Markelov - Russian Time
René Binder - Arden
Simon Trummer - Rapax
Stefano Coletti - Racing Engineering
Takuya Izawa - ART
Julian Leal - Carlin
André Negrao – Arden
Daniel Abt - Hilmer
Facu Regalia - Hilmer
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet