Sportscars

Sportscars: Jota Sport wint op Imola na bizarre finale

Dunlop Imola-07-38

Een knotsgek laatste uur heeft het Britse Jota Sport de overwinning in de tweede ronde van de European Le Mans Series opgeleverd. Op de Autodromo Enzo e Dino Ferrari in het Italiaanse Imola kwam de Zytek Nissan van Simon Dolan, Harry Tincknell en Filipe Albuquerque na vier uur als winnaar uit de bus, hoewel het daar vijf minuten voor het einde nog niet naar uit zag.


Tekst: Marcel ten Caat
Foto's: Dunlop Motorsport

De Jota Sport Zytek Z11SN Nissan van Harry Tincknell begon de wedstrijd met een bliksemstart en al bij het ingaan van Tamburello lag de concurrentie op achterstand. Die voorsprong werd behouden tot de teamgenoot van Tincknell, Simon Dolan, in de 36e ronde te wijd ging en Paul-Loup Chatin voor Signatech-Alpine naar de leiding overnam. Diezelfde Signatech-Alpine viel vervolgens terug na een technisch probleem en een afwijkende pit strategie werd teniet gedaan door een safety car periode met nog anderhalf uur te gaan.

Met nog iets meer dan een uur te gaan pakte Simon Dolan de leiding weer in de wedstrijd, maar achter hem kwam Tristan Gommendy in de Thiriet by TDS Racing Morgan Nissan opzetten en twintig minuten later wist de Fransman bij het insturen van Tamburello Dolan te passeren.

De Fransman kon echter maar kort van de leiding genieten, want twee ronden later stond de Morgan Nissan met een kapotte remschijf in de pits, waardoor Simon Dolan weer aan de leiding kwam. Met nog een half uur te gaan lag Dolan op kop en zat de top drie binnen vier seconden en was de strijd om de overwinning nog lang niet beslist.

Dunlop Imola-14-46

Christian Klein was de volgende coureur die de aanval opende op Dolan en de Oostenrijker passeerde met nog 23 minuten te gaan de Jota Sport-coureur. Daarmee leek de race toch te zijn beslist, totdat vier minuten voor het einde ook Klien plotseling een probleem kreeg aan boord van de Newblood by Morand Racing Morgan en terugviel.

Simon Dolan profiteerde nogmaals en bleef vervolgens tot en met de finish aan de leiding om na een desastreus verlopen eerste race op het circuit van Silverstone het team de eerste overwinning te bezorgen. De Oreca Nissan van Sebastien Loeb Racing eindigde op een halve minuut als tweede, gevolgd door de Signatech Alpine Apine A450 Nissan op bijna 43 seconden.

In de GTE klasse lag de Kessel Racing Ferrari van Matteo Cressoni en Thomas Kemenater vrijwel de hele wedstrijd aan de leiding, maar door een inhaalmanoeuvre in de laatste ronde ging SMP Racing-coureur Andrea Bertolini er met de overwinning vandoor. De JMW Motorsport Ferrari eindigde als derde.

ELMS-nieuwkomers Formula Racing behaalden in GTC hun eerste overwinning. De Ferrari met startnummer 60 van Johnny Laursen, Mikkel Mac Jensen en Andrea Piccini bleef een tweetal SMP Racing Ferrari's voor.

Uitslag European Le Mans Series, 4 Hours of Imola
1. Jota Sport, Zytek Z11SN Nissan, 139 ronden
2. Sebastien Loeb Racing, Oreca 03 Nissan, + 28.869
3. Signatech-Alpine, Alpine A450 Nissan, + 42.679
4. Greaves Motorsport, Zytek Z11SN Nissan, + 1 ronde
5. Thiriet by TDS Racing, Morgan Nissan, + 2 ronden
6. Pegasus Racing, Morgan Nissan, + 2 ronden
7. Newblood by Morand Racing, Morgan Judd, + 3 ronden
8. SMP Racing, Ferrari 458 Italia, + 5 ronden (1e GTE)
9. Kessel Racing, Ferrari 458 Italia, + 5 ronden
10. JMW Motorsport, Ferrari 458 Italia, + 5 ronden
15. Formula Racin, Ferrari 458 Italia GT3, + 7 ronden (1e GTC)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet