Monaco GP Historique

Retro: Groeten uit Monaco


gpmh14-sun-1

gpmh14-sun-66

Zaterdag was het de hele dag bewolkt, wat een aangenaam werktemperatuurtje opleverde, maar zondag brak de zon door. Strepen aan de hemel.

gpmh14-sat-14

Wat Monaco uniek maakt, is de massale hoeveelheid F1-auto's. Alleen al meer dan 70 uit het drielitertijdperk.

hunt-lauda

Als in een RUSH...

gpmh14-sun-83

Niet helemaal drie liter, maar wel een primeur voor Europa: deze Eagle T1G van Dan Gurney, vaak geroemd als de mooiste F1-auto aller tijden. Niet met de V12 van Harry Weslake, maar met de Climax 2.8, de noodoplossing die intussen de meeste kilometers maakte van allemaal. Jarenlang in een museum gestaan, vorige maand in de VS voor het eerst aan de tand gevoeld.

gpmh14-sat-60

Wat je ook nooit in een gemiddelde race voor het FIA Masters Historic F1 Championship ziet: F1-auto's uit het drielitertijdperk met een andere motor dan de Cosworth DFV. Maar voor Monaco komen ze naar buiten, zelfs de Ferrari 312B3 'Spazzaneve', die in 1973 niet aan racen toekwam.

gpmh14-sat-19

gpmh14-sat-20

Of deze Tecno PA123 met deze ingewikkelde 12-cilinder, waarvan ook de huidige monteur moest zuchten: "Si, molto complicato!" Waarna een uitleg volgde over de volkomen onlogische plaatsen van diverse essentiële onderdelen, alsmede de idiote loodgieterij die daarbij hoort. En tot overmaat van ramp reed eigenaar Steinhauslin in de tunnel de auto ook nog plat...

gpmh14-sat-120

gpmh14-sat-39

Een stuk succesvoller was deze bloedmooie Brabham-Alfa BT45. Maar dit kroonjuweel uit de collectie van Manfredo Rossi di Montelera wordt ook alleen voor Monaco uit de garage getrokken. Voor het vervangen van de achterste rij bougies moet het hele blok los, aldus de monteur van de erfgenaam van het Martini & Rossi-imperium, die meldde dat het onderhoud aan zo'n flat-12 razend kostbaar is.

brabham-alfa

Of misschien toch eind augustus op Zandvoort?

gpmh14-sat-41

gpmh14-sun-130

Hoe kostbaar, dat zei Zak Brown van United Autosports. Hij en Richard Dean hadden de glorieuze 312B3 uit 1974 meegenomen, de auto waarin Niki Lauda definitief doorbrak. Ja, natuurlijk zou deze auto aan de Masters kunnen meedoen, maar het onderhoud is acht keer duurder dan bij een DFV. Die worden nog steeds nieuw gemaakt, onderdelen komen van de plank. Ferrari houdt de onderdelenprijs juist hoog, omdat ze alle auto's eigenlijk bij Corse Clienti willen hebben. Dean kwam niet aan racen toe, de 312B3 werd een auto 'on static display'. De auto was nét voor het weekend verkocht en de nieuwe eigenaar wilde geen kans op krasjes...

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet