GT

GT: Lasagni/Bonacini verslaan Nederlanders in eerste GT4 European Series race op Misano

ekris1 misano

Manuele Lasagni en Alessandro Bonacini hebben op het Misano World Circuit de eerste race van de GT4 European Series op hun naam geschreven. In de nachtrace op het Italiaanse circuit werd de Ginetta G50 Cup van het Italiaanse duo na 25 ronden als eerste afgevlagd. Ricardo van der Ende en Bernhard van Oranje kwamen met de Racing Team Holland by Ekris Motorsport BMW M3 GT4 als tweede algemeen en eerste in GT4 PRO over de streep. Jesse Anttila en Fran Viel Bugliotti completeerden het algemene podium.


Tekst: Marcel ten Caat (vanaf Misano, Twitter @marceltencaat)
Foto: GT4 European Series

De start van de race op het circuit van Misano was tamelijk chaotisch. Net nadat de auto's aan de formatieronde waren begonnen vielen plotseling de startlichten en de tijdwaarneming uit. Na een extra ronde achter de safety car kon de wedstrijdleiding niets anders doen dan de wedstrijd door middel van een rode vlag stil te leggen.

Met 20 minuten vertraging ging de race alsnog van start. Ricardo van der Ende wist de leiding te behouden en liep direct uit op zijn achtervolgers. Achter de BMW M3 GT4 pakte de vanaf de zesde plaats vertrokken Duncan Huisman de tweede plaats, voor Simon Knap en Jan Joris Verheul. Het viertal bleef in ongewijzigde volgorde rijden tot en met de negende ronde.

De Italiaanse coureur Alessandro Bonacini kwam in de Ginetta G50 Cup snel opzetten en de Ginetta met startnummer 14 wist al snel het gaatje naar de Camaro GT4 van Verheul dicht te rijden. Tot een gevecht kwam het niet, want een ronde later ging de Camaro vlak voor de ingang van de pits kapot en kwam er een vroegtijdig einde aan de race van Verheul en Nooren.

Nadat de 'pit window' open ging kwamen Huisman en Bonacini als eerste van de leiders de pits in voor hun verplichte stop. Een ronde later kwamen ook Van der Ende, Knap en Daniel Roos binnen. Van der Ende gaf het stuur over aan Bernhard van Oranje, die met een voorsprong van tien seconden weer de baan op ging.

Pieter-Christiaan van Oranje en Erik Behrens (Aston) kwamen als tweede en derde uit de pits, maar het duo werd al snel ingehaald door de Italiaan Manuele Lasagni in zijn Ginetta. Net als teamgenoot Bonacini wist ook Lasagni snelle rondetijden te noteren en het duurde niet lang voor de Ginetta het gat naar de leidende BMW van Bernhard van Oranje had teruggebracht tot slechts een paar tienden.

Het kostte Lasagni een paar ronden om voorbij Bernhard te komen, maar met nog maar een paar minuten te gaan remde de Italiaan voor de laatste bocht en haalde hij de BMW in. In de resterende minuten bouwde de Ginetta-coureur zijn voorsprong uit tot ruim drie seconden op de BMW van Bernhard van Oranje en de Ginetta van Fran Viel Bugliotti.

"We begonnen vanaf de negende plek, hadden een goede auto en mijn teamgenoot gaf het stuur over terwijl we op een goede positie lagen," zei winnaar Lasagni. "De remmen van de BMW zijn beter, maar in de laatste bocht kon ik hem toch uitremmen en passeren."

"Het sterke aan de Ginetta is dat hij heel erg constant is. We kunnen twintig ronden bijna dezelfde rondetijd rijden. We hebben geen ABS en we missen snelheid op het rechte stuk, maar we zijn constant over een langere afstand," aldus Bonacini. "Ik heb gevochten met een Camaro, een BMW en met andere Ginetta's, maar de Nederlanders en de andere vochten allemaal zeer fair. Het is een geweldig kampioenschap om in te rijden."

Het Misano Racing Weekend gaat vandaag verder. De tweede race staat geprogrammeerd om 13:00 uur.

MISANO RACING WEEKEND
GT4 European Series – Uitslag Race 1
1. Bonacini/Lasagni (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, 25 ronden
2. Van der Ende/B. van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 3.340 seconden
3. Anttila/Bugliotti (FIN/ARG), Ginetta G50 Cup, + 3.563
4. Roos/Behrens (SWE/SWE), Aston Martin Vantage, + 20.232
5. Knap/PC van Oranje (NED/NED), BMW M3 GT4, + 25.286
6. Huisman/Braams (NED/NED), Camaro GT4, + 31.639
7. Tineo Arroyo/Speakerwas (ESP/ITA), Ginetta G50 Cup, + 32.513
8. Viebahn/Sanders (GER/NED), Ginetta G50, + 36.970
9. Gentili (ITA), Ginetta G50 Cup, + 39.379
10. Cappelletti/Rogari (ITA/ITA), Ginetta G50 Cup, + 46.390

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet